sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

באותו יום הרגישו הערבים בישראל חזקים , אבל הם פחדו מכוחם . הם חששו להמשיך קדימה , וכיוון תנועתם היה צעד אחד אחורנית : המוסדות הציבוריים הפכו למטרה העומדת בפני עצמה . אחרי יום האדמה התחיל תהליך של מיסוד שהוליד אירגונים ותנועות פוליטיות חדשים וייצב את המוסדות הישנים . התנועה הלאומית הפלסטינית ( אש"ף ) החלה אחרי יום האדמה להפנות תשומת לב לפלסטינים אזרחי ישראל : היא החלה לרקום יחסים פוליטיים ישירים עם האוכלוסיה הערבית דרך אירגונים וכנסים בינלאומיים ודרך התערבות ישירה במהלך הבחירות לכנסת , על ידי קריאה לתמיכה בחד"ש ולאחר מכן גם ברשימה המתקדמת . באמצעות הזרמת כספים לקרנות ולמוסדות ציבוריים בחו"ל , עזרה התנועה הלאומית הפלסטינית למיסוד תנועת המחאה שהחלה להתפתח בקרב הערבים בישראל . כספים אלה סייעו למיסוד במסגרת החוק הישראלי , כלומר לישראליזציה . בעיתונות הפלסטינית החלה להתפתח רטוריקה בשבח הערבים בישראל , מלווה בהרבה רומנטיקה בדבר "ההיאחזות באדמה" ו"ההישארות במולדת . " דברי שבח אלה הוסיפו להערכה העצמית של הערבים בישראל באופן שלא עמד בשום פרופורציה לפראקסיס הפוליטי במציאות שלאחר יום האדמה . רק מעטים מהזרמים הפוליטיים הפועלים במגזר הערבי , בעיקר בני הכפר וחלק מהרשימה המתקדמת , ראו ורואים בקשר עם אש"ף עניין אסטרטגי . לגבי היתר , נתפש הקשר ככלי המשרת את תהליך המיסוד בתוך מדינת ישראל , מה גם שעם ראשיתו של תהליך זה , כלומר מאז סוף שנות ה , 70 אימץ אש"ף את תוכנית המדינה הפלסטינית בגדה וברצועה , ובאופן כזה הפכו הערבים בישראל ל"כוח עזר דמוקרטי בחברה הישראלית . " מאז יום האדמה בשנת 1976 עברה האוכלוסיה הערבית תקופת מעבר בכל הנוגע למיסוד אירגוניה הציבוריים : במקום תנועת מחאה לאומית אזרחית , קמו גופים מקומיים וארציים בעלי אופי של ייצוג מקומי . שליטתה של רק "ח הוחלפה בסוף שנות ה 80 בסוג מסוים של איזון בין כמה זרמים פוליטיים , תוך שהיא מביאה בחשבון גם את אלה התומכים במפלגות ציוניות . ועדת המעקב העליונה , הכוללת גופים ציבוריים רבים , מורכבת גם מחברי כנסת ערבים , ובהם גם ח"כים המייצגים מפלגות ציוניות . זרם זה לא נתפש עוד כזרם של "משתפי פעולה" אלא הוא אחד מן הזרמים הפוליטיים בקרב האוכלוסיה הערבית . מרגע הקמתו נכנס הממסד החדש למשבר המכונה כיום "משבר הפעילות הפוליטית בקרב האוכלוטיה הערבית . " משבר זה התגלה והפך לעניין פומבי רק לאחר שפגה תקופת "צריכתו" הפוליטית של יום האדמה , ולאחר שנרגעה ההזדהות האקטיבית עם האינתיפאדה בתקופתה הראשונה . האינתיפאדה הבהירה את השוני בין הפלסטינים בישראל לבין הפלסטינים בשטחים הכבושים . אולם כאשר נוצר צורך להבהיר את המאפיין המייחד , התברר שפרט לטענה שאינתיפאדה לא עושים בגליל ובמשולש , אין לכוחות הפוליטיים הפועלים בקרב האוכלוסיה הערבית כל אסטרטגיה פוליטית הראויה לשמה . האיזון , במקום שיראה כהגבלה , כמחסור שבאסטרטגיה , הפך להיות האסטרטגיה עצמה . שנים מספר העסיקו המאבקים הפנימיים את האוכלוסיה הערבית , עד שנשבר המונופול של מק"י . אבל לאחר שבירת המונופול התברר שאין לכוחות הפוליטיים החדשים משהו חדש להגיד , למעט המסר המוכר של "שתי מדינות ושוויון" המאחד את כל הכוחות הפוליטיים הפועלים במגזר הערבי בימינו . במסר הזה , כלומר , מדינה פלסטינית בגדה וברצועה ושוויון לאזרחים הערבים בישראל , דוגלים גם הפעילים הערבים במפלגות ציוניות . אבל אף אחד מבין הכוחות הפוליטיים איננו מעז להגדיר למה הוא מתכוון כשהוא מדבר על שוויון .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help