sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

פלסטיני , אבל הוא אינו עניין מרכזי באזור או בסכסוך ישראל ערב ( אני , כמובן , הייתי משתמש במושגים סכסוך ישראלי ערבי וסכסוך יהודי פלסטיני . ( אחרי מלחמת המפרץ הגיע הממסד הישראלי למסקנה , שהדוקטרינה השנייה אוששה במלחמה , כלומר אפשר היה להקים קואליציה של מדינות ערב נגד מדינה ערבית , קואליציה עם ארצות הברית ובצורה עקיפה עם ישראל , מבלי לפתור קודם את השאלה הפלסטינית . זאת אומרת , השאלה הלאומית הפלסטינית איננה שאלה מרכזית . שרשרת המסקנות לא עצרה כאן . הממסד הישראלי והאמריקני הגיעו למסקנה , שהשעה היא שעת כושר לעבור לדוקטרינה הראשונה , כלומר : אין שאלה לאומית פלסטינית . אבל גם כאן הם לא עצרו . המסקנה קיבלה איפיונים היסטוריים מהפכניים . אין שאלה לאומית פלסטינית , אבל יש שאלות של מיעוטים פלסטיניים , כל אחת נפתרת במנותק מן האחרות . את המסקנה הזו ואת התהליך שמתלווה אליה , הנקרא "תהליך שלום , " אני מבקש לכנות " כורדיזציה של השאלה הלאומית הפלסטינית , " כלומר , הפיכתה לאוסף שאלות של מיעוטים לאומיים בארצות שונות . ככלל , מאז מלחמת המפרץ אנו עדים לניסיון התעלמות מן השאלה הלאומית הפלסטינית , או לחילופין , לניסיון לפרקה לשאלות נפרדות של מיעוטים לאומיים . ניסיון זה יחזק עוד יותר את העניין במיעוט הלאומי הפלסטיני בישראל . הפלסטינים , אזרחי מדינת ישראל , חיים במרינה המצהירה על עצמה כלא מדינתם . מצב זה מוכר גם ממקרים אחרים של רפובליקניזם אתני , אשר מוכן לסבול מיעוטים לאומיים ולהעניק להם זכויות ליברליות על בסיס אישי בלבד , ולא קולקטיבי . אבל , נוסף על כך , מצהירה מדינת ישראל על עצמה כעל מדינתם של אנשים רבים שאינם אזרחיה . מצב זה אינו שכיח , ואולי אף יחיד במינו בהיסטוריה , להוציא את המקרה של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית לפני איחוד גרמניה . אלא שגם גרמניה המערבית מעולם לא הכריזה על עצמה כמדינת הפרוטסטאנטים . במקרה של ישראל , שבה נוספת לאי הפרדת הדת מן המדינה גם אי הפרדתה של הדת מן האומה , מדובר במדינת לאום דת , אשר לא השלימה , וגם איננה מתכוונת להשלים , את תהליכי החילון שלה . לאור זאת תמשיך המדינה לעסוק בשאלה מיהו יהודי , ולא בשאלה מיהו ישראלי . הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל הם , אם כן , אזרחים במדינה שקמה על חורבותיו של עמם ומכריזה על עצמה כלא מדינתם ובעת ובעונה אחת כמדינתם של אנשים רבים שאינם אזרחיה . ואם לא די בכך , הם גם חלק מהעם שמדינה זו מנסה לבודד את שאלתו הלאומית בשטחים הכבושים , תוך נישולו מאדמתו ומתרבותו ותוך שיעבוד כלכלתו . הסתירות הרבות חובקות כל היבט שבהווייתם של הפלסטינים אזרחי ישראל . בניגוד לטיעון המקובל בסוציולוגיה הישראלית בדבר הזהות הכפולה של הערבים בישראל , אין לדעתי במקרה זה כפילות שאיננה סתירה . הפלסטיניות והישראליות הם צדדים המצויים בקונפליקט , ואינם חיים בשלום זה לצד זה . כל עוד אין התפתחות לכיוון של פשרה היסטורית ימשיכו שני הצדדים להתפתח האחד על חשבון השני , במקום שיתפתחו זה לצד זה תוך הפרייה הדדית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help