sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

לאחר שקיבלו הערבים בישראל את הזכויות הליברליות של אזרחות . כלומר , תושבות קבע ויכולת הצבעה , החלה להתפתח בקירבם מודעות של מקופחים , שקשה להגדירה במודעותו של מיעוט לאומי . באותה תקופה לא היתה בנמצא הנהגה לאומית או אליטה לאומית , שהיתה מסוגלת לנסח עבור הערבים בישראל מודעות של מיעוט לאומי . חלק הארי של האליטה הפלסטינית , שהתפתחה בסוף התקופה העות'מאנית ובזמן המנדט הבריטי , היה כעת בפזורה . הדבר כולל את האריסטוקרטיה , המעמד הבינוני והמשכילים ואת האליטה התרבותית , שהחלו להתארגן ולהקים מפלגות פוליטיות . תחת שלטון ישראל נותרה הפריפריה של החברה הפלסטינית בגליל ובמשולש , אוכלוסיה כפרית שתרומתה לתנועה הלאומית הפלסטינית הסתכמה בלקיחת חלק בהתקוממות בין השנים 1936 ו . 1939 המפעל התרבותי הפלסטיני , שהתפתח במרכזים העירוניים ( ירושלים , חיפה , שכם , עכו ויפו , ( לא היה נחלתם . מפעל זה המשיך להתפתח אחרי 1948 בהקשר החדש של הפזורה הפלסטינית . המפגש איתו נוצר מחדש רק אחרי . 1967 אפשר בהחלט לטעון , שהאוכלוסיה הפלסטינית בישראל אחרי 48 היתה שארית מובסת של חברה מובסת . עובדה זו באה לידי ביטוי בהתייחסות האוכלוסיה אל עצמה ואל השלטון הצבאי הישראלי . שאיפתה באותה תקופה היתה להשיג ביטחון ולא שוויון . כערובה לכך נתפשו התנהגות פוליטית "נאותה" וניסיון מעוות ל"אינטגרציה , " כלומר התקבלות על ידי מוסדות המדינה 1 הכנסת , ההסתדרות ומפלגת מפא"י ( שבאותה תקופה היה קשה להבדילה ממוסדות המדינה . ( התגובה לניסיון זה להתקבל או להשתלב לא היתה קבלה או שילוב , ואספקט זה יידון מאוחר יותר . הצינור העיקרי אשר הסדיר את מגעי השלטון עם האוכלוסיה היה השב"כ , או "זרועות הביטחון . " צורה זו של מגע עם המדינה תמשיך ללוות את הערבים בישראל עד ימינו . היא תהיה נוכחת תמיד באספקט במערכת יחסים מורכבת יותר , ותסמן את זרותם של הערבים בישראל , את החשדנות והעויינות שמאפיינות את מערכת היחסים הזאת . יסוד זה נותר נתון קבוע , למרות שהתמונה היום נראית מורכבת הרבה יותר . והוא אף מתחזק בתקופות שבהן מתקיימת פעילות פוליטית אינטנסיבית , ובא לידי ביטוי בדיונים בנוגע לצורך ב"פיקוח הולם" על ההתרחשות בקרב האוכלוסיה הערבית . בתקופה שנמשכה עד סוף הממשל הצבאי , ב , 1966 התקיימו עיקר הקשרים בין האוכלוסיה הערבית לבין המדינה באמצעות השב"כ וזרועות הביטחון . הגבולות בין השב"כ , משרד יועץ ראש הממשלה לעניינים ערביים , המחלקה הערבית בהסתדרות והאחראים לקשר עם המפלגות הערביות שפעלו בחסות מפא"י היו מטושטשים . תקופה זו השאירה גם עקבות תרבותיים והצמיחה אפילו פולקלור " ערבי ישראלי , " הכולל בדיחות , סיפורים ואף שירים עממיים , המתארים את היחסים עם איש השב"כ הממונה על הכפר ועם המושל הצבאי . באותן שנים גם עוצב המבנה המיוחד של הכפר הערבי . בעקבות תהליך של מודרניזציה מאולצת , הפקעת אדמות ופרולטריזציה של כוח העבודה ללא תיעוש , נעשה הכפר מקור לכוח עבודה ולא מקור לתעסוקה . הוא הפך למקום לינה ללא שוק עבודה . הכפר הפך להיות מקלט אינטימי , המאפשר חזרה אל חיקם של יחסים חברתיים קרובים , הוא המולדת המוחשית של הזרים במולדתם . יחסם של זרועות הביטחון אל הכפר תורם לשימורה ולהקפאתה של ההירארכיה החברתית משפחתית , מכיוון שהוא מספק למנהיגי החמולות מקור כוח חילופי , לאחר שאיבדו את מקור כוחם ביחסי הייצור של הפיאודליזם המזרחי . מקור הכוח החדש של המוכתר או של נציג החמולה , שאיבד מקורות כוח קודמים בתהליך הפרולטריזציה המואץ , נעוץ בתפקידו כמתווך בין האוכלוסיה הכפרית

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help