sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

הטרף המיניות המזרחיות , ומפצה בכך על "חוסר הרגישות" העדתית שחברותיה גילו קודם לכן . החיילות מצילות במבצע הירואי את חברתן ומשפילות את המצ'ואים המזרחים המופתעים והמפוחדים . הפטריוטיות של היחידה מופגנת על ידי מחווה נוספת של רוחב לב כלפי שולה "טעונת הטיפוח : " ניבה , בעזרת קשריו של אביה , מצליחה להכניס את שולה ללהקה צבאית יוקרתית , בעוד שהיא עצמה מצליחה להיות מוצבת בתפקיד לא פחות יוקרתי , כקריינית בגלי צה"ל . הצבא , ביטוי נרדף לישראל ולאליטה האשכנזית , גואל , אם כן , את שולה מעולמה המפגר והאלים , ומעניק לה הזדמנות לפתח את כישוריה ולפתור את הקונפליקטים המיניים האורגניים כביכול לחברה המזרחית , בדרך המרמזת על התגברות הרמונית על המתחים העדתיים והמעמדיים בחברה הישראלית . יש לראות את ההתמקדות הקולנועית והספרותית באלימותם של גברים מזרחים נגד נשים מזרחיות והצלתן בידי גברים אשכנזים או בידי המימסד האשכנזי , בהקשר של ניצולן של הנשים המזרחיות בחברה הישראלית —נשים מזרחיות הן בעלות השכר הנמוך ביותר בקרב העובדות היהודיות ( סבירסקי ב ( 1987 ,. —כמו גם את ניצולם של הפועלים המזרחים . בבדיה האירופו ישראלית יש התעלמות מדיכויין של נשים אשכנזיות בידי המימסד הישראלי . סרטים אלה משעתקים את השיח הגברי ההגמוני שבו האשם באי השוויון הבין מיני מוטל כל כולו על האוריינטליזם של המזרח . לעומת זאת אין איזכור כלל למעמדן של הנשים בחברה הישראלית , ולהבדל המעמדי שבין נשים מקבוצות לאומיות ועדתיות שונות —כשם שיש התעלמות מן העובדה שהאתוס הצברי מבוסס על אידיאלים לאומניים מצ'ואיסטים . שיח זה מופנם , לעתים קרובות , על ידי המזרחים / יות עצמם / ן . כך , למשל , בסרט " כורדניה" , ( 1986 ) סרט קצר של במאית מזרחיה . זהו סרט אודות מעברה , הנפתח בסצינת אונס של אשה מזרחית על ידי בעלה . הבעיה אינה עם ה"ריאליזם" של הסצינה , אלא עם העובדה שהיא נוצרה בהקשר אינטרפרטטיבי שבו המושג של אלימות מינית בתוך המשפחה המזרחית משמש כרציונאליזציה לעוצמה של המימסד הגברי האירופו ישראלי . אונס של נשים אינו מוגבל , כידוע , למעמדות , עדות או לאומים מסויימים והוא תופעה כללית , ובישראל , גם גברים אשכנזים אונסים נשים . על כן , הנטייה הפוליטית של רפרזנטציות שכאלה ברורה , בייחוד לאור ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי , שבו אשכנזים מעולם לא הוצגו כאנסים ; הללו היו תמיד מזרחים . בז'אנר של קומדיות הבורקאס , היחסים בין המינים מוכפפים במשתמע לאידיאולוגיה לאומנית , כאשר זוגות צעירים מעורבים משמשים כקשר בין עדות מסוכסכות . האינטגרציה החברתית נחלמת באמצעות הארוטיות , והחתונה — המגשרת , לכאורה , על פני הפערים — היא שיר הלל להרמוניה הלאומית משפחתית ; הדבר בא לידי ביטוי בשיר "כולנו יהודים" בסרט "קזבלן" ( 1973 ) או בשיר "לחיי העם הזה" בסרט "סלומוניקו" . ( 1973 ) מרבית סרטי הבורקאס נותנים ביטוי לעמדה הרווחת , לפיה הבדלים תרבותיים ומעמדיים יחוסלו על ידי הדור הצעיר , בעיקר באמצעות נישואין . הסכסוך הישראל פלסטיני מוצג בסרטים אלה כמציאות לאטנטית , נוכחות לא מדוברת העולה מתוך ההקשר של האחדות היהודית . בשנות השבעים , עם שקיעתו של הצבר המיתי וההירואי , הגל החדש של קולנוע אישי התמקד בדמויות גבריות רגישות ופגיעות , ופתח בדרך זו מרחב מסויים עבור פרוטגוניסטיות נשיות . "מיכאל שלי" , ( 1974 ) כמו רבים מסרטי הגל הזה , מתמקד בזרים מנוכרים , והפעם באמצעות פרוטגוניסטיות נשיות . אלא שאפילו n parti pris של הקולנוע האישי אינו נקי מן ההקשר הלאומי של האידיאולוגיה האוריינטליסטית . התאומים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help