sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

צריך לומר גם כי עצם המושג "תסכול" סובל ממגבלות תיאורטיות רציניות . ראשית , כמעט אצל כל אדם ניתן למצוא תסכולים—גברים , נשים , ילדים , בעלי מקצועות חופשיים , פועלים בלתי מקצועיים , בעלי מעמד חברתי נמוך , בעלי מעמד חברתי גבוה , אנשים ה"מתקדמים" במירוץ הסטטוס החברתי , או כאלה הנסוגים בו . הבעייה היא שהמחקרים שנערכו על פי גישה זו לא העלו עד כה כל דרך להשוות בין תסכולים שונים או לקבוע איזה מהם חריף יותר . מרבית החוקרים מניחים מראש וכדבר מובן מאליו כי התסכולים של בני המעמדות הנמוכים בחברה הם חריפים יותר —אך אם נבדוק את ההגדרות בהן הם משתמשים , נמצא כי הן טאוטלוגיות במידה רבה ו הקביעה שלבעלי מעמד חברתי כלכלי נמוך יש יותר תסכולים היא חסרת משמעות כאשר "תסכול" מוגדר באופן אופרטיבי כחוסר אמצעים כלכליים , או כהעדר מקצוע יוקרתי . על כך יש להוסיף כי גם לו היו בידינו הגדרות טובות יותר של המושג "תסכול" עדיין היינו צריכים לענות על שאלה קשה : מדוע מוביל ה"תסכול" אצל גברים רבים להכאת נשותיהם וילדיהם , דווקא , בעוד שאצל הנשים הוא מוביל להתנהגויות אחרות , כמו דיכאון —או הכאת ילדים . פתרונות של מתן הטבות סוציאליות למשפחות בהן הבעל מכה את אשתו לא ישימו קץ לתופעה . ראשית , מענקי סעד אינם יכולים —וגם אינם מיועדים—לשנות את המעמד החברתי של מקבליהם . שנית , הבעייה היא לא רק כלכלית : יש משפחות דלות אמצעים רבות בהן אין הכאת נשים , ויש משפחות בעלות אמצעים בהם הדבר קיים . לא רק זאת , הניסיון של המקלטים לנשים מוכות מלמד כי בעלים אלימים אינם מפסיקים להכות את נשותיהם גם לאחר שהם מקבלים הטבות כלכליות ניכרות ממוסדות הרווחה . גם החלק השני של המדיניות הטיפולית הנגזרת מגישת "התסכול של הגבר" —טיפול סוציאלי באשה שמטרתו לגרום לה להתאים את עצמה עוד יותר לדרישות בעלה "המתוסכל" איננו יכול לקדם את פתרון הבעייה . טיפול זה מבוסס על הנחות עויינות לאשה — הנחה שהגבר הוא בן האדם היחיד במשפחה ושרק לו יש "תסכולים , " וההנחה שהאשה היא ייצור אנושי נחות הצריכה להקריב את עצמה כדי לשמור על מסגרת המשפחה . טיפול כזה רק מחריף את המצב אשר גרם למכות — נחיתותה של האשה בעיני עצמה ובעיני בעלה , או , כפי שדובש ודובש מנסחים זאת , עובדת היותה "קורבן מתאים לאלימות משפחתית" . ( Dobash and Dobash , 1977-8 ) אלימות נגד נשים כסימפטום של מעמד האשה בחברה הכאת נשים איננה תופעה שאותה ניתן לייחס רק לתת תרבות של ערבים ויהודים מזרחים , או למעמדות הנמוכים בחברה . הכאת נשים איננה תוצאה של "הדינמיקה של אינטרקציה" כמשפחה . אי אפשר גם להסבירה כתופעה הנובעת מפתולוגיות של גברים , או מ"תסכולים" של גברים , או מ"מזוכיזם של נשים . " הכאה וצורות אחרות של אלימות מצד בעלים נגד נשותיהם הן תופעות חברתיות בעלות היסטוריה ארוכה שנמצאו בתרבויות רבות ושונות ; Davidson , 1977 ) . ( Dobash and Dobash , 1979 מקורה של האלימות נגד נשים במעמדה הנמוך של האשה במרבית החברות המוכרות לנו . זוהי נחיתות הממוסדת ומונצחת במוסד המשפחה , במוסדות החינוך ובמוסדות החוק . מוסד המשפחה מקיים ומנציח את נחיתותן של הנשים אם באמצעות חלוקת התפקידים הבלתי שוויונית הנהוגה בתוכו , ואם באמצעות עיצוב הילדים וחינוכם במסגרתו . המשפחה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help