sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

ככל מדינה מערבית , דוחים מכל וכל , או אינם מבינים , את האבחנה בין השלמה עם קיום המדינה לבין שלילת הצביון האתני שלה . ערבים המטילים ספק בזכות הקיום של ישראל כישות יהודית ציונית —אך מכבדים את שלמותה הפוליטית והטריטוריאלית — נתפסים לפיכך כגורם עויין וחתרני . זכויות הפרט זכויות האזרח של הפרט הערבי מצומצמות מאלה של היהודי בשני מובנים : זכות הערבים לחלוק על הקונסנזוס מוכרת פחות , ונגישותם להזדמנויות ולמשאבים מוגבלת בהרבה . במדינות דמוקרטיות מערביות שמורה זכות היסוד של כל מיעוט לא להסכים עם דעת הרוב , אך ישראל היהודית איננה מכבדת כראוי את זכותם של ערביי ישראל להתנגד לציונות ולתמוך בלאומיות הפלסטינית . זאת ועוד : בשל התנגדות המיעוט לעמדת הרוב , יהודים רבים מטילים ספק בנאמנות הערבים למדינה ובשל כך תומכים בהטלת הגבלות עליהם . התנגדות הערבים לעמדת הרוב היהודי בנושא הציונות והלאומיות הפלסטינית נחשבת לא רק כבלתי לגיטימית אלא גם כבלתי חוקית במידה מסויימת . אומנם החוק אינו אוסר התנגדות פומבית לציונות , אך לבחירות לכנסת לא יכולה להתייצב רשימה השוללת את הגדרת ישראל במולדתו של העם היהודי . עד 1985 נהנו הערבים מאי בהירות בתחיקה בשאלה זו , אך הפירצה בחוק נסתמה בתיקון לחוק הבחירות שאושר בכנסת ב . 31 . 7 . 1985 על פי תיקון זה , ועדת הבחירות המרכזית אינה מאשרת השתתפות בבחירות לכנסת של רשימה המסיתה לגזענות , מתנגדת לדמוקרטיה , או שוללת את הגדרת ישראל כמדינתו של העם היהודי . הקביעה כי ישראל היא מדינתו של העם היהודי , ולא מדינת כל תושביה ( יהודים כערבים , ( מקנה לערביי ישראל מעמד של זרים , שלמעשה אינם שייכים למדינה שהם אזרחיה ותושביה הקבועים . יתרה מזו , תיקון זה לחוק הופך את צביונה היהודי ציוני של המדינה לעובדה חוקית מוצהרת ומוגמרת , שאיננה ניתנת לעירעור . הזכות הדמוקרטית הבסיסית שלא להסכים עם דעת הרוב היא לפיכך מצומצמת בעליל בישראל . היא שוללת את הזכות לנסות לשנות את צביון המדינה באמצעים פרלמנטאריים דמוקרטיים . יש בהגבלה זו משום הרחבה של האיסור , המובן יותר , לשלול את שלמותה הטריטוריאלית והפוליטית של המדינה ( בית המשפט העליון בדונו בעניין פירש בצורה גורפת את הסעיף בחוק המחייב הכרה בישראל כמדינתו של העם היהודי , אך אישר , מחמת ספק עובדתי , ברוב של 3 : 2 את השתתפות הרשימה המתקדמת לשלום בבחירות . ( ערביי ישראל חלוקים עמוקות עם היהודים בנוגע ללאומיות הפלסטינית . הסולידריות שלהם עם שאר חלקי העם הפלסטיני היא עמוקה ביותר . רובם סבור כי פתרון הולם לסכסוך הערבי ישראלי חייב להתבסס על היסודות הבאים : נסיגה ישראלית לגבולות שקדמו למלחמת ששת הימים ; חלוקה מחדש של ירושלים ; משא ומתן ישיר עם ארגון שיחרור פלסטין ( אש"ף ;( הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה , לצד ישראל , והכרה בזכות הפליטים הפלסטינים הערביים לבחור בין שיבה לבתיהם או , לחליפין , קבלת פיצויים נאותים . ערביי ישראל מביעים את תמיכתם בעניין הפלסטיני בהפגנות ובשביתות כלליות , אך אינם משתתפים באינתיפאדה . זיקתם החזקה ללאומיות הפלסטינית מתבטאת בהזדהותם בפלסטינים , כערבים פלסטינים , או כישראלים פלסטינים 66 . 8 ^ 0 ) מהערבים בסקר משנת 1988 בחרו בזהויות אלה . ( עתה , משהחלו להיות מודעים יותר להיסטוריה הפלסטינית שלהם , למורשתם , לספרותם ולדתם האסלאמית , רוצים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help