sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

התקיימותו מראשית קיומה של החברה והתלוותו אליה בכל ההיסטוריה שלה . הסכסוך החל ממש עם ראשית ההתיישבות היהודית ישראלית המודרנית בארץ ישראל העות'מאנית והמנדטורית . כבר מ 1920 היה לסכסוך צביון לאומי ולא רק קבוצתי או לוקאלי . חשיבות התפרצותו המוקדמת היא בכך שהתהוותו קדמה לעיצוב המבנה החברתי ולכן השפיעה עליו מתחילתו . כלומר הסכסוך עצמו הוא גורם מתמשך מרכזי בעיצוב התצורה החברתית מראשיתה . לפני שנדגים כיצד הסכסוך עיצב את החברה הישראלית והמשיך ושינה אותה , יש צורך להגדיר את מהותו . ראשית , בלב ליבו של הסכסוך הישראלי ערבי מצויים מאמצי המתיישבים הציונים ליצור חברה יהודית אקסקלוסיבית בפלסטינה , וההתנגדות , ראשית של הערבים המקומיים — הפלסטינים , ואחר כך של מדינות ערביות , לפרוייקט התנחלות זה . מבחינה זו נתפס הסכסוך על ידי שני הצדדים במונחי "משחק סכום אפס" — כלומר , במושגים סימטריים מנוגדים : תהליכי בינוי חברתי , לאומי ומדיני של ישראל מהווים תהליכי הרס , פיזור וגלות , ואי הבנייה — פירוק , של החברה הערבית הפלסטינית . שנית , למרות שליבת הסכסוך לא השתנתה , היא התפתחה היסטורית . ההיסטוריה של הסכסוך ניתנת לתיקוף לשלושה שלבים עיקריים , שלכל אחד מאפיינים משלו -.בשלב הראשון , שנמשך בין 1920 ל , 1947 היה זה סכסוך בין קהילתי תוך מדינתי , בין שתי קהילות לאומיות . בשלב השני , שנמשך בין 1948 ל , 1967 היה הסכסוך לביך מדינתי , בין ישראל וארצות ערב המקיפות אותה , כששני הצדדים נתמכים על ידי מדינות בעלות ברית שמחוץ לאיזור . בשלב השלישי , שנמשך בין 1967 ל , 1985 היה הסכסוך לבינלאומי , אחת מזירות המאבק העיקריות בתחרות הבין מעצמתית להגמוניה גלובלית . בשלבו הראשון של הסכסוך בין הקהילה היהודית ציונית והקהילה הערבית בפלסטינה , הוא עמד בסימן העובדה שהמדינה ומנגנוניה העיקריים היו בידי כוח שלישי , השלטון הבריטי . כוח חיצוני זה הוא שקבע את הסייגים ליכולת הגשמת השאיפות של כל קהילה , ואת האמצעים שבהם ניתן היה לנסות להגשים שאיפות אלה . את ההתפתחות המיוחדת של היישוב היהודי בארץ ישראל המנדטורית יש להבין לאור העובדה שההתנחלות הציונית לא יכלה להתבצע —כמו בהקשרים קולוניאליים אחרים שבהם לא היה כוח חיצוני חזק יותר בשלטון — באמצעות כוח צבאי וכפייה חוקית . במקום זה נאלצה ההתנחלות להסתמך על התפתחות השוק הקפיטליסטי , דהיינו הרפורמות העות'מאניות , כדי שאפשר יהיה לרכוש קרקע בכסף , ולהסתמך על מתן רשות חוקית מטעם ממשלת המנדט לצורך הגירה אל הארץ . רק בהקשר זה ניתן להבין את ייחודו של המבנה החברתי הציוני . קיומה של המדינה הזרה , הבריטית , נתפס על ידי הערבים כמכשול להתפתחותם הלאומית , מכיוון שהיא חסמה את זכויות הרוב שלהם בשלטון ובחקיקה , וכן את יכולתם להשתמש באלימות . התנועה הלאומית הפלסטינית שאפה לכן לעצמאות ולריבונות כתנאי קודם לפתרון הסכסוך בינה לבין התנועה הציונית — אבל נכשלה בהשגת מטרה זו . זה היה הרציונאל ואלה היו ההשלכות של המרד הערבי הגדול בשנים . 1939-1936 הציונים , לעומת זאת , הרגישו את המדינה הבריטית כבלם להמשך התפתחותם רק אחרי — 1939 כשחוקי רכישת האדמות והעלייה ( הספר הלבן ) מנעו את האפשרות של המשך התרחבות היישוב היהודי והקפיאו אותו בסטאטוס של מיעוט . אחרי 1945 היו אלה דווקא הציונים שתבעו עצמאות לאומית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help