sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:257

כניסת מעצמות לסכסוך משנה לחלוטין את מערכת הצירים שלו . עויינות בין מדינות — תהיינה סיבותיה אשר תהיינה —משמשת למעצמות כנתיב חדירה לאיזור המסוכסך . הן מעכלות את הצדדים הניצים על ידי הפיכתם לקליינטים תלויים . מעתה ואילך הגילויים של הסכסוך הם בפיקוח הפטרונים , ואירועי הסכסוך הם מהלכים המנוהלים בזירה הגלובאלית של המעצמות . מצב "מלחמה קרה" בין המעצמות יכול להיות מופעל באמצעות מלחמות "חמות" מאוד בפריפריה ! שלב שלישי זה בסכסוך , קליינטליות מעצמתית , אינו בהכרח פרי החלטה מחושבת או פרי הכרח . הוא יכול להיות תוצאה של היגררות צעד אחר צעד—תולדה מצטברת של צעדים קודמים , או שהוא יכול להיות תוצאה של תגובות הכרחיות לצעדים מקבילים של היריב . כך או כך , שורש הסיבות לקליינטליות , הוא אי היכולת , מסיבה כלשהי , להגיע לפתרון — או להכרעה — של הסכסוך בידי הצדדים המסוכסכים עצמם . מידת כפיפותן של המדינות היריבות בסכסוך למעצמות היא תוצאת הנתיב שבו התפתח הסכסוך . ייתכן ויכוח על מועד ראשיתו של השלב הבין מעצמתי בסכסוך הישראלי ערבי . אפשר לטעון שהוא מתחיל כבר לפני . 1967 תוצאותיו , מכל מקום , החלו להיות מורגשות היטב בישראל בעיקר לאחר מלחמת יוני . 1967 אחת הסיבות לפנייה לסיוע מעצמתי היא אי היכולת להמשיך בסכסוך , או הפחד מפני המשכות הקונלפיקט , בהיקף שמוכתב על ידי היריב . מעורבות מעצמתית מספקת את האמצעים להמשך המאבק , ובאותה עת משמשת להרתעה מפני הסלמתו . בכל אופן , ההסלמה תלויה ביכולת היריב לחייב גם את המעצמה "שלו" להעמיק את מעורבותה . התוצאה הראשונה של השלב הבינלאומי , או הבין מעצמתי , של הסכסוך היתה קפיצה גדולה בהיקף הכוחות הצבאיים , ברמת התיחכום הטכנולוגי של ציודם , ובהוצאות על בינוי הכוח הצבאי ( עופר וקובר , , 1984 במיוחד עמ' . ( 161-206 , 117-125 , 33-43 הכוח הצבאי שהופגן מעתה בסכסוך לא שיקף עוד , כפי שהיה הדבר בעבר , את המשאבים הכלכליים העצמאיים של המדינות המעורבות — אלא את היקף הסיוע , המשולם או הבלתי משולם , שמספקות מעצמות העל . לאופן שבו מוענק הסיוע הצבאי יש השלכות חשובות על החלופות הכלכליות העומדות בפני הצר המסתייע : על מבנה ההוצאות שלו , בהווה ובעתיד , ולכן על התפלגות משאביו בין השקעה וצריכה . בישראל יצר המצב החדש של בינוי הכוח הצבאי הפניה משמעותית של משאבי כוח אדם מהמגזר היצרני למגזר הלא יצרני של הכלכלה , ובכך הוסיף עול על המשק . יתר על כן , משום שסיוע החוץ עודד הפניית אמצעי ייצור לתעשיות בטחוניות , הוא גרם לשינויים ניכרים במבנה הכלכלי . התצורה החברתית בכללותה הפכה לתלויה יותר בצבא ובייצור הצבאי , התבססה בה תשלובת צבאית תעשייתית , שרכשה השפעה פוליטית חזקה . במידה שלסיוע הצבאי נוסף גם סיוע אזרחי רחב , כפי שאכן קורה במקרה הישראלי , כהלוואות ממשלה לממשלה או בהעברות חד צדדיות , יש לכך השלכות על יכולת מימון גרעוני , על החוב הלאומי ועל האוטונומיה של הממשלה מאזרחיה . חלק ניכר מהכנסת הממשלה אינו נשען על מיסוי , חוב פנימי ותרומות . היא לא גובה ישירות מהציבור את הסכומים הדרושים לקיום המערכת הצבאית , ולכן אינה חייבת בזהירות ובפיקוח על הוצאותיה . להיפך , הממשלה נהיית לסוכנות של חלוקת מקורות חוץ בתוך החברה וכך יוצרת תלות קליינטלית של האוכלוסיה בממשלה . להוצאות ממשלה אלה יש , אם כן , גם השלכות על רמת החיים הכלכלית , על חלוקת העושר ( ריבוד , ( על ההרכב המגזרי של הכלכלה ועל המערכת הפוליטית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help