sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

עלינו ליצור אלטרנטיבות עבור עצמנו : מסגרות אחרות מלבד מסגרת המשפחה כפי שהיא קיימת — משפחות בהן חלוקת התפקידים בין הגבר והאשה גמישה ; משפחות חד הוריות , משפחות חד מיניות או משפחות המבוססות על שילובים גמישים של נשים , גברים וילדים הרוצים לחיות בצוותא ; מרכזי נשים בהן תוכלנה נשים למצוא ביטוי עצמי , פתרונות לבעיותיהן , וחיי חברה —וגם לפתח תודעה נשית שונה ועצמאית מזו שקיבלו במוסדות גבריים r אירגונים כלכליים בהם נשים לא תשרתנה גברים ובהם תהיינה עבורן אפשרויות להתפתח , להתקדם ולהשתכר בכבוד ; מסגרות שתכשרנה נשים לעבודות מהן ניתן להתפרנס בכבוד ; איגודים מקצועיים נשיים 1 מסגרות ללימודי נשים 1 גני ילדים ובתי ספר לא מעניים ; קהילות לתמיכה הדדית של , למשל , נשים גרושות , נשים חד הוריות , נשים מוכות . אין לצפות כי הממשלה או המוסדות והאירגונים האחרים הקיימים ישנו את מעמדנו בחברה , שכן אלה מוסדות גבריים שאין להם עניין בשינוי מרחיק לכת עבור נשים . רק אנחנו , הנשים , מסוגלות לשנות את מצבנו : המוסדות היחידים אשר יאתרו את האינטרסים של נשים וישרתו אותם הם מוסדות שאנו עצמנו נייסד ונקים על בסיס של תודעה נשית . המקלטים לנשים מוכות שהוקמו בארץ הם דוגמה למוסרות מעין אלה : המקלטים הוקמו על ידי נשים למען נשים . הם נותנים לאשה המוכה תמיכה בשעת משבר והזדמנות להתגורר במקום בטוח בו היא יכולה לשקול אם היא רוצה להמשיך ולחיות במסגרת המשפחה , או לצאת ממנה . הם מציעים לאשה מקורות חדשים לתמיכה רגשית—המקלט עצמו והנשים השוהות בו . הם נותנים לאשה אפשרות לחשוב על עצמה כעל אישיות בעלת רצונות משלה —ולא רק כ"אשה" הממלאת תפקידים "נשיים . " המקלטים מהווים דוגמה של יצירה נשית המצליחה לא רק להציע אלטרנטיבה לאוכלוסיית יעד ספציפית — הנשים המוכות — אלא גם לשמש מוקד לשינויים נרחבים בכל המוסדות הקיימים . הקמת המקלטים הביאה לטביעת מונח חברתי חדש "— אשה מוכה" —וגם להגדרה של אלימות בעלים נגד נשותיהם כבעייה חברתית חמורה ; "אשה מוכה" — הפכה לקטיגורית המזכה את המשתייכות אליה להטבות שונות במוסדות הרווחה הממשלתיים . גם המשטרה הושפעה מהקמתם של המקלטים : המטה הארצי הפיץ הנחיות לטיפול בתלונות של נשים נגד בעליהן , ובאותן ערים בהן ממוקמים המקלטים חל שיפור ביחסה של המשטרה לנשים מוכות . בתי דין רבניים הכירו גם הם בבעיות של נשים מוכות בעקבות הקמת המקלטים , וחלק מהם אף נוטים לפסוק עתה לטובת האשה המוכה . פתיחת המקלטים גררה איתה פעילויות שונות ומגוונות של נשים , מעבר לכתלי המקלטים עצמם : מרכזי פעולה ביישובים שונים בהם הופץ מידע על ידי נשים שהיו בעצמן מוכות בעבר ; מסגרות לפעילות חברתית ולתמיכה הדדית של נשים שעזבו את המקלט ; קבוצת נשים החוקרת את תנאי ההשתלבות של נשים בכוח העבודה והמתעתדת לפתוח מרכז להדרכה ולהגנה על נשים עובדות , ועוד . שינויים אלה לא התרחשו כתוצאה מהיוזמה , הרצון הטוב או הפתיחות של המוסדות הקיימים . הם התרחשו רק לאחר שנשים התארגנו , נטלו את היוזמה לידיהן , והקימו את המקלטים . אין לתלות תיקוות במוסדות החברתיים הקיימים , שכן הם מבוססים על ערכים המעניקים לגברים עליונות . משרד ממשלתי או ועדה בכנסת , גם כאשר נשים עומדות בראשם , לא יביאו לשינוי . נסיונם של המקלטים יכול להיות דוגמה להתארגנות וליוזמה של נשים בכל תחומי החיים : במשפחה , בכלכלה , בדת ובחוק . רק יוזמות של נשים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help