sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:261

התייחסות פנימית : תוספתן המתפרץ מפעם לפעם בדלקת זמנית . הערבים והסכסוך מסוקרים לכן כחיצוניים למבנה ולהתפתחות של החברה הישראלית . קטיגוריית מחקר . ( 2 ) סוג זה של מחקרים בוחן אומנם את הערבים בישראל , אבל הוא משלים את הסוג הראשון . הוא מתעלם מהאקסקלוסיבלות ( הסגירות ) כלפי לא יהודים כהיבט מהותי של מבנה המדינה היהודית ציונית , ומאי אפשרות ההתקבלות של ערבים למבנה זה . הוא מתעלם מהתפתחות המבנה של החברה הערבית בישראל כתוצאה מן הסכסוך והכיבוש ומהיותה מיעוט נישלט ומופלה . שדה השיח של סוג זה של מחקרים סוקר את הערבים כ"מיעוט בתהליך מודרניזציה והתאמה בחברה הישראלית" ( סמודוה , בסמוחה וציבולסקי , ( 1978 באופן זה נמנע , במכוון , הדיון בבעייתיות והייחודיות של החברה הישראלית יהודית . הבעיות נידונות בטרמינולוגיה התואמת את "הדמוקרטיות הפלוראליסטיות המערביות . " כאילו הקולקטיב היהודי והשייכות אליו הם מאותו הסוג כמו , למשל , אזרחות בארה"ב . הטיפול בערבים בישראל בטרמינולוגיה של "מודרניזציה" גם מתעלם מנושאים מיוחדים עיקריים . לא כאן המקום לביקורת מושג "המודרניזציה" באופן כללי , אבל הרחבתו לתנאים של הערבים בישראל מסיחה את הדעת ממוקד הבעיה — היותם נכבשים , במצב תלות ואפליה . במקום זאת ממוקדת תשומת הלב לשיח המערבי " הנדיב , " לכאורה , והמתחסד , לגבי העולם השלישי , כגון הדיון של רוסטוב או דו"ח הצפון דרום של ברנדט והית . ' הטרמינולוגיה שנעשה בה שימוש היא לכן מערפלת ומעוותת . היא יוצרת אנאלוגיה אנאליטית בין שתי תופעות שונות לחלוטין , ובכך מסיטה את מערכת הצירים של השיח מההקשר של חברות מהטיפוס ההתנחלותי קולוניאלי להקשר הכללי של תת פיתוח . קטיגוריית מחקר . ( 3 ) גם גישה זו עוסקת בערבים בישראל , אך היא מייחסת את מצבם לקיומו של מצב המלחמה בין ישראל וארצות ערב . שלא כמו בגישה הקודמת , גישה זו מכירה בכמה מהאפליות הספציפיות של האוכלוסיה הערבית במדינה היהודית , אבל , אינה עושה את הקישור בין הסטאטוס של הערבים והמבנה של המדינה . אפליות משוייכות למצב ( מלחמה ) במקום למבנה ( אקסקלוסיביות יהודית . ( האזרחים הערבים של ישראל מוצגים כקבוצת מיעוט שהיא חלק אתני של אומה עויינת המצוייה במצב מלחמה עם ישראל ( כמו הגרמנים שהיו בבריטניה והיפנים שבארה"ב במלחמת העולם השנייה . ( האפליה נתפסת ומוסברת ככורח בטחוני הנוצר בשל מצב המלחמה . גישה זו , מטבע הסבריה , מוגבלת לתקופה שאחרי מלחמת העצמאות כשהתחיל השלב הבין מדינתי . אי היכולת לשלב במסגרת אנאליטית אחת את שלושת האלמנטים של התצורה החברתית : ערבים , המבנה החברתי הישראלי יהודי , הסכסוך , גורמת למגבלות : ( א ) תפיסה מוגבלת ומצמצמת של אי השוויון . ( ב ) הסבר בלתי רציף וקטוע של ההיסטוריה של התצורה החברתית . ( ג ) הבנה צרה של הסכסוך . הסכסוך אינו נראה כטבוע בפרוייקט ההתנחלות הקולוניאלית אלא כאירוע חיצוני . הסיבה והתוצאה של המלחמה מוחלפות : במקום שמצב המלחמה הבין מדינתי ייתפס כהרחבת ההתנגדות הפנימית להתנחלות , נתפסים אופני התנגדות ערבית בישראל ובשטחים הכבושים כתוצאות של עויינות מדינות ערב , כלומר — מעוררות מבחוץ ; Schwartz , 1959 ) שטנדל , . ( 1973 קטיגוריית מחקר . ( 4 ) בקטיגוריה זו אני כולל את מגוון המחקרים הדנים ביחסים שבין הצבא והחברה . בין הנושאים הנידונים בקטיגוריה זו של מחקר : התפקיד וההשפעה של הצבא בקליטת העלייה , בחלוקות אתניות ( מזרחים לעומת מערבים , ( בחיברות נשים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help