sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

לכך . העובדה שהאשה המוכה לא יכולה לקבל הגנה במשטרה תורמת להמשך קיומה של האלימות במשפחה : הבעל יודע שהמשטרה לא תמנע בעדו להכות את האשה , ואילו זו יודעת שאין טעם להגיש תלונה במשטרה . המשטרה גם לא מגינה על האשה העוזבת את בעלה האלים : כתוצאה מכך נמנעות נשים רבות מלעזוב את ביתן , שכן הן חוששות כי בעליהן יתנקמו בהן אם תברחנה . עתה , משעמדנו על מקורה של האלימות במשפחה ועל ההסדרים החברתיים שעליהם היא נשענת , נותר עוד לשאול מדוע נוטות מרבית הנשים המוכות כיום להשאר במסגרת המשפחה , למרות היחס האלים מצד בעליהן . נשים מוכות נוטות להשאר עם בעליהן מכיוון שאין להן אלטרנטיבה ממוסדת ומקובלת פרט למעמד של אשה נשואה — אשת איש ואם לילדים . מרגע לידתן הן מיועדות להיות נשים נשואות , וייעוד זה איננו משתנה גם כאשר הן רוכשות כישורים אשר אינם מכוונים ישירות לעזור במילוי תפקיד האשה הנשואה —כמו השכלה אוניברסיטאית ( בת אורן , . ( 1975 פרט לחיי נישואין , אין לאשה אלטרנטיבה מקובלת וממוסדת אחרת : אשה רווקה נחשבת לאשה שנכשלה כי לא הצליחה "לתפוס" גבר ; גם אשה גרושה נחשבת לאשה שנכשלה : זוהי אשה שאמנם הגשימה את ייעודה — אך לא לאורך זמן . מוסכמות חברתיות אלה מרתיעות נשים מוכות השוקלות אם לעזוב את בעליהן : הזהות של האשה הנשואה קשורה באופן בלעדי , כמעט , לבעלה —ולא למעשיה היא ; בעזיבת הבעל יש , על כן , משום אובדן זהות . גירושין פירושם גם אובדן פרנסה לאשה ולילדיה , וירידה ברמת החיים — במיוחד בשכבות החברתיות הגבוהות יותר . אך תלותה של האשה בבעלה היא לא רק תלות כלכלית — במקרים רבים הגבר הוא "שר החוץ" של המשפחה ורק הוא יודע כיצד לדבר עם פקידים , עורכי דין או בעלי מקצוע אחרים כשווה בין שווים אשר אין לרמותו ואין לזלזל בו . האשה , לעומת זאת , לא למדה לטפל בעניינים אלה , והורגלה לחשוב שהיא איננה מסוגלת לעשות זאת . במשפחות דלות אמצעים אחת הבעיות העיקריות העומדות בפני האשה הרוצה לעזוב את בעלה האלים היא בעיית הדיור . אין בארץ מבחר גדול של דירות להשכרה , ולא כל בעל בית מוכן להשכיר את דירתו לאשה . מרבית הדירות הן יקרות , ואת שכר הדירה יש לשלם מראש למשך שנה או חצי שנה . לבסוף , עובדה — עצובה — היא שבמקרים רבים הבעל הוא האדם המבוגר היחידי אליו יש לאשה קירבה משמעותית , ובלעדיו היתה מוצאת את עצמה בודדה וחסרת עניין בחיים . מוסד הנישואין מבודד את האשה ממשפחתה ומידידיה ; דבר זה נכון לגבי נשים מכל שכבות החברה , ולגבי נשים בארצות רבות בהן נבדק העניין Dobash and ) . ( 1979 , Dobash ככל שבדידותה של האשה ותלותה הרגשית בבעלה גדולות יותר , כן גדלה מידת "התאמתה" להיות קורבן לאלימות מצידו —וקטנה יכולתה לעזוב אותו . על כל אלה יש להוסיף את העובדה שהאשה נחותה לא רק בעיני ה"חברה" —קרי , הגברים —אלא גם בעיני עצמה . היא חונכה , במשפחה ובבית הספר , להיות נחותה . היא למדה מגיל צעיר כי ערכה מבוסס לא על מעשיה או על הישגיה — כמו אצל הגברים — אלא על יופיה ועל הצלחתה במשיכת גברים . היא למדה מגיל צעיר שלהיות "אשה טובה" פירושו להיות פסיבית וכנועה . היא למדה שנשים שאפתניות ופעלתניות הן נשים רשעות או מכשפות . היא למדה שלא להבליט את האינטליגנציה שלה , פן ישנאו אותה הגברים או יפחדו ממנה . היא למדה לנהוג בחולשה על מנת שתוכל להיות אובייקט מתאים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help