sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

גם הקיבוץ , בדומה ל"כיבוש העבודה" תופס מקום נכבד במחקר הביקורתי , אפשר לומר האנטי ציוני המוצהר , כמצביע , לכאורה , על האופי הקולוניאליסטי ספאראטיסטי של ההתיישבות היהודית . סעיד , למשל , רואה בקיבוץ דוגמה ל"אפרטהייד מלא" , ( Said , 1980 : 107 ) וצורייק אינו רחוק מדעה זו . ( Zureik , 1979 ) מאז העשור הראשון של המאה התקיימו יישובים קומונאליים וקואופרטיביים יהודיים שיישמו את העיקרון של עבודה עצמית ואיסור על עבודה שכירה , עקב הניצול הקשור בכך . אולם , בדיוק בגלל עיקרון זה , לא היה מקום לחרת' ( אריס ) או לפועל החקלאי הערבי בקיבוץ או במושב . הכפר הלא קפיטאליסטי , הקומונאלי והקואופרטיבי , היה חד לאומי , ובכך אכן דמה לכפר הערבי ( אצל האחרון ביחס להעסקת יהודים כמובן . ( יחד עם זאת , היה הספאראטיזם מנוגד מבחינות אידיאולוגיות ופוליטיות שונות לסוציאליזם הקומונאלי . ההתרבות וההסתעפות בתנועה הקיבוצית עודדו קבוצות רדיקאליות בתוך התנועות , בעיקר בשנות השלושים , לחפש פריצת דרך להגנה על הפועל החקלאי הערבי באמצעות השוואת זכויות ולשכת עבודה משותפת ( אנצו סירני , ; 287-285 : 1936 חזן , . ( 245-235 : 1936 ההתקדמות בתחום זה היתה עניין לשינוי פוליטי כללי ביחסים בין ערבים ויהודים ולא היתה עניין לקיבוצים דו לאומיים . התוכנית למשטר דו לאומי , שהיתה קרובה ביותר לא רק לאי הפרדה בין העמים אלא להכרה הדדית על בסיס של שוויון , אכן הוצעה , עובדה ונתמכה 9 בראש וראשונה על ידי תנועה פוליטית קומונאלית . אין ספק שטקטיקות בידול , או ספאראטיזם , שימשו אופן התגוננות למיעוט היהודי . הרוב הערבי יכול היה לטעון לשלטון באורח דמוקרטי לגמרי ולהקפיא את המיעוט או לבטל את זכויותיו , ובאשר לבריטים הרי מקובל להניח ש"הפרד ומשול" היתה הוראת קבע קולוניאלית ( כהן , ; 235-6 : 1970 סירני , . ( 298-297 : 1936 ובכל זאת היה הספאראטיזם אספקט אחד בלבד ביחסים בין הצדדים , היו התפתחויות בכיוונים אחרים לא פחות חשובים , בעיקר בעשור האחרון של המנדט , בשנים . 1945-1935 התפתחויות אלה אף מאירות את בעיית הספאראטיזם באור שונה . העלייה הגדולה של כרבע מיליון יהודים מאירופה , בעיקר מפולין ומגרמניה , במשך כשנתיים , 1935-1933 לערך , השפיעה השפעה חזקה מאוד על כלכלת הארץ כולה , ולא רק על האוכלוסיה הקטנה של 200 , 000 יהודים שחיו בה עד אז . הכלכלה הערבית שהיתה כפרית בעיקרה , הושפעה מהביקוש הגדול שנוצר עקב העלייה היהודית לתוצרת , לקרקע , לדיור וכיו"ב . הביקוש לתוצרת חקלאית מקומית הוגבר עם פתיחת אפשרויות עבודה בהיקף גדול במפעלים ממשלתיים וזרים שתפעולם התחיל אז ( נמל חיפה , בתי הזיקוק , בית המלאכה של הרכבת , מפעל החשמל , מפעלים כימיים ועוד . ( הפעילויות האלה ( נוסף למטעים ועיור שציינו קודם ) שיפרו מאוד את מצב התעסוקה . זו . ירדה במחצית השנייה של שנות השלושים ( שנות המרד הערבי והמאורעות , ( אך חזרה ועלתה לשיא בשנות מלחמת העולם השנייה . בשנים הללו וגם אחריהן מצאו כמחצית מבני הכפרים הערביים עבודה במחנות הצבא , בבנייה מלחמתית , בכבישים , ברכבות , בשירותים צבאיים וכיו"ב . אפשרויות התעסוקה התרחבו מאוד וגם התגוונו . לא הכל היה סבלות ברכבות , סיתות , זיפות ובנייה . בין עשרות אלפי הפועלים שעבדו במשק הממשלתי בכל חלקי הארץ פועלים רבים רכשו מקצוע וקביעות . התרבו גם מגוייסי המשטרה , משמר הגבול , ועובדי רשויות מקומיות קבועים . בתהליך השינוי העיקרי אצל הפלאחים , פרולטריזציה וניוד תעסוקתי — עסקנו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help