sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

v בשנות ה , 70 בעיקר לאחר מלחמת , 73 החלה תנופה גדולה בהקמת מוסדות לאומיים של הערבים בישראל . התאחדות ארצית של הסטודנטים הערבים , ועד ארצי של תלמידי תיכון , ועד ההגנה על האדמות , ועד ראשי המועצות המקומיות ועוד . האינטליגנציה , שהחלה לגדול מבחינה מספרית בקפיצות גדולות יחסית , החלה להתארגן . האקדמאים שחזרו אל הכפר הרגישו "חובה מוסרית" להשפיע על החיים הפוליטיים בתוכו . בתקופה זו רבו הסימפוזיונים והמאמרים על תפקידו של המשכיל בחברה . במידה ובכפר התקיים סניף חזק של המפלגה הקומוניסטית היה הכלל שיתוף פעולה עמו בהשפעה על החיים הפוליטיים המקומיים . במידה וסניף כזה לא היה בנמצא , החלו התארגנויות עצמאיות של אקדמאים . לאחר ניצחונה של החזית הדמוקרטית בבחירות לעיריית נצרת בשנת , 1975 ניסתה המפלגה הקומוניסטית להפיץ את המודל במגזר הערכי כולו , אבל ההצלחה היתה מוגבלת . הסיבה הפשוטה לכך היתה העדר פרטנרים מאורגנים בכפרים הלא מפותחים , ואי הסכמתם של הפרטנרים הפוטנציאליים בכפרים היותר מפותחים לקבל את התפקיד של בני חסותה של המפלגה הקומוניסטית . החזית מהווה חזית של מפלגה אחת הפועלת בשיתוף פעולה עם כמה אירגונים שבהם פועלים חברי המפלגה . במקרה של נצרת היו אלה אירגוני האקדמאים , הסוחרים והסטודנטים . לכל האירגונים האלה היה אופי מקצועי , אבל כולם נכנסו לברית עם המפלגה , אשר חבריה היו פעילים באירגונים עצמם . החזית נותרה בעיקרה חזית בין מפלגתיים ולא מפלגתיים , ולא צורה מאורגנת כלשהי לשיתוף פעולה בין זרמים פוליטיים או רעיוניים שונים . עם הלא מפלגתיים נמנו בכל פעם קבוצות אחרות . לעתים היו אלה בני חמולה שלמה , ובכפר אחר אירגון של אקדמאים . על כל פנים , החזית לא היתה בשום מקום אלא צורה מסוימת של הגמוניה של המפלגה הקומוניסטית . ברגע שכוחות אחרים הרגישו מספיק חזקים ובטוחים בעצמם , הם התפלגו והקימו אירגונים אחרים . כך נולדה הרשימה המתקדמת ביוזמתם של אקדמאים וסוחרים שהתפלגו מהחזית בנצרת בתחילת שנות ה . 80 המירקם החברתי פוליטי החדש הוביל למקרה הראשון של עימות עם השלטון , ביום האדמה , ב 30 במארס . 1976 האירגונים הציבוריים נכנסו למאבק שבו אוחדו שני האלמנטים של הקונפליקט עם השלטון הישראלי , האלמנט האזרחי והאלמנט הלאומי . עניין האדמה הוא מבחינה זו נושא קלאסי המאחד את שני האלמנטים באופן אובייקטיבי , אפילו כאשר אין ניסיון מודע להאחדתם . ביום האדמה באו לידי ביטוי סממנים של מרי אזרחי : שביתה כללית , הפגנות ועימות אלים עם כוחות הביטחון . הפקעת האדמות נעשתה לצורך "ייהוד הגליל" —הביטוי הבוטה ביותר שבו מבהירה המדינה את יחסה לאזרחיה הלא יהודים כאל זרים ולא שייכים . השלטון הגיב על סממני ההתארגנות הלאומית ועל המרי בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים . המדינה איננה מדינתכם ולא נסבול כל אקט של מרי ! יום האדמה היה האקט הראשון והאחרון אשר איחד את הערבים בישראל לפעולה לאומית / אזרחית . בכך טמון כוחו . על סמליו , זיכרו וימי השנה שלו התקיימו תנועות פוליטיות במשך תקופה ארוכה יחסית . אבל גם השלטון וגם האירגונים הציבוריים והמפלגות הפוליטיות בקרב הערבים בישראל הפיקו את הלקח של היום הזה , כך שהוא לא חזר על עצמו אלא באזכרה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help