sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

חלק מהעם היהודי ולא חלק מהאומה הישראלית ( שאיננה קיימת . ( אם הם חלק מהעם הפלסטיני ואינם שייכים לעם היהודי בישראל , מדוע אין מדינת ישראל מכירה בהם כמיעוט לאומי ? הסיבה לכך פשוטה : הכרה כזו תחייב מעין אישור לזכותם של ערביי ישראל לביטויים מסויימים של הגדרה עצמית , ולכך מתנגדים היהודים בשל מספר סיבות . ראשית , היהודים חשים כי הענקת זכויות לאומיות לערבים תבטל את הבלעדיות של תביעת היהודים לארץ ישראל . שנית , בעיני יהודים רבים הכרה בערביי ישראל כמיעוט לאומי פלסטיני ישראלי , היא הכרה בנוכחות האוייב בתוך הארץ , העלולה רק לדרבן פעילות עויינת . שלישית , היהודים חוששים מן הנטיה של מיעוטים לאומיים לדרוש אוטונומיה טריטוריאלית ואפילו היפרדות מהמדינה . החשש מתביעה להיבדלות גדול ביותר משום שמרבית השטח שבו חיים היום ערביי ישראל ניכלל בתחום המדינה הערבית ( פלסטין ) שעמדה לקום לפי החלטת החלוקה של האו"ם משנת , 1947 שטח שנכבש וסופח על ידי ישראל במלחמת העצמאות . בחששם מפני תגובות עויינות מצד היהודים , נוהגים ערביי ישראל מישנה זהירות במאבקם להשגת מעמד של מיעוט לאומי פלסטיני . רובם איבדו כל שאיפה או רצון לפרוש מהמדינה ולהסתפח למדינה פלסטינית לכשתקום . בסקר שנערך בשנת , 1988 הסכימו 60 % מהמשיבים הערבים לקביעה שעל הגליל והמשולש להישאר חלק בלתי נפרד מישראל , כנגד 40 % שלא הסכימו לכך . הרצון לפרוש חלש גם משום שאיננו יעד של שום גוף פוליטי ערבי , ומשום שיש הסכמה מלאה בקרב היהודים והקהילה הבינלאומית שהשטחים האמורים הם ישראליים ללא מחלוקת . הארגונים הפוליטיים הערביים נימנעים גם מלתבוע מפורשות אוטונומיה . נראה שבנושא זה לא עוצבה כל מדיניות , ואולי שורר לגביו ערפל מכוון כדי לא להרגיז את השלטונות . עם זאת , מאז אמצע שנות השבעים הקימו ערביי ישראל מוסדות בלתי תלויים משלהם . נוסף להקמת מספר לא מבוטל של ארגונים עצמאיים המשרתים אותם , הם תובעים הכרה רישמית בארגוניהם כגופים מייצגים . ארגונים אלה צצו בכל תחום כמעט , כולל קרקע , חינוך , שלטון מקומי , רווחה ובריאות . כך , למשל , קם ועד סטודנטים ערביים בכל אוניברסיטה בישראל , ואפילו הוקם "הארגון הארצי של הסטודנטים הערביים . " מנהיגי היישובים הערביים ייסדו את "הוועד הארצי של ראשי המועצות המקומיות הערביות" שיש לו עוצמה רבה . התגובה האחידה מצד היהודים היתה אי הכרה רישמית בגופים אלה , תוך נכונות להידבר איתם מדי פעם באופן לא רישמי . הערבים גם הצליחו להקים את הרשימה המתקדמת לשלום , את המפלגה הדמוקרטית הערבית , ואת התנועה האיסלאמית , בנוסף לתפיסת השליטה במפלגה הקומוניסטית , והצליחו להפעילם כגופים פוליטיים ערביים לקידום המטרות של ערביי ישראל ושל העם הפלסטיני . דעת הקהל הערבית תומכת במתן אוטונומיה למוסדות ערביים . בסקר שנערך בשנת , 1985 למשל , הסכים הרוב ( 65 % ) לקביעה , כי על הערבים להתארגן באופן עצמאי , בדומה ליהודים הדתיים , כדי לקדם את האינטרסים החיוניים שלהם . במקביל לכך , 71 . 5 % > מהערבים חשבו שהם צריכים לשלוט במערכת החינוך הערבית . רוב מוחץ תמך בהקמת מוסדות עצמאיים ערביים : 85 . 3 % היו בעד הקמת איגודים מקצועיים ערביים , 86 . 1 % בעד ייסוד עיתונות ערבית בלתי תלויה , ו 88 . 1 % תמכו בהקמת אוניברסיטה ערבית . עם זאת , המשיבים היו חלוקים בשאלת שלטון עצמי ערבי בגליל ובמשולש 34 . 1 % . צידדו בשלטון עצמי , ואילו 35 . 1 % הסתייגו ו 30 . 9 % התנגדו . מאידך גיסא , מרבית היהודים מתנגדים לאוטונומיה מוסדית ערבית . לדוגמה , בסקר האמור רק % ד 24 . מהיהודים הסכימו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help