sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

היתה באמצעות רכישת קרקע . הרכישה נתאפשרה כתוצאה מהתגברות המיסחור ( קומודיפיקציה ) של קרקע , שהתפתח בשלהי התקופה העות'מאנית , וכתוצאה מגידול יבוא ההון היהודי מחו"ל —הון פרטי ולאומי . עד 1948 היתה רכישה תמורת כסף האמצעי היחיד של המתנחלים היהודים להשגת אדמות , כיוון שלא עמד לרשותם כוח כפייה על האוכלוסיה הערבית המקומית והם לא שלטו במדינה ומנגנוניה . המגבלות של שיטת הצבר קרקע זו ברורות מהעובדה שעד 1948 הסתכמו כל קניות האדמה על ידי יהודים רק ב 7 אחוזים מכלל שיטחה של פלסטינה המערבית . החלטת האו"ם על חלוקת פלסטינה קראה להקמת שתי מדינות בפלסטינה המערבית והקצתה 55 אחוזים מהשטח ליהודים . כתוצאה ממלחמת 1948 נתפס השטח שהיה אמור להיות פלסטינה הערבית על ידי ישראל , ירדן ומצרים , כאשר ישראל מחזיקה בכ 80 אחוזים מפלסטינה המערבית . בשטח זה , שנהיה לישראל , היו , לפני מלחמת 447 , 1948 כפרים וערים ערביים ( מספר זה כולל גם ערים בעלות אוכלוסיה מעורבת , יהודית וערבית . ( אחרי 1949 נשארו רק 95 יישובים ערביים קיימים ( קיימן , . ( 1984 הרבה כפרים פונו ועל תושביהם נאסרה החזרה . הכפרים עצמם או שנהרסו או שיושבו על ידי יהודים . קרקע שלא היתה בבעלות פרטית או משותפת , בעצם רוב האדמה הבלתי מעובדת , היתה אדמה ממשלתית ועם הקמתה של מדינת ישראל עברה במישרין לבעלות ממשלת ישראל . אדמה ורכוש בבעלות ערבים שהיו מחוץ לגבולות ישראל , או שהיו תושבי ישראל אבל לא הורשו לחזור לרכושם —הופקעו והוחזקו על ידי רשות מיוחדת שהוקמה לצורך העניין ( האפוטרופוס על נכסי נפקדים . ( בראשית שנות החמישים אוחדה רשות זו עם הרשויות האחראיות על אדמות המדינה ואדמות "הקרן הקיימת" וב 1960 נוצר "מנהל מקרקעי ישראל . " התקנות של הקרן הקיימת שאסרו על מכירה , החכרה , או אפילו עיבוד על ידי עובדים לא יהודים , אומצו עכשיו על ידי הרשות החדשה והוחלו על כל האדמות שבשיפוטה . הכרעה זו סגרה את האפשרות של קנייה או החזקת אדמות חדשות כלשהן כישראל על ידי ערבים , פרט לאדמות שהיו בידיהם ב . 1949 הבעלות על הרוב המכריע של האדמה הועברה באופן זה לסמכות יהודית והבעלות הערבית על אדמה הוקפאה ( כמות האדמה החקלאית הפרטית שניתנת למכירה בישראל היא מזערית . ( הפקעות קרקע מתמשכות , מאז , 1949 המשיכו להקטין את כמות האדמות בבעלות ערבית והפכו למוקד סכסוך מרכזי בין ממשלת ישראל והאזרחים הערבים בישראל . התפתחות של בעלות על קרקע ונכסים דלא ניידי על ידי ערבים נחסמה כליל בישראל , ומה שקיים —עובר תהליך כירסום מתמשך . אובדן האדמות הוא אחד הגורמים החשובים לפרולטריזציה של הערבים . מים להשקיה באיזור חצי צחיח זה הוא תנאי הכרחי שבלעדיו לא תיתכן חקלאות מודרנית . מים נמצאים יותר בשפע בצפון . התנחלות באזורים הדרומיים חייבה מירכה של מקורות המים והשימוש בהם ברשות מים לאומית ( תה"ל . ( בישראל , המים , כמו האדמה , מולאמים ובעלות פרטית אינה מוחלת על מקורות מים באדמות פרטיות . השימוש במים לחקלאות מתוכנן ומוקצב , "מכסות" מים הוא מכשיר מגביל יעיל מאוד לפיקוח על הייצור החקלאי . הלאמת המים והכפפת השימוש בהם להתנחלות פוליטית לאומית גם היא מגבילה ( לצד המחסור באדמה ) את התפתחות החקלאות במגזר הערבי . מאז 1967 מיושמים תנאים דומים גם בגדה המערבית ובעזה . שליטה זו על משאבי הקרקע והמים הם אמצעי רב השפעה למניפולציה פוליטית . מצב הקרקע בשטחים שנכבשו ב 1967 ( ושלא סופחו רשמית ) דומה במידת מה —אם כי בהבדלים מסויימים . אדמות מדינה מוחזקות על ידי הממשל הצבאי המונע את השימוש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help