sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

ופלוראליסטית , או מ '' חברה מסורתית משיחית למדינה מתועשת ויצרנית" . ( Segre , 1971 : 2 ) בהסברים אלה ודומיהם הסוציאליזם הוא מעין מושג נרדף ל"משיחיות , " "כריזמטיות , " "מסורתיות , " "וולונטאריות , " "נזיריות" ( המונח השכיח הוא אסקטיזם , ( "חלוציות , " או גילוי של "מרד נעורים , " או של שלב התפתחותי מוקדם תחת " אליטה פרטיקולארית , " או "סולידריות מכאנית , " שהפונקציה שלו היתה לייצר "אתוס לאומי . " המישוג הפונקציונליסטי ( ולעתים הפסיכו פונקציונליסטי ) מתעלם , לדעתנו , מהפעולה החברתית המגמתית , ( praxis ) ובכך מחמיץ את הבנתה והסברתה של האלטרנטיבה הסוציאליסטית כייחוד הסגולי של החברה הזאת . בהסתכלות רחבה , עם זאת , אלטרנטיבה זו היא אף ביטוי להיות הציונות תנועה לאומית אירופית מאוחרת , 7 שהתפתחה בנסיבות של מאבק חריף בין קומוניזם לקפיטאליזם . כסיכום להערה המושגית תיאורטית , נציין שני תנאים שהסוציאליזם הציוני התפתח תחת מיגבלתם , או במסגרתם / השלטון היה בידי מעצמה אימפריאלית , והמנהיגות הערבית התנגדה לציונות ולגידולו של המיעוט היהודי . ראשיתה של הלאומיות הערבית הפלסטינית הושפעה במידה רבה מבית הגידול ההיסטורי שלה , איפרכיה במשטר אימפריאלי אגררי , ששלט באמצעות שכבה מקומית דקה של בעלי מישרות , קרקעות וזכויות , שתחתיה היתה השכבה הרחבה של הפלאחים והאריסים . היחסים האגרריים הםמי פיאודליים השתמרו במידה רבה בתוך התנועה הלאומית ובעיקר במנהיגותה , ושימשו בלם בפני שינויים פוליטיים , כולל אלה שהוכנסו על ידי הכובשים האנגלים או מתוך המגע עם היהודים ( רוזנפלד , . ( 1978 בכל מקום בו הופיעו תנועות סוציאליסטיות —מפלגות , קבוצות , איגודים , חוגים ומנהיגים — הם נקשרו למאבק פוליטי , חברתי ורעיוני , בניצול , בשלטון עם בעם , בעליונות מיליטריסטית ובהפרדת לאומית . גם התנועה הסוציאליסטית היהודית בפלסטינה א"י היתה מודרכת על ידי עקרונות ושאיפות אלה . לכן נשאלת השאלה באיזו נקודה נעצרה הציונות הסוציאליסטית ? במונחים של מה שידוע ( והרבה מאוד לא רק שנוי במחלוקת אלא ממש לא הגיע למחקר ראשוני , ( התשובה היא שהמחוייבות לסוציאליזם נעצרה בגבולות הלאומיים וחרגה אך מעט אל מעבר לקווי ההפרדה בין שני העמים . פרט לקבוצות קטנות , פיתחו רוב הזרמים הפוליטיים בתנועה התייחסות אופטימית מאוד לפיתוח כלכלי וחברתי , לאפשרויות שנפתחות באמצעותו לריבוי וציפוף של האוכלוסיה , לחקלאות , לתחבורה , לעיור ועוד , לרווחת שני העמים . חשוב מכל , הפיתוח היה תלוי בהעברת אמצעים נוספים ובהשקעת מאמצים ארגוניים , טכניים ואחרים מצד היהודים . כלומר , הפיתוח צריך היה להיעשות על חשבון היהודים ולרווחת שני העמים . ההשקפה שהפיתוח הוא לטובת הכל היתה ללא ספק נוחה לניווט בין ההגבלות שנבעו מהאינטרסים של השלטון הבריטי לבין אלה שנבעו מההתנגדות הערבית . עם זאת , עמדה השקפה זו בהתאמה רבה לצרכי הצמיחה של ההתיישבות היהודית המקומית , כמו גם לאופן ההסתכלות האופטימי והאנטי מלתוסיאני , שהיה אופייני לסוציאליזם הכללי . ייתכן גם שההגשמה הפועלית היתה סיבה טובה להעדרותה היחסית של הנימה הפטרונית השכיחה במפגשי פרוגרס בין אירופים וילידים ( פרויס , . ( 1927 אפשר לומר שהלאומיות הציונית הסוציאליסטית שאבה את תכניה והתפתחה בעיקר מתוך זיקות של שלילה וניגוד ללאומיות הבורגנית והימנית , הן זו שהיתה מאורגנת ובעיקר זו שבפוטנציה כלכלית ומדינית שב"סטיכיה" בכל חברה . הלאומיות הימנית הוגדרה , כמקובל בעולם , כבעלת אינטרסים חברתיים צרים , נחשלים , נצלניים ומעמדיים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help