sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

אשר נעזרה בעובדה שהמפלגה הקומוניסטית הפלסטינית הנהיגה את החזית הלאומית בשטחים בשנות ה . 70 אפילו בתי סוהר היו מקום מפגש של אסירים פוליטים מהשטחים ואסירים פליליים מישראל . אבל , המפגש העיקרי היה כמובן בתחום הכלכלה , בשוק , ביחסי העבודה . מיחסים אלה יצאו הערבים בישראל ללא כל ספק נישכרים , כתוצאה מקרבתם אל המרכזים הכלכליים והשלטוניים הישראלים . בנוסף לכך , ידיעת השפה העברית וחופש התנועה שלהם כאזרחים , איפשרו להם למלא תפקידי תיווך בין השטחים לבין ישראל . פונקציה זו מצאה את ביטויה במיוחד בשנים הראשונות של האינתיפאדה , כאשר קבלני כוח העבודה ( כלומר קבלני פועלים , ( שהם אזרחים ערבים של המדינה , המשיכו לבוא ליישובי הגדה המערבית ורצועת עזה לאסוף את הפועלים גם כאשר הקבלנים היהודים לא העזו לעשות כן . גם תוצרת המפעלים הערביים המעטים במדינת ישראל לא הוחרמה בשיא פעילות ההחרמה של תוצרת ישראל . פונקציית התיווך מקבלת מימדים מעניינים מאוד בתפקידם של עורכי דין ערבים מישראל ולאחרונה נוסף גם תיווך תרבותי , בדמותם של כל מיני במאים "ערבים ישראליים" ( בנוסף לאנשי שמאל ) המצלמים סרטים על האינתיפאדה , סרטים המוצגים לקהל הישראלי . הכבושים משחקים בסרטים למען הכובשים , כשהמתווך במאי , מתרגם , שחקן הוא "הערבי הישראלי . " המעגל הפוסט מודרני נסגר בסינמטק הירושלמי , כשכל מה שנשאר מהכיבוש זו החגיגה . "הערבים הישראלים" הם בלי שום ספק אמני "הקייטרינג , " אבל גם אמני המשחק במציאות ועל הבמה . אחרי 1967 חלה עלייה במעמד הכלכלי של הערבים בישראל , בעיקר בשל תנופת הצמיחה שחלה בסקטור הבנייה והשירותים . מאז , ובמיוחד בשנות ה 70 וה , 80 אנו עדים לתהליך של ריבוד חברתי המעצב מחדש את פניה של החברה הערבית בישראל . אם עד 67 תהליך הפרולטריזציה הוא שקבע את פניה של החברה , הרי מאז , התהליך הקובע הוא התבססות מעמד ביניים של יזמים , בעלי מקצועות חופשיים , קבלנים , סוחרים , סיטונאים , התפתחותה של תעשייה בינונית וכו . ' במילים אחרות , בשולי הבורגנות הישראלית נוצרה בורגנות ערבית , אשר מפתחת אינטרסים כלכליים מסוג חדש , שניתן לכנותם כ"אמביציות" כלכליות שהן מעבר לביטחון מחיה , אבל שואפות בכל זאת להתקיים במסגרת הכלכלה הישראלית . דרכו הפוליטית של מעמד חדש זה החלה בבניית בסיס לברית עם הקומוניסטים , ולאחר מכן הוא הוביל לפילוג מהקומוניסטים ולהקמת תנועות פוליטיות חדשות . היום הוא מתפלג לשתי אסטרטגיות של פעילות פוליטית : האחת מדגישה את הייחוד של החברה הערבית ומוצאת את ביטויה במפלגות כמו המפלגה הדמוקרטית הערבית והרשימה המתקדמת . השנייה מדגישה את האינטגרציה ותמיכתה נתונה בעיקר למפלגת העבודה . שתי האסטרטגיות הן מאוד "ערביות ישראליות , " כלומר אופורטוניסטיות . מעמד ביניים זה מהווה גם את הבסיס ללאומיות מסוג חדש . בעבר חולקה החברה למשתפי פעולה מצד אחד , ולקומוניסטים ולאומנים מצד שני . אחרי 67 החל תהליך שהוביל בשנות ה 80 להתפתחות זרמים , שמצד אחד תמכו במפלגות ציוניות לא מתוך חיפוש אחר ביטחון , אלא כמענה לאינטרסים , ומצד שני , פיתחו רטוריקה לאומית שבסיסה מעמד מאוד ישראלי במיקומו ובשאיפותיו . הרטוריקה של המפלגה הדמוקרטית הערבית , שמייסדה בילה קודם שנים במפלגת העבודה , וקפץ לבטא ייחוד ערבי ישראלי וגם להדגיש את ש . ייכותו לעם הפלסטיני , שונה מאוד מן הלאומיות של תנועת אלארד ושל בני הכפר . ההליכה על החבל הדק הופכת לאמנות הריקוד על החבל , ומהמורכבות של המציאות הותירה הרטוריקה רק את השקר שבהוויה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help