sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

אינטגרציה אינדיבידואלית בשולי החברה הישראלית , ותגובה למרגינליזציה המתבטאת בהפניית הגב ובהסתגרות תרבותית . בצורת הפונדמנטליזם . עלינו כאינטלקטואלים להעלות את האופציה השלישית . שהיא אופציה פוליטית תרבותית של אמונה בערכים כמו שוויון , חירות וצדק חברתי , של שיתוף פעולה יהודי ערבי המבוסס על שוויון וכבוד הדדי . חיי החברה והתרבות של האוכלוסיה הערבית בישראל עברו את תקופת המעבר מחברה מסורתית למודרניזציה מעוותת , אל תקופת המשבר של האנומליה התרבותית הטבועה במודרניזציה זו עצמה , משבר הנובע מהרצון להשתוות לתרבות ההגמונית ומחוסר היכולת לעשות זאת בגלל מיכשולים מבניים . אותה ישראליזציה מצמיחה גם את הרצון וגם את חוסר היכולת לממשו . האתגר הוא להיות מסוגלים להציע את הדרך להתפתחות תרבותית , סוציאלית מודרנית ואמנציפאטורית , ולהשתחרר מתסביך ההשתוות אל התרבות הגזענית ההגמונית , או מהתגובה הפונדמנטאליסטית כלפיה . באותו אופן , אפשר לקרוא לשוויון האשה בחברה הערבית מבלי לכרוך זאת בתהליך של מרגינליזציה בשולי החברה הישראלית , ואפשר לקרוא להחייאת התרבות הערבית מתוך חיפוש אחרי האלמנטים המשחררים שבה , מבלי ליפול למלכודת השוביניזם או להדביק ערכיות —חיובית או שלילית —לשייכות הלאומית . שני עיוותים מרכזיים מלווים את רעיון האוטונומיה עם כניסתו לשיח הפוליטי הקשור לערבים בישראל . העיוות הראשון , מקורו בניסיון היהודי המזרח אירופי אשר בהקשרו מופיעה האוטונומיה כתחליף לשוויון , ואילו העיוות השני קשור לוויכוח בתנועת העבודה בין דיין ואלון : פשרה פונקציונלית מול פשרה טריטוריאלית . גישת הפשרה הפונקציונלית מבית מדרשו של דיין , כפתרון להתלבטות בין חוסר הרצון לסגת לבין חוסר היכולת לספח , ניכסה לעצמה את מושג האוטונומיה בהקשר של שיחות השלום עם מצרים , ובד בבד עם מעברו של משה דיין מהמערך לליכוד . נפתח דווקא בעיוות השני . ההיסטוריה המודרנית מכירה אוטונומיות לאזרחים המהווים מיעוט לאומי במדינה המבטאת את האופי הלאומי של הרוב . ( קוויבק בקנדה , לדוגמה , או חבל הבאסקים בספרד . ( ישנן גם דוגמאות לאוטונומיות במדינות רב לאומיות , כמו בלגיה או שווייץ . בכל המקרים הללו מדובר באזרחים שזכו למלוא הזכויות הפוליטיות במדינה , ולא בקבוצות אתניות או לאומיות תחת כיבוש . אוטונומיה זו איננה פוגעת כמלוא הנימה בזיקה לשלטון המרכזי ובשותפות המלאה בחיי המדינה והחברה . לעומת זאת , מינהל עצמי לאלה שאינם אזרחים היה בהיסטוריה המודרנית חלק מתהליך של דה קולוניזציה אשר תכליתו מוגדרת מראש : עצמאות מדינית ההופכת את האוטונומיה לשלב של העברת סמכויות הדרגתית . בכל מקרה , סופו של התהליך היה מוסכם מראש . המקרה של הגדה המערבית ורצועת עזה הוא יוצא דופן : כאן לא מדובר באזרחים שווי זכויות , וגם לא ביעד מוסכם של התהליך . יהיו אשר יהיו התוצאות של שיחות השלום , תופעת לוואי אחת כבר ברורה : עוותה משמעותו של המושג אוטונומיה . בדעת הקהל בישראל , יהודית וערבית כאחת , המושג אוטונומיה קשור למצב של כיבוש . כאשר הוא מוזכר ביחס לערבים בישראל חוששים היהודים שמא אוטונומיה היא ביטוי לשאיפות בדלניות , ואילו הערבים חוששים מפני מצב שבו יימצאו במעמד של שטחים כבושים . באורח פרדוקסלי בעלי הרעיון חייבים למצוא לו לגיטימציה בשעה שהמשמעות המעוותת נחשבת לנורמה . העיוות הראשון מקורו , כאמור , בניסיון היהודי במזרח אירופה , בעיקר בפולין וברוסיה . בהקשרו עלתה הדרישה לאוטונומיה — שנתפשה כרע במיעוטו—בגלל ההכרה בחוסר האפשרות להגיע

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help