sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

ישראל שלאחר 67 איננה אותה ישראל , לא מן הבחינה הכלכלית צבאית , וגם לא מהבחינה הפוליטית חברתית . העולם הערבי אחרי 67 איננו אותו עולם ערבי . רבות נכתב על ההלם התרבותי , הלם התבוסה , על ירידתה של הלאומיות הערבית החילונית ועל עליית האיסלאם בשני פלגיו , השמרני והמהפכני , בעקבות מלחמה זו . ישירה ואינטנסיבית ביותר היתה השפעת המלחמה על העניין הפלסטיני : . 1 נולד אירגון השיחרור הפלסטיני המודרני , המבוסס על פלגים המאמינים במאבק מזוין . . 2 א . ההיסטוריה של התנועה הלאומית הפלסטינית החלה להיבנות באופן עצמאי , כלומר , תוך אי תלות יחסית במדינות ערב , והדבר בא לידי ביטוי בדרישת שיחדור , שהתפתחה לדרישה לריבונות . ב . נכשל רעיון ההישענות על תהליך האחדות הערבית , והחל תהליך ייחוד פלסטיני . כך נוצר הלך הרוח שקבע שהעם הפלסטיני הוא שצריך לשאת בנטל העיקרי לשיחרורו . . 3 חלק גדול מן העם הפלסטיני ( יותר ממיליון בני אדם ) נפל תחת כיבוש ישיר של ישראל , דבר אשר לא התרחש ב . 48 כך נוצר עימות ישיר בין הפלסטינים לבין מדינת ישראל כמדינה כובשת . מצב זה עתיד להוביל לשינויים חשובים בתוכנית הפוליטית הפלסטינית , וגם במבנה של תנועת השיחרור הלאומית הפלסטינית . מלחמת 1967 סימנה נקודת מפנה גם בהיסטוריה של הערבים בישראל . למעשה מלחמה זו היא שיצרה את ההיסטוריה של הערבים בישראל , מכיוון שהיא היתה ההתחלה האמיתית של התגבשותם כחברה שיש לה במה להתייחד . הערבים בישראל הושפעו גם מן המפגש הישיר עם הפלסטינים בשטחים , וגם מן השינויים שהתחוללו בחברה הישראלית , כתוצאה מהשליטה בגדה המערבית וברצועת עזה . העובדה שהערבים בישראל הושפעו באופן כה עמוק מן התמורות שחלו בחברה הישראלית מלמדת עד כמה קשורה החברה הערבית בישראל לחברה הישראלית . כל מי שמדבר על חשש "מהסתבכות" הגליל והמשולש עם חלקו של העם הפלסטיני החי תחת הכיבוש הישיר של ישראל , או שאיננו יודע על מה הוא שח , או שהוא באמת מעוניין שהם יסתבכו . רק אחת משתי פעולות מדיניות יכולה לאחד את גורלם של שני חלקים אלה של העם הפלסטיני : סיפוח הגדה המערבית ורצועת עזה לישראל , משמע , הפיכת הכיבוש לאפרטהייד דה יורה , ולא רק דה פאקטו ; או , מתן זכויות שוות לתושבי השטחים , כלומר הפיכת המדינה למדינה דמוקרטית חילונית , או למדינה דו לאומית . המפגש עם הגדה והרצועה חשף בקרב הערבים בישראל את ה"אחר , " וזירז את גילוי העצמי והשונה . המפגש גילה את המשותף : תרבות , דת , יחסי קירבה — אבל גם את המבדיל : סטאטוס , מצב חברתי כלכלי שונה ( ובהקשר זה אפשר לדבר גם על הבדל תרבותי . ( הערבים בישראל חיו בניתוק מההקשר של תרבותם הערבית הגדולה , אבל גם בבידוד מרגרסיות שונות שחלו בחברות הערביות בשנות ה , 70 במיוחד אחרי , 1967 כגון התפשטותו של האיסלאם הפוליטי . לא ניתן להבין את היווצרות תופעת האיסלאם הפוליטי בחברה הערבית בישראל , ללא המפגש עם האיסלאם הממסדי והעממי בשטחים הכבושים . בקרב הערבים בישראל היו תמיד מוסלמים מאמינים , ואפילו אווירה איסלאמית מסורתית , אבל לא התקיים ממסד איסלאמי עצמאי , לא היו מיכללות איסלאמיות , ולא אירגונים פוליטיים איסלאמיים . למפגש עם השטחים היתה חשיבות רבה גם בתחומים אחרים . במהרה נרקמו יחסים עם התנועה הלאומית בשטחים . המובילה של תהליך זה היתה המפלגה הקומוניסטית ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help