sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

" התרבות המסורתית" אמורות להביא להפסקת האלימות במשפחה — בדיוק כפי שהן אמורות להביא לירידה בילודה , או באנאלפאביתיות , או בתופעות רבות אחרות המיוחסות בארץ לתרבות המזרחית המסורתית . אין מה לעשות מלבד לחכות לתוצאות "החינוך מחדש . " אין שום מדיניות או טיפול ספציפי לבעייה של נשים מוכות — שכן בעייתן נתפסת כחלק מבעייה רחבה יותר , ותיעלם רק עם היעלמותה של זו . הניסיון של המקלטים לנשים מוכות בארץ איננו מאשר את התפיסה העדתית או התרבותית של הכאת נשים . למקלטים מגיעות נשים מוכות מכל העדות ומכל רבדי החברה : מגיעות נשים ממוצא מערב אירופי ומזרח אירופי לצד נשים מצפון אפריקה ומן המזרח התיכון ; נשים מעיירות הפיתוח לצד נשים ממושבים מבוססים ומקיבוצים ; נשים שאינן יודעות קרוא וכתוב לצד נשים בוגרות אוניברסיטאות ; נשים חםרות דיור לצד נשים שברחו מווילות מפוארות . אמנם שיעורן של הנשים המזרחיות במקלטים גבוה מזה של הנשים האשכנזיות , אך את ההסבר לכך יש לחפש לא בתרבות המזרחית , אלא במגוון האלטרנטיבות הפתוחות בפני הנשים . ניתן להבחין בין נשים הבאות למקלט על מנת לקבל ייעוץ בלבד , לבין נשים הבאות אליו על מנת לקבל מחסה . הנשים המעוניינות בייעוץ בלבד הן בדרך כלל בעלות השכלה ואמצעים כלכליים גדולים מאלה של הנשים המעוניינות במחסה , ושיעור האשכנזיות בקרבן גבוה . לנשים אלה יש אפשרויות רבות יותר לפתור את הבעייה בכוחות עצמן : הן יכולות לעזוב את הבית ולשכור דירה , או להוציא את הבעל מהבית באמצעות צו מניעה , כשהן יודעות שיש סיכויים טובים שהבעל יכבד את הצו פן ייפגע מעמדו בעבודה ובחברה . מצד שני אין הן ששות לעזוב את הבעל או את הבית שכן נישואיהן 2 מעניקים להן גם מעמד וגם הטבות כלכליות ניכרות . הנשים המעוניינות במחסה חסרות בדרך כלל אמצעים משל עצמן להתמודד עם הבעייה ; הן באות למקלט לאחר שכבר ניסו את הדרך היחידה העומדת לרשותן —בריחה אל בני משפחה —ולאחר שהתברר להן שאין זה פתרון לטווח ארוך , אם משום שבני המשפחה חסרים אמצעים כלכליים או תנאי דיור הולמים , ואם משום שהם לא מסוגלים להגן עליהן מפני אלימות בעליהן . במרבית המקרים אין גם עזיבת הבית כרוכה עבור נשים אלה בהפסד כלכלי ניכר . שיעור המזרחיות בקרב נשים אלה הוא גבוה . לא רק הניסיון של המקלטים בארץ מפריך את הגישה הרואה בהכאת נשים בעייה עדתית או תרבותית , אלא גם הנתונים הידועים לנו על נשים מוכות בארצות אחרות . החוויות וההתנסויות של הנשים השוהות במקלטים בארץ דומות במידה רבה לאלה של נשים החוסות במקלטים בסקוטלנד , כפי שתוארו על ידי דובש ודובש Dobash and ) . ( Dobash , 1979 דפוסי היחסים בארץ בין האשה המוכה ובעלה , החל מתקופת החיזור והנישואין ועד לשלב האלימות החוזרת ונשנית , דומה ביותר לדפוסים שתוארו על ידי נשים מוכות בארצות הברית , אנגליה וסקוטלנד Dobash and ; Pizzey , 1974 ) . ( Walker , 1979 ; Dobash , 1979 העמדות והדימוי העצמי של הנשים המוכות בארץ אינם שונים באורח מהותי מאלה של נשים אמריקניות בנות המעמד הבינוני הגבוה שבאו לקבל טיפול אצל הפסיכולוגית לנור ווקר . ( Walker , 1979 ) במילים אחרות , הניסיון של המקלטים בארץ ובארצות אחרות מראה שהכאת נשים איננה תופעה שניתן לשייכה לעדה מסויימת או להסבירה כנורמה של "תת תרבות" זו או אחרת . אלימות נגד נשים 3 הינה תופעה חברתית ביךתרבותית ובין לאומית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help