sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

הממשלתית של מפלגה קיימת או חדשה המייצגת בנאמנות את האינטרסים של ערביי ישראל . במקביל לכך , בעקבות הבחירות ב 72 . 7 % 1984 מהערבים ( ורק 11 . 1 % מהיהודים ) הביעו הסכמה עקרונית לאפשרות להקים ממשלה בראשות מפלגת העבודה , הנתמכת גם על ידי החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון ועל ידי הרשימה המתקדמת לשלום . עד כה נותרו הערבים מחוץ לקואליציות הממשלתיות בשל התנגדותם לקונסנזוס הלאומי היהודי בדבר צביונה היהודי ציוני של המדינה , בדבר מניעת הקמתה של מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה , ובדבר שמירת הסטטוס קוו של דומינאנטיות יהודית . הרחקתם של ערביי ישראל ממרכזי העוצמה במדינה ומהפוליטיקה הקואליציונית מציבה בפני הדמוקרטיה הישראלית בעייה חמורה שניתן לכנותה "רודנות הרוב . " בעייה זו עלולה לגרום למתיחות ולאי שקט בקרב מיעוטים נשלטים , כפי שאכן אירע במקרה של המיעוט הקתולי בצפון אירלנד . מאך 1984 החלו להיווצר סדקים בחומת החרם על מפלגות ערביות כשותפות לקואליציות ממשלתיות . התמריץ לשינוי הוא המאבק המחריף והולך על השלטון עם מחנה הליכוד וההיזקקות הגוברת של מחנה העבודה לכל שותף אפשרי . בהתחלה הושגו עם המפלגות הערביות "הבנות" לפיהן הן יתמכו במפלגת העבודה , או בהצעות החלטות מטעמה , ובתמורה יקבלו הטבות מסויימות ( כגון מתן מעמד של עיר לאום אל פאחם . ( ב 1990 נעשה ניסיון כושל להקים ממשלה צרה בראשות העבודה שתתבסס על מפלגות ערביות . הבחירות לכנסת ב 1992 יצרו מצב חדש : המפלגות הערביות הפכו לחלק בלתי ניפרד של הגוש החוסם הקמת ממשלת ליכוד . מפלגת העבודה הרכיבה קואליציה ממשלתית שזכתה לתמיכתן מבחוץ , ואף נערך איתן מעין הסכם כתוב . הן לא רק מנעו אפשרות של הקמת ממשלת ליכוד , אלא אף סיפקו לממשלת העבודה רוב יציב . יחד עם זאת , נמשך הסירוב לנהל איתן משא ומתן קואליציוני ולצרפן כחברות בקואליציה . שינויי מדיניות דנו כאן בשלושה שסעים חברתיים ובשלוש מערכות קונפליקטים מקבילות בחברה הישראלית : בין מעמדות , עדות ולאומים . ברצוני להציע מספר שינויי מדיניות אשר יכולים לתרום לניהול טוב יותר , אף אם לא לפתרון כולל , של מערכות אלה . לגבי השסע המעמדי , כדי להגדיל את משאבי המדינה ולצמצם את אי השוויון המעמדי בלי לפגוע בסולידריות החברתית , מומלץ לנקוט בצעדים הבאים : . 1 יש לעשות לצמיחה כלכלית , שהינה חיונית להגדלת סך כל המשאבים וההזדמנויות הזמינים בחברה ולהשוואתם עם הסטנדרטים הגבוהים המקובלים במערב . זהו גם האמצעי היעיל ביותר להקטנת ההגירה מהארץ , לחיזוק כוח המשיכה של הארץ למהגרים בכוח , ולשמירת אמון האוכלוסיה במערכת . עד כה , כל מאמצי הממשלה לחדש את הצמיחה הכלכלית שנפסקה ב 1974 נכשלו , למרות הגידול בייבוא ההון . ברור שהסיבה העיקרית לכישלון נעוצה בהטיית המשאבים לסכסוך החיצוני ( כלומר , לתקציבי הבטחון ולהתנחלויות בשטחים . ( יש , לפיכך , להציג בפני הציבור את הזיקה בין שתי הסוגיות , ולהציב בפניו את הבחירה בין שתי החלופות : המשך ההוצאה הבטחונית הגדולה והקיפאון הכלכלי , או הגעה להסדר פשרה עם הפלסטינים וצמיחה כלכלית . העמקת תודעה זו תסייע , ללא ספק , לתהליך השלום .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help