sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

לסרט לשמור על חזות של התפלגות דמוקרטית של נקודות ראות . התמזגות שלושת העלילות באפיזודה הסופית הקצרה של הסרט משקפת את האינטגרציה הסופית של נקודות הראות במסגרת התבנית של ההיסטוריה הלאומית הקולקטיבית . במסגרת זו הערבים מופחתים לסינקדוכה של אלימות ואיום , בשעה שהפטרנאליזם האירופי מופגן כלפי "המזרח הידידותי" המתגלם בדמותם של הדרוזים והיהודים המזרחים ( אלה האחרונים מיוצגים על ידי האשה הלוחמת . ( המידע היחיד שהלוחמת מנדבת אודות עצמה הוא מקום הולדתה , ירושלים , אך מבטאה וחזותה אינם מותירים ספק כי מדובר בתימניה . למרות שהיא אחת הלוחמים שהוצבו להגן על גבעה , 24 אין מעניקים לה אפיזודה משל עצמה , כאילו אין לה כלל סיפור לספרו . עלינו , על כן , מוטלת המשימה לדובב את שתיקתה ואת שתיקותיו של הטקסט . במסגרת האירופוצנטריות של הסרט , ההיסטוריה של יהודי המזרח נעלמת , או שהיא מוכפפת לזיכרון היהודי האירופי . הויכרון ההיסטורי הערבי של התימניה מושמט , השמטה המהווה חלק אינטגראלי של הגדרתה כאחת מארבעת הגיבורים הציוניים . בדרך זו משקף הסרט את התפיסה האירופו ישראלית הרשמית לפיה תרבותם הערבית של יהודי המזרח נידונה לכליון . זאת בהתאם לתפיסות הקולוניאליסטיות הכלליות של מה שנחשב ל"תרבויות הדימדומים" של המזרח —רעיון שבוטא על ידי מנהיגים ציוניים שונים , החל מז'בוטינסקי בימין וכלה בבךגוריון ב"שמאל . " בתקופת העלייה ההמונית של יהודי ערב בשנות החמישים , יצירתה של זהות יהודית לאומית התפרשה במיזוגם של המזרחים לתוך תרבות אירופו ישראלית הגמונית המתבססת על היסטוריה רשמית אחת , זו של יהודי אירופה . אין זה מפתיע , על כן , שהסרט מציג מפגש בין צבר אשכנזי לבין ההיסטוריה האירופית שלו , הנדחסת לתוך אימאז' של חייל מדכא נאצי הנלחם עם המצרים נגד ישראל ; לעומת זאת , הסרט אינו מציג מפגש מקביל של האשה התימניה עם עברה . לא זו בלבד שהסכסוך הישראלי ערבי מושלך על קשר ערבי נאצי מדומיין , אלא שהיהודים כולם —מזרחים כאשכנזים —מקובצים , בדרך שאינה הולמת , אל מתחת ל"סימן השואה . " היהודיה המזרחית אינה מסתכלת על שורשיה ההיסטוריים במזרח , או על אלה אשר עימם חלקו אבותיה ואמהותיה חיים של דו קיום — הערבים , וזאת למרות שהסרט ממוקם במזרח התיכון ולא באירופה . ההיסטוריה היהודית האירופית מוזכרת בכל שלוש העלילות ; לעומת זאת אין שום איזכור של ההיסטוריה היהודית באסיה או באפריקה . " גבעה 24 אינה עונה" מרמז גם על ה"מחיר" ששילמו המזרחים תמורת "גאולתם" מן "החטא הקדמון" של השתייכות למזרח —המלחמה נגד הערבים . החלטת האו"ם לפיה גבעה 24 שייכת לישראל —החלטה שאף אחד מארבעת הלוחמים לא נותר בחיים כדי לממשה —מוצגת כתוצאה של לפיתת דגל ישראל בידה של התימניה ההרוגה . הסיקוונס מרמז באופן סמוי על טיבם האירוני של ה"שוויון" וה"גאולה" שלה : הודות להקרבתה העצמית היא מתקבלת לבסוף כגיבורה — למרות שעל פי הסרט אין לה כלל סיפור משלה . הסיפור היסטוריה שלה מתחיל כאן , באקט הציוני הזה , ולא לפניו , והוא יסופר מעתה אך ורק באמצעות הנראטורים הגבריים המערביים , יהודים ולא יהודים כאחד . בסרטים אחרים , ה"אלטרואיזם" המערבי גואל את המזרחים מחשכת מצבם החברתי , המוסרי והמיני . במלודראמה "פורטונה" , ( 1966 ) משפחה אלג'יראית מדימונה מאלצת את בתה להינשא לזקן עשיר לו היא הובטחה בילדותה , ותוך כדי כך היא חותרת תחת אהבתה למהנדס צרפתי . העריצות של מה שמוצג כמשפחה מזרחית פטריארכלית טיפוסית

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help