sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

מעמד של מיעוט לאומי ערביי ישראל הם מיעוט אתני ולאומי כאחד . במדינה דמוקרטית מתוקנת הם היו נהנים הן מזכויות פרט כאזרחים , והן מזכויות קיבוציות מיוחדות כבני מיעוט מובחן . הערבים בישראל נהנים אומנם ממעמד של מיעוט אתני , אך אין הם מקבלים זכויות לאומיות . המדינה מכירה בערבים כמיעוט דתי , לשוני ותרבותי . הערבים מאורגנים , כמו היהודים , כעדה דתית , המסדירה בעצמה את כל ענייני האישות של חבריה . המוסלמים , הנוצרים והדרוזים נהנים מחופש פולחן ומקבלים מימון חלקי מן הממשלה לשירותי הדת שלהם , אך מעמדה של העדה המוסלמית איננו שווה למעמדה של העדה היהודית השלטת . כך , למשל , חסרים המוסלמים מוסדות מסויימים כמו בית דין עליון שרעי , מועצות דתיות מקומיות , סמינרים או קולג'ים דתיים להכשרת אנשי דת ואין להם שליטה על נכסי הוואקף המוסלמי . התביעות לתיקון מצב זה הופכות לתקיפות יותר ויותר ככל שהתודעה האיסלאמית והפונדמנטאליזם האיסלאמי מתפשטים והולכים בקרב ערביי ישראל . לפי החוק הישראלי זכאים הערבים לבתי ספר משלהם ולערוצי רדיו וטלוויזיה בערבית במימון המדינה . יתרה מזו , במגעים עם גופים רישמיים כמו בתי משפט ומשרדי ממשלה , רשאים הערבים הישראלים להשתמש בערבית . לעומת זאת , ברשות הרבים , ובמיוחד בשילוט של שמות יישובים ורחובות , כמעט ולא נעשה שימוש בערבית . השפה הערבית גם איננה נילמדת כשפת חובה בבתי הספר היהודיים , וזאת לעומת הוראת השפה העברית כשפת חובה בכל בתי הספר הערביים . למרות זאת , מראה הציבור היהודי נכונות רבה לקדם את השימוש בערבית . בעוד 83 . 4 % מהמשיבים היהודים , בסקר משנת , 1985 תמכו בהמשך הדומינאנטיות של השפה העברית במוסדות המדינה , 48 . 2 % סברו שיש לחייב את השימוש בערבית בשלטי רחובות ויישובים , ו 50 . 4 % אף הרחיקו לכת והסכימו להשוואת מעמד הערבית בבתי ספר יהודיים למעמד האנגלית—גם אם החלטה כזו תחייב קיצוץ של שעות לימוד במקצועות אחרים . מגמות חיוביות אלה כלפי הערבית היו אף בולטות יותר בקרב מידגם מיוחד של מנהיגי ציבור שניכללו בסקר . 1985 הערבים מתפקדים היטב כמיעוט תרבותי . הרמה הגבוהה של שימור תרבותי בקרב ערביי ישראל נובעת מכמה סיבות : ( א ) הזכות להפעיל מערכת חינוך ערבית נפרדת במימון המדינה ; ( ב ) החופש לשמר את תרבותם ולטפחה , וכן האפשרות לקיים קישרי תרבות עם שאר הפלסטינים ועם העולם הערבי בכלל ; ( ג ) ריכוז גיאוגרפי תרבותי 90 % ) מערביי ישראל חיים בגליל , במשולש ובצפון הנגב . ( בשל כך הפכו ערביי ישראל למיעוט דו תרבותי , אך לא מוטמע : הם אימצו כמה מדפוסי התרבות הישראלית לצד , ולא במקום , תרבותם הערבית . למרות זאת , תרבות ערביי ישראל אינה נחשבת כחלק מן המורשת הלאומית , אלא כתרבות נפרדת של מיעוט , ואפילו כנחותה . יש הסכמה לאומית שיש לשמר את מעמד הערבים כמיעוט לא מוטמע , כשם שיש לשמר את מעמד היהודים כרוב לא מוטמע . כל עוד מדינת ישראל היא מדינה יהודית ציונית , יש ליהודים אינטרס משוריין להשאיר את האוכלוסיה הערבית בסטטוס של מיעוט אתני , זאת כדי לצמצם את סכנת ההתבוללות ונישואי התערובת וכדי למנוע את הפיכת ישראל לחברה פלוראליסטית ופתוחה באמת . שלילת מעמדם של ערביי ישראל כמיעוט לאומי ערבי פלסטיני ( להבדיל ממעמד של מיעוט אתני ) הוא לב הבעייה . בהיותם חלק הן מהאומה הערבית והן מהעם הפלסטיני , זכאים ערביי ישראל למעמד של מיעוט לאומי , אך זה לא ניתן להם . בה בעת אין הם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help