sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל עזמי בשארה 1 מבחינה היסטורית ותיאורטית כאחת , הערבים בישראל הם חלק מן העם הערבי הפלסטיני . הגדרתם כ"ערבים בישראל" נוצרה בעת ובעונה אחת עם היווצרותה של שאלת הפליטים הפלסטינים . ועם הקמת מדינת ישראל על חורבותיו של העם הפלסטיני . לפיכך , נקודת המוצא ממנה נכתבת ההיסטוריה של הפלסטינים בתוך ישראל היא אותה נקודה שבה נוצרה ההיסטוריה של הפלסטינים שמחוץ לישראל . אי אפשר להצביע על לאום או על קבוצה לאומית הנקראת "הערבים הישראלים" או "הערבים בישראל . " ה"פרה היסטוריה" של הערבים בישראל היא ההיסטוריה הפלסטינית , ושיעתוקה של הווייתם כערבים בישראל קשורה לשיעתוקה ולייצורה מחדש של השאלה הפלסטינית . הדבר שמייחד אותם משאר הפלסטינים הוא העתקת הווייתם לשוליה של החברה הישראלית , כמיעוט המתקיים בתוך מדינת היהודים , כאזרחים במדינה שהם לא בחרו בה והיא לא בחרה בהם , בלשון המעטה ; מדינה שאיננה מדינתם , על פי הגדרתה —דה פקטו ודה יורה . למרות קשר זה , פתרונה של השאלה הלאומית הפלסטינית דרך פשרה היסטורית לא יביא בהכרח לפתרון שאלת הערבים בישראל , מה גם ששאלה זו אפילו איננה מנוסחת עדיין . פתרון של פשרה בנושא הלאומי הפלסטיני , המבוסס על המודל של "שתי מדינות" נראה כיום רחוק . אבל פשרה זו , שהיא תנאי לפתרון שאלתם של הערבים בישראל , כשהיא לעצמה איננה מכילה בתוכה פתרון זה . ואילו כל פתרון אחר , שאיננו מבוסס על פשרה היסטורית , מחזיר את הפלסטינים בישראל אל ההוויה הקדם היסטורית , כלומר , להווייתם הפלסטינית גרידא . האלטרנטיבה היחידה לפתרון של שתי מדינות יכולה להימצא רק בפתרון של מדינה דו לאומית , שכן במדינה כזו אי אפשר יהיה לדבר עוד על מיעוט ערבי בישראל . ישראליזציה גרידא איננה אופציה ממשית עבור הערבים בישראל וזאת משני טעמים : ראשית , היא איננה פותרת את הבעיה הפלסטינית ; שנית , ישראל איננה מדינת הישראלים אלא מדינת היהודים . לכן , ישראליזציה של הערבים בישראל פירושה דחיקתם הנצחית לשולי המדינה היהודית . אפשר לפשט את דפוס המדיניות של הממסד הישראלי על שני זרמיו , בימין ובשמאל , כלפי העניין הפלסטיני , לשתי דוקטרינות . הראשונה פשוטה מאוד . לפיה , אין עניין לאומי פלסטיני ויש סכסוך ערבי ישראלי , שהשאלה הפלסטינית היא תופעת לוואי שלו או אפילו כלי שרת בידו , קרדום לחפור בו . את הדוקטרינה הזאת היה נוח לאמץ עד מלחמת אוקטובר , . 1973 מאז , וליתר דיוק מאז הסכמי קמפ דייוויד , שלטת הדוקטרינה השנייה והמורכבת יותר , ואפילו קרובה יותר למציאות הקיימת , אם כי לא לאמת : יש עניין המקור : תיאוריה וביקורת : במה ישראלית , מס . . 1993 , 3 פורסם ברשות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help