sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

מבוססת על אי שוויון , כאשר הבעל נחשב ל"ראש המשפחה" ולנציג העיקרי שלה כלפי החברה : הוא המפרנס העיקרי — בשעה שעבודה ופרנסה נחשבות לחשובות מבין פעילויות המשפחה —והוא גם האחראי לכל משא ומתן כלכלי ולכל משא ומתן עם מוסדות החוק והמדינה . המשפחה גם מעצבת את הילדים כך שנחיתותה של האשה מונצחת : מרגע לידתו לומד הילד לדעת שהוא שייך למעמד מועדף , בעוד הילדה לומדת שהיא שייכת למעמד נחות ;( Belotti , 1978 ) חינוך מפלה זה נמשך לכל אורך הדרך , כאשר הילדה לומדת את דרך ההתנהגות הצפוייה ממנה מתוך הסתכלות בפעולות אמה בבית ומחוצה לו , בעוד הילד לומד לנהוג כאביו . מוסדות החינוך ממשיכים כמלאכה . בספרי הקריאה הנהוגים בכיתות הראשונות בבתי הספר בארץ , מקראות ישראל , רוב גיבורי הסיפורים הם בנים או גברים . לבנים מייחסים בסיפורים אלה את מרבית התכונות הזוכות להערכה בחברה , בעוד שלבנות מייחסים את התכונות השליליות ( פרט לכמה תכונות הקשורות למילוי תפקיד "אמא קטנה ( " ( מעון , . ( 29-28 : 1975 לגברים בסיפורים אלה יש מגוון רחב של עיסוקים , בעוד שהעיסוק העיקרי של הנשים הוא תפקיד הרעייה והאם ( שם , שם . ( המשפט הראשון הנלמד בכיתות הנמוכות של בית הספר במסגרת הנושא "המשפחה" הוא — "אבא הוא ראש המשפחה . " מעמדה הנחות של האשה בולט גם בשוק העבודה ובצבא . החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי מכוון את האשה לעבר תפקידי שירות —ואלה אכן התפקידים אותם היא מקבלת במפעל , במשרד או ביחידה הצבאית . שכרה נמוך יותר והזדמנויות הקידום שלה מוגבלות מאלה של הגבר —גם כאשר כישוריה זהים . המוסדות הדתיים מתייחסים אל האשה כנחותה לעומת הגבר . האשה איננה נחשבת לכשרה למניין או לעדות , ומקומה ב"עזרת נשים" — דהיינו , במושבים האחוריים . על פי הדת היהודית יש באשה משום סכנת זיהום נפשי וגופני עבור הגבר . גם בחוקי האישות היא מופלית לרעה : היא אינה יכולה להתגרש מבלי שבעלה יתן לה גט . החוק האזרחי מציב גם הוא את האשה בעמדה נחותה . במסווה של "הגנה" על האשה אוסר החוק על עבודות לילה של נשים —פרט למקצועות או מצבים בהם עבודה כזו היא חיונית ( כמו אחיות בתי חולים או מרכזניות ) — וגם על עבודות מסוכנות ; גם אלה וגם אלה כרוכות בדרך כלל בשכר גבוה ( חוק עבודת נשים , תשי"ד . ( התיקים במשרדי מס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי רשומים על שם הבעל , וזאת גם כאשר האשה היא המפרנסת את המשפחה . עד לעת האחרונה היתה אשה זקוקה להסכמת בעלה אם היה ברצונה לבצע הפלה או לקבל התקן תוך רחמי למניעת הריון ; גם היום היא איננה יכולה לבצע הפלה חוקית ללא אישור של ועדה רפואית . החוק אינו מאשר לאשה בעלות על גופה היא . אין ספק , אם כן , כי מעמדה של האשה בחברה אינו שווה לזה של הגבר . השאלה הנשאלת עתה היא : מדוע השימוש באלימות מצד בעלים נגד נשותיהם ? התשובה לכך היא כי הבדלי המעמד בין הבעל והאשה —כמו כל הבדלי מעמד בחברה — אינם דבר " טבעי , " מובן מאליו ומצוי מעבר לכל עירעור . אין שום דבר הטבוע באשה הגורם לה לראות את מעמדו העליון של הגבר כנתון — ועל כן על כל גבר וגבר לממש את עליונותו הוא ביחסיו עם האשה איתה הוא חי . במלאכת מימוש העליונות נעזר הגבר , כפי שכבר ראינו , במוסדות החברתיים השונים : הוא זה שקיבל במשפחת הוריו את האמון העצמי הרב יותר , הוא זה שקיבל כמוסדות החינוך את ההכשרה המקצועית הגבוהה יותר , הוא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help