sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

עובדה זו הובילה בצורה פרדוקסאלית למתן לגיטמציה להצבעה למפלגות ציוניות בבחירות האחרונות לכנסת ה . 13 אם כל מה שיש לתנועה פוליטית להגיד זה "שתי מדינות לשני עמים" ו"שוויון לערבים בישראל , " ואם את זה אומרים גם הערבים של המפלגות הציוניות —אז למה לא להצביע ישר למפלגות הציוניות . ההבדל כולו הוא , שלערבים במפלגות הציוניות יש יותר השפעה וגישה למשאבים והם יכולים לחזור לאוכלוסיה עם איזשהו שלל , למשל יותר תקציבים לרשויות המקומיות או לחינוך הערבי . בפועל מתברר שסיסמה זו , כאשר איננה מוגדרת ומבוררת , משרתת בעצם מטרה אחת ברורה : את הניתוק בין המרכיב הלאומי ובין המרכיב האזרחי בפעילות הפוליטית . העניין הלאומי מושלך אל מעבר לקו הירוק , ושם הוא אמור לבוא על סיפוקו ( האפשרות שזה לא יקרה לא מובאת כלל בחשבון . ( ואילו עניינם של הערבים בישראל מוגדר עניין אזרחי . אבל גם העניין האזרחי איננו מוגדר עד הסוף , והוא נוטה להצטמצם בתביעות תקציביות בלבד . את המאבק לשוויון בתקציבים למועצות המקומיות מנהיגים ראשי מועצות , והוא מצמיח הנהגה בצלמו ובדמותו . ההתנתקות המודעת מהעניין הלאומי משאירה מאחוריה קריקטורה של מאבק אזרחי . במקרה של הערבים בישראל העניין האזרחי איננו עומד בפני עצמו , אלא מהווה חלק מן השאלה הלאומית . ללא מימד זה הופכת שאלת התקציבים לעניינם של ראשי מועצות , ואיננה מגוייסת לפעילות פוליטית . האלמנט הלאומי ייכנס שוב לתמונה לא דרך הדגשת השורשים הפלסטיניים או הקשרים עם אש"ף ( האסטרטגיה של התנועה המתקדמת , ( כלומר בצורה חיצונית המשעתקת את הניתוק , אלא מבפנים , כלומר רק אם יוגדר המושג " אזרחות" עד הסוף , כאשר יצאו הערבים בישראל בתביעה שהמדינה תיהפך למדינת כל אזרחיה . זוהי תביעה אזרחית בכל מובן ליברלי של המלה , אבל היא מבוססת על סימן שאלה בנוגע למהותה של המדינה . בישראל קיימים חוקים המונעים התמודדות בבחירות מרשימה שתחרוט על דגלה את תביעת השוויון בצורתה החיובית ( כלומר , הגדרה חיובית להבדיל מהגדרה שלילית של שוויון כהעדר אפליה . ( הגדרת מושג השוויון באמצעות התביעה להפיכת המדינה למדינת כל אזרחיה היא הגדרה . ליברלית פשוטה , ואין לה ולא כלום עם שמאל ועם ימין . אלא שבישראל הופכות המשימות , שבמקומות רבים בעולם נחשבות למשימות של הליברלים , למשימותיו של השמאל . גם השלטון הישראלי למד מן הניסיון ושינה את מדיניותו . נכון הוא , ש"מדיניות הביטחון" ביחס לערבים בישראל נעשתה מתוחכמת ומפוכחת יותר , מה שבא לידי ביטוי בהקמת גופי בקרה ושליטה חדשים המתאמים בין פעולות הגופים השונים : משטרה , שב"כ וכר . תיחכום זה התפתח במיוחד בשנה הראשונה של האינתיפאדה . אבל , בלי שום ספק , המדיניות בכיוון של אפליה מורכבת תפסה את מקומה של האפליה החדה והפשוטה . מדיניות זו באה לידי ביטוי במינויו של שר לענייני ערבים , בניסיון לטפל במיוחד בבעיות הדרוזים והבדווים , ולאחרונה בנטייה לשכנע צעירים נוצרים להתגייס לצבא . קיימת נטייה להידברות עם ועד ראשי המועצות המקומיות , מבלי להכיר בו רשמית . כלומר , מצד אחד למנוע ממנו להפוך להנהגה לאומית , ומצד שני לא לאפשר לו להתארגן כגוף אוטונומי המוכר מטעם השלטון . החשוב מכל הוא , שמדברים בפה מלא על כך שיש בעיות ואפילו מודים בקיומה של אפליה . כתוצאה מכך נעלמו ויכוחי הסרק לגבי שאלת קיומן או אי קיומן של העובדות , וההכרה בהן גורמת להתפלגות המבוססת על דעות פוליטיות . ההכרה באפליה מחייבת כמה תגובות : מצד אחד , מתן לגיטימציה לאפליה לאור העובדה שמדובר במדינת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help