sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

בהטבות אלה ( תוספת מיוחדת לקיצבאות הביטוח הלאומי למשפחות מרובות ילדים , הטבה בתנאי משכנתאות לדיור וכיו"ב ) ולכן מניעתן מערבים היא בעליל בגדר אפליה . הקצאה מפלה של מקורות ושירותים מצד משרדי הממשלה היא נוהג רווח . הסובסידיה לנפש שמקבלות המועצות המקומיות הערביות ממשרד הפנים מגיעה רק לשליש מזו שמקבלות המועצות המקומיות היהודיות ( אלחאג' ורוזנפלד , . ( 1990 להוציא מקרים בודדים , אין ערביי ישראל נכללים בפרוייקטים שנועדו לסגירת הפערים העדתיים והחברתיים בישראל , למרות שהם היו עשויים להיות זכאים להם לפי קני מידה אוניברסליים של ניזקקות . פרוייקטים אלה כוללים הנחות מס ליישובי פיתוח לשם עידוד השקעות הון ומשיכת תושבים חדשים , תוכניות רבות להעשרת ההשכלה והתרבות ופרוייקט שיקום השכונות . הקיפוח מסוג זה צומצם במידת מה על ידי ממשלת העבודה לאחר בחירות . 1992 גם השימוש בשיקולים בטחוניים כדי להגביל את חרויותיהם של הערבים נפוץ בישראל . מדי פעם בפעם מפעילים השלטונות תקנות לשעת חירום כנגד הערבים כדי להגביל את חופש התנועה שלהם , לעצור "חשודים , " למנוע התאגדויות ולאסור פירסומים בערבית . ערבים מסויימים אפילו לא קיבלו "הכשר" ( בטחוני ) לעבוד כמורים במערכת החינוך הממלכתית . ערביי ישראל נשפטים לעתים קרובות בבתי משפט צבאיים , שעה שעל אותו סוג של עבירות בטחוניות יהודים נשפטים בבתי דין אזרחיים ( חברי המחתרת היהודית , למשל . ( השלטונות מטפלים לעתים קרובות במחלוקת פוליטית לגיטימית כאילו היתה מעשה חתרנות , למרות שאיננה מהווה איום ברור ומיידי על בטחון המדינה . לדוגמה : בשנת 1980 אסרו השלטונות על כינוס "קונגרס ההמונים הערביים" בנצרת , שתוכנן באורח גלוי ופומבי , בטענה כי הדיונים בו עלולים ליצור זיקה לאש"ף . הציבור היהודי אתנוצנטרי אפילו יותר מן המחוקקים , קובעי המדיניות ואנשי המינהל היהודים . בסקר שנערך בשנת , 1988 השיבו 73 . 896 מהיהודים שיש להעדיף יהודים על ערבים , 42 . 8 % תמכו במניעת זכותם של ערביי ישראל להצביע בבחירות , ו 44 . 8 < 70 היו בעד הוצאת המפלגה הקומוניסטית ( המיוצגת בכנסת מאז ( 1948 אל מחוץ לחוק . נוסף לכך , הסכימו 39 . 9 % מהמשיבים היהודים שעל ישראל לחפש כל דרך לעודד את הערבים לעזוב את הארץ , 36 . 9 % הסתייגו ממדיניות זו ורק 23 . 2 % התנגדו לה . לא פחות מכך מרשים המימצא ש 74 . 8 % מבין היהודים שנשאלו לא הביעו נכונות לעבוד תחת ממונה ערבי . עמדות אלה הן חלק ממיכלול רחב יותר של עמדות הרואות את הערבי כבלתי מהימן , אזרח מדרגה שנייה , וזר שאינו רצוי כל כך במדינה היהודית . לאור עמדות כאלה אין פלא כי אפליה כלפי ערבים היא מעשה של יום יום . אפליה כזו נפוצה בעיקר בחברות המקבלות עובדים לתפקידי צווארון לבן ' , בהשכרת דירות למגורים , או במוסדות האוכפים את החוק . רוב היהודים אינם רואים באפליה לרעה של הערבים בעייה , שכן לדעתם זהו תוצר לוואי של העדפה מוצדקת לטובה של יהודים במדינה יהודית . יתרה מזו , מרבית היהודים סבורים כי הערבים אינם זכאים לזכויות שוות משום שאין הם ממלאים חובות שוות , באופן מיוחד חובת השירות בצבא . לבסוף , כל עוד רוב היהודים ימשיכו לראות בערבים גייס חמישי בכוח , ימשיכו כל ההגבלות הנוכחיות המוטלות על הערבים להיתפס כבלתי נמנעות ואפילו כמוצדקות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help