sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

ל"גאולה" בידי גברים . חינוך זה הופך את הנשים ל"קורבנות מתאימים" של גברים אלימים : אשה בעלת דימוי עצמי גבוה והבטוחה בערך עצמה לא תהיה "קורבן מתאים" — היא לא תקבל מכות מבלי להגיב , וגם לא תשאר נשואה לבעל אלים . . ה"מזוכיזם של נשים" איננו אלא חוסר יכולת להתגונן בפני האלימות , בגלל חולשות פיזיות ונפשיות שמקורן בחינוך האשה . כאשר האשה היא בעלת דימוי עצמי שלילי היא לא מאמינה שהיא מסוגלת להתנגד לאלימות בעלה , והיא גם לא מאמינה שהיא יכולה לחיות בלעדיו . היא לא מרגישה שהיא אדם שלם בפני עצמה , ולא רואה לפניה אפשרות אחרת מלבד החיים במשפחה . האשה תפחד להתמודד עם הבלתי ידוע : החיים עם בעל אלים הם אולי הרע במיעוטו . מן הדיון עד כה עולה כי הכאת נשים הינה תופעה הנובעת מן המעמד הנמוך של האשה בארץ — ובמרבית החברות הידועות לנו . אותם הגורמים המקיימים את אי השוויון בין המינים גורמים גם לקיום תופעת האלימות נגד נשים : מוסד המשפחה , מוסדות החינוך , מוסדות המדינה , מוסדות הדת . כידוע יש הבדלים בן המוסדות הללו בחברות או בקבוצות שונות.- החוקים של הדתות או של המדינות השונות שונים אלה מאלה , ומעמד האשה במשפחה איננו זהה בכל החברות—גם אם הוא נמוך בכולן מזה של הגבר . כתוצאה מכך סביר להניח כי יש הבדלים בשיעורי האלימות נגד נשים , ובסוגיה , בין חברות או קבוצות שונות . סביר להניח כי הדרכים בהן מממש כל גבר וגבר את עליונותו כלפי האשה איתה הוא חי משתנות ממקום למקום או מקבוצה לקבוצה , במקביל להבדלים הקיימים במוסדות החברתיים . אולם בכל החברות הידועות לנו האלימות היא אחת הדרכים השמורות בידי הבעלים לממש את עליונותם — ובכל החברות בהן נחקר הדבר , כפי שראינו לעיל , אכן דווח על שימוש נפוץ בדרך זו . מכאן שהאלימות היא תוצר של יחסים בלתי שוויוניים בין המינים שהתפתחו בכל אותן החברות הידועות לנו —ולא תופעה המייחדת את המוסדות של קבוצה , עדה או לאום זה או אחר . אין לנו כל יסוד להניח כי אימוץ אורחות חייה של חברה זו או אחרת יביאו להיעלמות האלימות —שכן חברות לא אלימות אינן בנמצא כיום . הבעייה שאיתה עלינו להתמודד , על כן , איננה המוסדות החברתיים של קבוצה , עדה או לאום זה או אחר—אלא אי השוויון בין המינים , הקיים בכל החברות בנות ימינו . מה עלינו , הנשים , לעשות ? הכאת נשים היא סימפטום של מעמדה הנמוך של האשה בחברה . אי אפשר לשים קץ להכאה ולצורות אחרות של אלימות מצד הבעלים בלא לשנות את מעמדה החברתי של האשה . השינוי נעוץ בנו עצמנו , כנשים . עלינו לשנות את תודעתנו ; עלינו להתארגן לדיון במצבנו ולשינויו . עלינו לחנך את בנותינו להיות שוות בכל דבר לבנינו . עלינו לקרוא תיגר על המוסדות הגבריים המנציחים את מעמדנו : המשפחה הדו הורית בעלת חלוקת התפקידים המינית הבלתי שוויונית ; בתי הספר המכינים את הבנים לעבודה , ואת הבנות למשפחה ; החוקים אשר מתייחסים אל האשה כפחותה בערכה ואשר אינם מעניקים הגנה לאשה הנשואה מפני בעלה ; המשטרה אשר אינה מגינה על האשה הנשואה ; הרבנות ובתי הדין הרבניים המפלים את האשה לרעה ; המעסיקים , גדולים כקטנים , המגדירים "עבודת נשים" כפחותה בערכה ובשכרה מעבודת גברים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help