sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

ערביי ישראל שהמדינה תכיר בתרבותם הפלסטינית כחלק מהתרבות הלאומית של המדינה , וכייסוד בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בבתי הספר הערביים והיהודיים כאחד . השלטון הישראלי והציבור היהודי רואים , בדרך כלל , את הלאומיות הפלסטינית כמנוגדת למהות של ישראל וכאיום על עצם קיומה של המדינה היהודית . תביעת ערביי ישראל להכרה בזכות הפלסטינים להגדרה עצמית נתפסת כהבעת התנגדות לתביעה היהודית לבלעדיות לכל שיטחה של ארץ ישראל . תמיכת ערביי ישראל באש"ף נתפסת כתמיכה בטרור ובניהול מאבק לחיסול מדינת ישראל , כפי שנקבע במפורש באמנה הפלסטינית . יתרה מזו , מנקודת מבט יהודית , הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה נתפסת כצעד באסטרטגיה ארוכת טווח " ) תורת שלבים ( " שתכליתה הסופית היא הכחדת מדינת היהודים . תמיכת ערביי ישראל בפתרון הסכסוך בדרך של שתי מדינות לשני עמים , נתפסת כחוסר נאמנות . תפיסות אלה גורמות למעשה לדה לגיטימציה של עמדת המיעוט בנושא מרכזי לחייו ולמניעה מראש של דיון דמוקרטי בתביעותיו . החשש היהודי מכוונות הערבים משתקף לא רק במשאלי דעת קהל אלא אף במדיניות הרישמית של ישראל ובתחיקה . כיוון שאש"ף מוגדר כארגון טרור , כל גילוי פומבי של הזדהות עימו אסור ובר ענישה ( למשל , הנפת דגל פלסטין המזוהה עם אש"ף נחשבת עבירה פלילית ; עד 1993 היה גם איסור בחוק על מפגשים עם נציגי אש"ף . ( חרויות האזרח של הערבים אינן מכובדות כיאות מכמה סיבות . הסיבה הראשונה , והחשובה מכולן , היא העדר חוקה או חוק זכויות יסוד ; בשל כך חסרים ערביי ישראל בסיס חוקי בלתי תלוי במאבקם נגד אפליה . שנית , כל עוד ישראל נתונה חוקית במצב חירום תמידי , נעשה שימוש מופרז ושימוש לרעה בתקנות לשעת חירום . כיוון שהמדינה רואה בערבים סיכון בטחוני תקנות אלה מופעלות בעיקר נגדם . שלישית , יש בפירוש ובמימוש בפועל של אופיה היהודי ציוני של המדינה משום אפליה כלפי הערבים . ורביעית , לא זו בלבד שדעת הקהל היהודית תומכת בהטלת הגבלות על הערבים , היא אף דורשת יחס של העדפה ליהודים . לצירוף כל הסיבות הללו יש השפעה עצומה , וכל אחת מהן כשלעצמה מספקת כדי להוריד את ערביי ישראל למדרגת אזרחים מדרגה שנייה . בחינה ביקורתית של חוקי המדינה ותקנותיה , שערך קרצ'מר , ( Kretzmer , 1990 ) מגלה אפליה משמעותית כנגד ערביי ישראל , למרות העיקרון של שוויון בפני החוק השורר בישראל . למעשה , נגרמה סטייה של ממש מעיקרון זה במעמד המיוחד שהוענק בחוק לסוכנות היהודית ולקרן הקיימת לישראל , שני גופים הממלאים תפקידים מעין ממלכתיים , כגון תיכנון ומימון יישובים כפריים חדשים , תמיכה במוסדות תרבות , מתן שירותים לקשישים ולנזקקים ופיתוח קרקעות והחכרתן . כפי שמפורש בתקנונים שלהם , השירותים של מוסדות מרכזיים אלה מיועדים ליהודים בלבד . בה בעת מונע השלטון ממוסדות לגיוס כספים של הערבים לערוך מגביות בחוץ לארץ , כדוגמת המגבית היהודית המאוחדת , זאת בנימוק שחלק מהכנסות אלה עלול להתקבל מארגוני טרור . האפליה מתבטאת גם בעובדה שחוק מתן שירותי דת מחייב הענקת כספים ציבוריים לשירותי הדת היהודית בלבד . יחד עם זאת , האפליה נגד ערבים נעשית בעיקרה בדרכים עקיפות . כך , למשל , השימוש המפלה הנרחב בשירות הצבאי כקנה מידה לחלוקת הטבות בולט במיוחד , שהרי רוב היהודים משרתים בצבא בעוד שרוב הערבים אינם משרתים . הגם שאין בכך פסול שמדינה מעניקה הטבות מסויימות לחייליה לאחר שיחרורם , הרי בישראל נעשה שימוש כוללני

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help