sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

במהותו היה מאבקה של המפלגה הקומוניסטית בתוך המגזר הערבי מאבק נגד אפליה , אך למאבק זה לא נוסף רצון להגדיר את השוויון באופן חיובי . היה זה מאבק שהסתפק בהגדרה שלילית של השוויון כחוסר אפליה , להבדיל מהגדרה חיובית של השוויון . משמע הפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה , במקום מדינת היהודים בלבד . מאז הקמת המדינה ב 1948 ועד שלהי מלחמת 1967 תמכה מק"י בחוק השבות ובקליטת העלייה . היא אף הפגינה עוינות כלפי ראשית התארגנותה של התנועה הלאומית הפלסטינית בפזורה , וגם כלפי כל התארגנות על בסיס לאומי בקרב האוכלוסיה הערבית בישראל , כמו במקרה של תנועת אלארד . יחד עם זאת , דגלה מק"י באופן עקבי במאבק נגד אפליה לאומית . התהליך שהתרחש בתוך מק"י הוא בגדר של הדגמה מתומצתת של תהליכים שיתרחשו מאוחר יותר במימדים גדולים בקרב כלל האוכלוסיה הערבית . החברים הערבים במק"י עברו תהליך של מודרניזציה מואצת שמשמעותו ישראליזציה ופלסטיניזציה שהתקיימו בעת ובעונה אחת : פירוש הישראליזציה היה הרחבת המודעות לעניין הזכויות האזרחיות , ואילו הפלסטיניזציה התבטאה בהדגשת השייכות הלאומית לעם הפלסטיני . בזמן שבו ביססה מק"י את דפוסי ההתארגנות העיקריים של הערבים בישראל במאבק למען שוויון זכויות אזרחי ( המוגדר בצורה שלילית , ( התרחשה בה עצמה התעוררות לאומית , אם כי לא לאומנית , שקבעה גם את דרכי הבעת השייכות הלאומית לעם הערבי הפלסטיני , גם בשפה וגם בספרות . מקורה של השפה שבה משתמשות כל המפלגות הפועלות היום במגזר הערבי הוא ללא ספק — לטוב ולרע — בעיתונים אלאתחאד , אלארד ואלג'דיד . מק"י התחילה את פעולתה במגזר הערבי עם צעירים ערבים משכילים בהנהגה של יהודים סטאליניסטים ממוצא מזרח אירופי , וגמרה עם הנהגה ערבית סטאליניסטית שעמדה בראש המגזר הערבי כולו במשך עשור שלם ( מ 1975 ועד , ( 1985 והפסידה בדיוק כאשר הפכו סיסמאותיה לנחלת הכלל . מק"י האמינה באמת ובתמים , לפחות עד , 1967 באפשרות קיומו של העם הישראלי המורכב מערבים ומיהודים , ולכן התנגדה עקרונית לתנועות כמו אלארד , ולהתארגנות הסטודנטים הערבים בסוף שנות ה . 50 היא החלה להסכים להתארגנות על בסיס לאומי , ואפילו לראות אותה בעין יפה , רק לאחר שבה עצמה צמחה הנהגה ערבית , ולאחר שבעקבות 67 היא נדחקה כמעט לחלוטין מן המגזר היהודי . על הניסיון של תנועת אלארד נכתב רבות , ולא משום שלאקדמיה הישראלית יש נטייה כמעט אובססיבית לחקור כל תופעה ולו המזערית ביותר הנוגעת ל"דפוסי ההתנהגות הפוליטית" של הערבים בישראל , עובדה אשר מעידה על כך שמה שחסר אינו מחקר , אלא תיאורטיזציה מסוג חדש , וזו איננה יכולה לבוא מן האוניברסיטה . תנועת אלארד נתפשה בראש ובראשונה כמקרה משפטי , ונחקרה כעיקר מנקודת מבטו של המשפט הקונסטיטוציוני . מה שהוכרע בהחלטת בית המשפט העליון , שמנעה מן התנועה את האפשרות להתמודד בבחירות , הוא שאין מקום להתארגנות ערבית אשר איננה מבוססת על הכרה במדינת ישראל כמדינת היהודים . זאת מכיוון שהחלטה זו לא הותירה מקום להבחנה בין ההכרה בקיום מדינת ישראל , לבין קבלת אופיה היהודי של המדינה . סיטואציה זו חזרה על עצמה בדיונים המשפטיים במקרה של הרשימה המתקדמת לשלום . תנועת אלארד לא היתה תנועה המונית . משקלה האמיתי ורמתה האירגונית והאידיאולוגית נפלו בהרבה מן החשיבות שקיבלה כמקרה משפטי . אף על פי כן , אין לגרוע מערכה של הפרשה בעיצוב תודעתם של משכילים ערבים . את דרכה ימשיכו , לאחר מכן , תנועות כמו בני הכפר והתנועה המתקדמת , אשר ניתן לראות בהן התפלגות של האגף השמאלי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help