sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

לבין השלטון . חרף שינויים מבניים מרחיקי לכת שהתפתחו גם במה שקרוי המבנה החמולתי . ולמרות שצעירים "משכילים" מקבלים לידיהם את מוקדי הכוח והמנהיגות , נותר תפקידם מעצם מהותו תפקיד של תיווך בין הכפר לבין השלטון המרכזי , כשהם נבחרים למועצות המקומיות במסגרת רשימות חמולתיות או עדתיות . יוצא מן הכלל ביחס לרשימות החמולתיות , גם במישור הבחירות למועצות המקומיות , מהוות המפלגה הקומוניסטית והתנועה האיסלאמית . למרות שבחלק מן הכפרים ניתן להבחין בחפיפה הקיימת בין סניף מקומי של המפלגה הקומוניסטית ובין משפחה אחת או שתיים . תושבי הכפר הערבי עברו תהליך של מודרניזציה מבלי שהכפר עצמו יעבור תהליך כזה . שינויים במצב עניינים זה חלו בתקופה האחרונה , באמצעותה של שיכבת האקדמאים שחזרו אל הכפר . קפיצה מהותית במספרם של אלה חלה במיוחד בשנות ה 70 וה , 80 והם החלו מאיישיים תפקידים בתוך הכפר עצמו , במיוחד בהוראה , אבל גם במקצועות חופשיים כמו רפואה , הנדסה , עריכת דין , ראיית חשבון וכו . ' נוסף על כך החלה להתפתח , במיוחד אחרי , 1967 יזמות כלכלית בתחומי המסחר והשירותים , ועד לתעשייה בינונית במישור המקומי . התקופה שבין השנים 1967-1948 היתה תקופה של בידוד , אבל גם ראשית התגבשותה והתאפיינותה הייחודית של החברה הערבית בישראל . האוכלוסיה הערבית שמרה על קשר עם העולם הערבי הרחב דרך מכשירי הרדיו ו"סות אל ערב" " ) קול הערבים ( " מקהיר . מאז נטבע דפוס ההתנהגות הייחודי של הערבי אזרח מדינת ישראל , והוא ההילוך על החבל הדק שבין השייכות לאומה הערבית לבין תחושת החולשה , המלווה בשאיפה להשגת ביטחון במסגרת מדינת ישראל . למרות שרוב הערבים המבוגרים הצביעו בזמנם למפלגות הציוניות , ולמרות שמה שאירגן את יחסם אל השלטון היה חוק הפחד , אותם מבוגרים הזדהו עם נאצר ועם השאיפות שהוא ביטא לאחדות ערבית ולשיחרור מעול האימפריאליזם . תחושת ההזדהות עם נאצר וכל מה שהוא סימל , היתה משותפת באותה תקופה לכל "הזרמים הפוליטיים , " והראתה ש"שיתוף הפעולה" עם השלטון , הוא בעצם צורה של זרות ולא של שייכות . בתקופה זו חיה רוב האוכלוסיה הערבית תחת ממשל צבאי , והשוויון במדינת היהודים לא נתפש אצלה כדבר מובן מאליו . אפילו עצם ההישארות במקום , הזכות לעבוד , לבנות משפחה ולהעניק לילדים השכלה , לא נתפשה כמובנת מאליה . כדי לזכות בכך היה צריך לשלם במטבע של התנהגות פוליטית "נאותה . " דווקא המאבק באפליה מבטא רצון לאינטגרציה , כי הוא מתייחס ברצינות לאזרחות . מאבק זה מבקש מן השלטון לעמוד במיבחן מגילת העצמאות , כלומר הוא ביטוי לישראליותם של האזרחים הערבים . קו זה יוצג על ידי המפלגה הקומוניסטית הישראלית . במידת מה הוא יוצג גם על ידי מפ"ם , אם כי היא לא זכתה לאמינות , בהיותה חלק מן המפעל הציוני והשלטון , ובגלל העוינות שהיא הפגינה כלפי רצונה של האומה הערבית בשיחרור נוסח נאצר . המפלגה הקומוניסטית הישראלית היא , לדעתי , אם סיסמת השוויון בתוך מדינת ישראל , ולבן , גם אם הרעיון של האינטגרציה במדינה . היא זכתה לאמינות מסוימת גם בגלל הקו האנטי אימפריאליסטי העיקבי שהציגה . בתקופה זו היתה המפלגה הקומוניסטית הישראלית המפלגה היחידה שהפגינה יחס חיובי כלפי מאבק העמים הערבים לשיחרור ולקירמה חברתית , למרות שהתגלעו משברים בין הקומוניסטים לבין הבעת' והנאצריזם , משברים ש"הידידות עם ברית המועצות" חיפתה עליהם מאוחר יותר .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help