sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

והשלושים נוטות להתמזג עם יהודים , כאילו מוצאן מן המזרח אך לבן מצוי במערב ( המיוצג על ידי הישראלים . ( המזרח , כמו שגרס אדוארד סעיד בספרו אוריינטליזם , ( Said , 1977 ) נתפס כאילם ונטול עוצמה , ועל כן חשוף הוא להשתלטות מצד האירופים , תוך התעלמות מוחלטת מן המאוויים של האוכלוסיה המקומית ומהתנגדותה . בסרטים ההירואיים הלאומנים הישראליים , הייצוג הקולנועני הפטישיסטי כלפי נשות המזרח לובש צורה של אשה ערביה שותקת שמאחורי מבטה העצוב מסתתרת שאיפה לגאולה בידי גבר מערבי . דמות האשה הערביה ב"צבר" לא קיבלה ולו שורה אחת של דיאלוג ; נעימה ב"מורדי אור" ממלמלת מספר מילות אבל בלבד . ב"סיניה , " האם הבדואית האצילה , המסתירה טייס ישראלי ( שחבש את פצעיה ) מפני החיילים המצרים —למרותו שמטוסו הוא שגרם לפצעיה —מוצבת בשולי הנראטיב . השם " סיניה" לקוח משם שניתן במציאות לתינוקת בדואית שניצלה על ידי טייס במלחמת . 1956 עלילת הסרט , המתרחשת בעת המלחמה , מציגה את האשה הבדואית כמושא של ויכוח מוסרי בין הטייס ובין חיילי חי"ר . למרות שבמסוק הבא לחלץ את הטייס אין מקום פנוי , מתעקש הטייס על הטסת האם הבדואית ושני ילדיה . איש החי"ר , לעומת זאת , טוען כי בעת מלחמה יש זכות קדימה לחיילים . מיזגו הרע מוסבר בסרט כתוצר של זכרונות טראומאטיים של טרור ערבי ( אחותו נרצחה ) ושל נפילת חברו הטוב בקרב . עם זאת , הוא מקבל בהדרגה את העמדה המוסרית הנעלה של הטייס , ואף מציל את חיי אחד מבניה של הבדואית מידי חייל מצרי . בעוד שהחיילים המצרים מענים את האם כדי לסחוט ממנה מידע על הטייס הישראלי , החיילים הישראלים מצילים אותה . תפקידה הנראטיבי האידיאולוגי של האשה הבדואית הוא להנגיד את ההומאניזם הישראלי עם הברבאריות המצרית . איש החי"ר מסכים להישאר במקום כדי להקל על מבצע ההצלה . אז מתרסק המסוק , ורק הילדה נותרת בחיים . הצגתה של הבדואית כדמות כמעט דוממת , המביעה , באמצעות תנועות , רגשות קמאיים של אמהות ופחד , עומדת בניגוד בולט לדמויות של החיילים הישראלים , על זרימת ההתבטאות החופשית שלהם . תקריבים ( close-ups ) מדגישים את עיניה ( הבהירות ) היפות של הבדואית , המהווה חלק מהנוף המידברי , התגלמות מושלמת של הטבע . השחקנית האירופו ישראלית , באיפורה הכהה , עושה ליטרליזציה לתפיסה של נשמה מערבית מאחורי מעטה מזרחי , ומאפשרת לסרט להבנות אותה כאשה "חיובית" ו"אקזוטית" שעליה ניתן להשליך "נדיבות" חסרת גבולות וארוטית . במלים אחרות , אפשר לראות את האשה הערביה כאנלוגיה ליחס של המתיישבים הציונים אל האדמה והתרבות ה"זרים , " באמצעות המטאפורה הקושרת את המזרח עם מיניות . המזרח התיכון נתפס באורח סובלימינאלי כאדמת בור המחכה לחריש , כבתולה עקשנית המצפה בצניעות להיכבש . גם מן האשה היהודיה המזרחית נשללת זכות הדיבור בסרטים הישראלים . בסרט " גבעה 24 אינה עונה" , ( 1955 ) למשל , ה"נחיתות" העדתית של המזרחית ה"אקזוטית" מתאזנת על ידי הקרבת הגבורה שלה למען המדינה . הסרט עוסק בסיפוריהם האישיים של ארבעה —למעשה , שלושה — לוחמים : אירי , יהודי אמריקני ושני ישראלים : צבר אשכנזי ואשה מזרחית . הארבעה אמורים להגן על גבעה אסטרטגית בדרך לירושלים . בדרכם אל משימתם האחרונה משחזרים שלושת הגברים באמצעות פלאשבקים ארוכים את שורשי מחוייבותם לציונות ואת התנסויותיהם הקרביות . הסרט מתעד את התפתחות התודעה הציונית של הפרוטגוניטסים , ובאמצעותם —את זו של הצופה . השימוש בפוקאליזציה של הנראטיב באמצעות גלריה מגוונת מבחינה עדתית ( ולאומית ) מאפשר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help