sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

מובילה למות הגיבורה . ביקורת "התרבות הנחותה" שהובאה מארצות "לא מפותחות" מחוזקת על ידי רדוקציה טופוגראפית של המזרח למידבר , ובאופן מטאפורי , לשיממון . המידבר — המוזכר תכופות בדיאלוג והמהווה לייטמוטיב חזותי לכל אורכו של הסרט —מוצג כמהותי להיסטוריה של יהודי העולם השלישי . המזרחי מקושר לאימאז'ים של נחשלות , עוני ופיגור , בניגוד משתמע לצבר , המוצג בדרך כלל כאנטיתיזה של המידבר ( המזרחי : ( פעיל , יצרני , יצירתי , גואל גברי של השממה ה"נשית . " ב"פורטונה , " המזרח הופך לעולם השרוי במוות , תימה המודגשת על ידי שוטים ( shots ) של עופות טרף החגים מעל , וכן על ידי קישור של משפחת פורטונה לסדום , עיר החטאים התנ"כית . המזרח מופיע כאויבו של ארוס וכשותפו של טאנאטוס , אם בנסיון לרצוח את המאהב הצרפתי ואם בנישואין הכפויים המובילים למותה של פורטונה . המערב , לעומת זאת , מגולם על ידי הצרפתי יפה התואר , מצילה של הבת המדוכאת ונושא דברה של הקידמה הטכנולוגית . גאולתה של האשה המזרחית חייבת לבוא מן המערב , שנציגו היחיד במזרח התיכון , לפי שיח זה , הוא הצבר . סרטים אחרים מציגים את הויקטימיזציה של האשה המזרחית בידי גברים מזרחים , ואת גאולתה המשתמעת בידי העולם המערבי האשכנזי , ובייחוד על ידי הגבר הצברי . ב"מלכת הכביש" , ( 1971 ) הנראטיב עורך הנגדה בין הקיבוצניק העדין , המעניק חום וחיבה לפרוטגוניסטית — זונה מרוקאית מתל אביב , ובין הגברים המזרחים הגסים מעיירת פיתוח דרומית , האונסים אותה באכזריות בהיותה בחודשי הריון ראשונים . הכרותה עם הקיבוצניק , הריונה לו , וביקורה בקיבוץ ה"נאור , " פותחים לה אשנב לחיי משפחה מסודרים וגורמים לה לנטוש את הזנות ולהתכונן לקראת גידולו של ילדה בעצמה . במהלך ביקור אצל אמה בדרום הארץ היא נאנסת , וכתוצאה מכך נולד לה בן מפגר . אונס , פיגור ואפילו מוות , הנגרמים בסרטים אלה על ידי גברים מזרחים , מעוררים אצל הצופה ה"מתקדם" מעין פנטזיה של הצלה של האשה המזרחית . רפרזנטציה דומה של מתחים בין גברים ונשים מזרחים מופיעה גם בסרט מאוחר יותר , "בנות" , ( 1985 ) המתאר טירונות של חיילות . מתחילתו מפתח הסרט מעין הנגדה מיבנית בין דמויותיו המרכזיות : ניבה , צברית אשכנזיה ממעמד גבוה , ושולה , מזרחית מעיירת פיתוח . עוד בסיקוונס של הקרדיטים ( credits ) עובר הסרט מהפרידה של ניבה ממשפחתה אל הפרידה של שולה ממשפחתה , בסצינות המציבות את הניגודים המעמדיים והעדתיים ביניהן . לאורכו של הסרט ניתן לחוש בעמדה שונה כלפי כל אחד משני הרקעים . המצלמה מעמידה במרכז הבמה את ניבה ואת אביה יפה התואר והמגונן , שמתברר כי הוא מוברג היטב במימסד ; לעומת זאת , משפחתה של שולה נותרת אנונימית , כאשר המצלמה נעה בתנועת פאן מעל כתפיהם ומראה את שולה נושקת להם לשלום ובולמת את פרצי הרגשות ( ה"לא ישראליים ( " שלהם לנוכח הפרידה . שולה לובשת שמלות פרחוניות זולות , בעוד ניבה לובשת בגדי בוטיקים מפאריז וניו יורק . שולה מודה בכך שמצבה בבית הוא בלתי נסבל : היא מורדת בגורל ( המזרחי ) המצפה לה , "לגמור את החיים בגיל שלושים עם חמישים ילדים , שבויה בין חנות הירקות למכולת , " ומחליטה להתגייס . ואולם עם גיוסה היא הופכת קורבן לדעות קדומות . בתגובה , היא בורחת ופוגשת את חברה המזרחי , המוצג כבחור מגמגם , חלש ולא אינטליגנטי , אך טוב לב . בעולם המזרחי האכזרי היא מוצאת את עצמה מעשנת חשיש וכמעט ונאנסת על ידי שלושה מזרחים . חברה החלש והנלעג אינו מסוגל להצילה , והוא מזעיק את חברותיה ליחידה הצבאית . יחידת הצבריות עורכת מבצע חילוץ צבאי , מצילה את שולה מחיות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help