sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

בכל אחת משתי החברות ( שוחט , . ( 199 1 החלוצות הציוניות , כחברות שוות מעמד בקולקטיב , מוצגות כשהן עובדות לצד הגברים . הן מגלות — בהתאם לסטריאוטיפ הנשי החיובי —יכולת מנטאלית ניכרת להתמודד אל מול הקשיים . אימאז'ים של נשים העובדות את האדמה — ובסרטים מאוחרים יותר אף מחזיקות בנשק — חיזקו עוד יותר את מיסטיקת השוויוניות ( בעוד שבפועל הוגבלו נשים בעיקר לתפקידים מסורתיים , אפילו בקיבוצים . ( בסרטי החלוצים , מעמדה השווה של האשה מקושר באופן ישיר לאידיאלים החלוציים הציוניים : החלוצה העמלה מוצגת כמדונה בעוד שהבורגנית ההדוניסטית מוצגת כזונה . הסרט "צבר , " לדוגמה , מציב ניגוד בין החלוצה , המקריבה את יופיה ואת חיי הנוחות באירופה לבין אשה דמויית איזבל , הלבושה באורח פרובוקאטיבי והמסרבת לנטוש את אורח חייה ההדוניסטי ומבלה את זמנה בשתייה ובהאזנה לתקליטים באוהל החלוצים . הסרט מאלץ אותנו להזדהות עם הביקורת הפוריטאנית של החבר שלה , המגיעה לשיא לבסוף בביטוי של בוז : "הדבר היחיד שאת יודעת לעשות הוא לשתות , בעוד אנחנו רעבים . את מוכנה לרקוד כל החיים , אבל כאן , הריקוד הוא מוות . " בסרט "הם היו עשרה" , ( 1961 ) שהופק עשרות שנים לאחר סרטי החלוצים הראשונים , דמות החלוצה כמדונה מועלה על נס , ואף נעשית לה מיתולוגיזציה למעמד של "אמא גדולה" אמיתית . הסרט מציג את מניה , אשה יחידה בן תשעה גברים הגרים בצפיפות , כמי שאינה מסוגלת למצוא את הפרטיות הדרושה כדי למלא את תפקידה כאשתו של בעלה החלוץ . מניה היא מופת של הקרבה עצמית , והיא מוצגת כאם חלופית המטפלת בכל צרכיהם של החלוצים . ואולם כאשר אחד מהם חושק בה , היא דוחה אותו ומוציאה ממנו וידוי נבוך של חולשה מוסרית מצידו . מעשה האהבה היחיד בין מניה ובעלה מתרחש מחוץ לאוהל ומוביל להריון ; משמילאה את תפקידה העליון כאשה אם המביאה ילד לעולם , היא מתה —כמוה כרבות מגיבורות המערבונים האמריקנים . החלוצות בסרטים מקבלות תפקידים מעטים ודיאלוגים קצרים . לעומת זאת , הנשים הערביות המופיעות לדקות ספורות בסרטי החלוצים ובסרטים ההירואיים הלאומיים שלאחר , 1948 אינן מדברות כלל . הסיקוונסים היחידים עם נשים ערביות מצמצמים את דמותן למזרחיות אקזוטיות מן הסוג המוכר לדמיון המערבי . בסרט "צבר" מופיעה דמות שהיא תערובת בלתי אפשרית של רקדנית בטן עם טבעת באפה , כתם במצחה וכד על ראשה —דחיסה לתוך דמות אחת של מספר סטריאוטיפים נשיים מן העולם השלישי : הכתם במצח לקוח מהודו , הטבעת באף מאפריקה והכד מארצות ערב , שם הוא נישא על ראשן של נשים לצרכים מעשיים , ולא לצרכים אמנותיים אקזוטיים . "סימן הרבים" — ביטויו של אלבר ממי — ( Memmi , 1967 : 85 ) בסיגנון ההוליוודי , משטח את הגיוון של תרבויות העולם השלישי לתוך סינתיזה בלתי אפשרית . בסרט "צבר , " רקדנית הבטן עוזבת את המסך לאחר שגבר ערבי מורה לה לצאת . הופעה קצרה לא פחות היא זו של אשה ערביה "אצילה , " המקושרת לאחד החלוצים : בתחילתו של הסרט היא מחליפה עימו מבטים מבויישים מלאי חיבה , ומאוחר יותר היא מטפלת בפיצעו ומשקה אותו מים , על פי התבנית התנ"כית עממית של הנערה הטובה יפת העיניים המביאה את כדה ומשקה את אהובה מים . בסרטים כדוגמת "מורדי אור" ( 1964 ) ו"סיניה" , ( 1964 ) הצגתן ה"חיובית" של נשים פלסטיניות , או בדואיות "אצילות" ו"אקזוטיות , " כרוכה בהתמסרות לעניין הישראלי . הרפרזנטציה של האשה הערביה מוכפפת , בדרכים רבות , להיקסמות הרומאנטית מדמות "האחר . " גרשון שקד ( 1983 ) ציין , כי הנשים הערביות בספרות העברית של שנות העשרים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help