sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

לשוויון מלא . בזמנם התנגדו לרעיון הבולשביקים , ולנין בראשם , בנימוק שיש לרכז את המאמץ במאבק למען שוויון , שעם השגתו הופכת האוטונומיה התרבותית מיותרת . ההיסטוריה הוכיחה ששני הצדדים טעו . שוויון נוסח לנין גרס זהות מוחלטת בין קבוצות אתניות לאומיות , משימה בלתי אפשרית , כמובן . לעומת זאת , אוטונומיה ללא שוויון הובילה תמיד לבדלנות . המצב היחיד בו מתפקדת אוטונומיה ללא סכנת פירוק של השלטון המרכזי מחד , וללא תביעה לוויתור מוחלט על הזהות האתנית הלאומית היחודית מאידך , הוא המצב שבו האוטונומיה מתבססת על שוויון אזרחי מלא . במקרים אלה הקריטריון היחיד לשוויון הוא האזרחות ולא השייכות האתנית . אוטונומיות אינן נחלקות לשני סוגים 1 אלה המהוות תחליף לשוויון מצד אחד , ואלה המהוות תחליף להגדרה עצמית מצד שני , אבל , הן כן נחלקות לאוטונומיות טריטוריאליות ולאוטונומיות פרסונליות . הדגם שנראה לי הגיוני הוא זה שגורס אוטונומיה תרבותית פרסונלית , ולא משום שהדרישה לאוטונומיה טריטוריאלית היא מרחיקת לכת יותר . צריך לזכור שאת הסמכויות למועצות מקומיות ניתן לראות כאוטונומיה טריטוריאלית . היות והערבים בישראל מפוזרים בכל אזורי המדינה , כולל בערים המעורבות , לא ניתן בכלל להחיל עליהם אוטונומיה טריטוריאלית . לכן ניתן להחיל עליהם רק אוטונומיה פרסונלית . במסגרת האוטונומיה התרבותית יש להעביר למועצה נבחרת של הערבים בישראל את כל הסמכויות הנוגעות למיעוט הלאומי הפלסטיני , בין היתר , מערכת החינוך על תכניה , אמצעי התקשורת הממלכתיים בערבית וכן הסמכות להתערב בכל הנוגע לתוכניות פיתוח המגזר הערבי , כולל החזרת אדמות מופקעות אם יהיה צורך בכך , בהתייעצות עם השלטון המרכזי . אוטונומיה תרבותית לא תקיים מערכת משפטית או משטרתית נפרדת . היא תהיה כפופה לעקרונות השוויון המעוגנים בחוקה ( אם תהיה כזו ) והכוללים , בין היתר , שוויון בין המינים . עם זאת , אופיה של האוטונומיה ייקבע תוך דיאלוג ומאבק בין כוחות שונים ואפילו מנוגדים בקרב האוכלוסיה הערבית . דבר אחד צריך להיות ברור : כל אוטונומיה המוצעת במצב הנוכחי וכתחליף לשוויון היא הצעה הנדחית על הסף כי היא תנציח ותמסד את האפליה . אוטונומיה תיתכן רק במדינה שהיא מדינת כל אזרחיה . כלומר , אוטונומיה כשלעצמה איננה פתרון ; היא משלימה את הפתרון גם במקרה של השטחים הכבושים וגם במקרה של הערבים בישראל . כל ניסיון להציג את האוטונומיה כתחליף לשוויון הוא ניסיון שאין לו על מה להתבסס היסטורית או תיאורטית או ערכית , אם השוויון הוא ערך יסוד שממנו נגזרים ערכים אחרים . VII הבחירות לכנסת ה 13 מסמנות תפנית היסטורית או את שיאו של תהליך שהחל אחרי יום האדמה , תהליך אשר האינתיפאדה בשטחים הכבושים רק חיזקה . התהליך הוא ישראליזציה פוליטית או דה פוליטיזציה של המאבק האזרחי וניתוקו מהשאלה הלאומית . האסטרטגיה של הניתוק בין "שתי מדינות" מצד אחד , ו"שוויון אזרחי" מצד שני , מובילה בלי שום ספק להצבעה למפלגות ציוניות . אם האסטרטגיה מסתמכת בעיקר על שידול בתוך הממסד , אז המסקנה המתבקשת ביותר היא לעשות זאת בתוך המפלגות הציוניות . בפעם הראשונה מאז 1977 הצביעו רוב המצביעים הערבים למפלגות ציוניות , כשלהצבעה קדם תהליך לגיטימציה חברתית ואידיאולוגית של "פרגמטיזם" זה על ידי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help