sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

כלכליים ( הקטנת אחוז המובטלים בקרב הישראלים . ( בקשר לרווחים הכלכליים חברתיים שקבוצות אוכלוסיה בישראל ( אשכנזים , מזרחים וערבים ישראלים ) הפיקו בשנים 1969-82 מכניסת עובדים מהשטחים למשק הישראלי , ר' המאמר . Lewin-Epstein and Semyonov , 1986 ר . מחקרים מראים שסיכויי מורחים לסיים pyn עיוני וללמוד באוניברסיטה הם אפילו נמוכים מסיכוייהם של ערבים נוצרים ומוסלמים . בהיעדר חינוך מקצועי במגזר הערבי , הערבים הולכים לתיכון עיוני וממשיכים לאוניברסיטה . אין צורך להפלותם בחינוך התיכון העיוני ובאוניברסיטאות משום שאפשר להפלותם בגלוי לאחר סיום הלימודים בשלב של חיפוש עבודה . בנוגע למימצאים ולהסברים בנושא זה , ר' , 1989 , Shavit . 1990 . 8 בישראל לא נהוגה אפלייה מתקנת במתכונת האמריקנית , דהיינו , דרישה של המדינה מאוניברסיטאות ומוסדות אחרים המקבלים מימון ציבורי לעשות מאמץ מיוחד לקבל יותר מבני הקבוצות המקופחות . סקירה של התוכניות הקיימות ניתן למצוא אצל . Lerner , 1984 . 9 ד . אלעזר ( Elazar , 1989 ) טוען שהבדלי התרבות בין הערות היום נובעים מהפער ההיסטורי שבין תרבות קלאסית לתרבות רומנטית . . 10 האנתרופולוג קרסל סבור שהמזרחים עודם שטופים בערכיות , המהווה מכשול עיקרי לניעות חברתית . ( Kressel , 1984 ) . 11 בסקר 1988 נמצא כי מקרב הנשאלים היהודים , 37 . 8 % היו בעד תרבות מערבית מובהקת עבור מדינת ישראל , 23 . 9 % בעד תרבות מערבית שבה ישולבו יסודות ערביים , 20 . 1 % בעד תרבות מעורבת מייסודות מערביים וערביים , 5 . 69 ' « בעד תרבות ערכית שבה ישולבו יסודות מערביים , 0 . 6 % בעד תרבות ערבית מובהקת , ו 12 % דחו את שתי התרבויות . תמיכה בתרבות מעורבת או בתרבות ערבית הגיעה ל 33 . 5 % בקרב המזרחים , לעומת 17 . 9 % בקרב האשכנזים . לאור ההכתמה של התרבות הערבית שיעור זה של תמיכה מצד המזרחים ראוי להערכה . שלום עשוי להגדיל עוד יותר את הפער העדתי בהעדפה התרבותית . . 12 יוחנן פרס הציג טענה זו בכנס האגודה הסוציולוגית באוניברסיטת בר אילן בחורף 1978 בעקבות עליית הליכוד לשלטון . . 13 ד . אלעזר ( Elazar , 1988 ) הציג גישה עוד יותר קיצונית מזו של פרס , שגם היא לא משכנעת , לפיה הרוב הספרדי מזרחי , המאורגן בליכוד והנושא את בשורת הציונות החדשה , הממזגת מסורת עם לאומיות , הופך לקבוצה דומינאנטית בישראל . . 14 דיון מפורט בסוגיות השנויות במחלוקת בין יהודים וערבים נמצא אצל . Smooha , 1992 , 1989 . 15 המידגם הארצי המייצג של האוכלוסיה הערבית שבתחום הקו הירוק הורכב מ 9 . 6 % דרוזים , 14 . 79 ' » נוצרים , 8 . 1 % בדווים ו 67 . 7 < 70 מוסלמים לא בדווים . . 16 באום אל פחם הוקם לאחרונה על ידי התנועה האיסלאמית סמינר גבוה להכשרת אנשי דת , אך הוא עדיין לא זכה להכרה מצר השלטונות . . 17 אפילו תנועת בני הכפר , הדוגלת במדינה פלסטינית או חילונית דמוקרטית בכל רחבי פלסטין במקום מדינת ישראל , לא דרשה עבור ערביי ישראל את זכות ההיפרדות מהמדינה . המפלגה הקומוניסטית הישראלית תבעה זכות זו עד סוף שנות החמישים , כחלק מתמיכתה בביצוע המלא של החלטת החלוקה משנת 1947 להקים את מדינת פלסטין לצד מדינת ישראל . . 18 לאחר נפילת ממשלת האחדות הלאומית , ניסה מנהיג מפלגת העבודה שמעון פרס , להקים ממשלה צרה שתישען על שלוש המפלגות שבשליטה ערבית , אולם בלא לכלול אותן בקואליציה כשותפות מלאות בממשלה . אגודת ישראל , מפלגה יהודית לא ציונית , שהיתה אמורה להצטרף לקואליציה שבראשות מפלגת העבודה , יצאה כנגד ממשלה שאיננה נשענת על רוב יהודי . אי לכך שני חברי כנסת של האגודה ערקו באורח בלתי צפוי כשהעניין הובא להצבעת אמון בכנסת ב 11 באפריל . 1990 זהו הצעד הראשון שנעשה אי פעם לשלב בקואליציה ממשלתית חברי כנסת ממפלגות בשליטה ערבית . . 19 א . קליינמן ( 1984 ) מנתח בביקורתיות את כשלון ההסתדרות בהגנת האינטרסים של חבריה ובחלוקה מחודשת של משאבים לאומיים . מניתוחו ניתן להסיק שההסתדרות היתה יכולה למלא תפקיד זה למרות המכנה הדואלי והרה הסתירות שלה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help