sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

למרות שישנה מחלוקת פנימית ניכרת הן בקרב הערבים והן בקרב היהודים באשר למעמדו של המיעוט הערבי , הרי רוב הערבים מחזיקים בעמדה המנוגדת לזו של רוב היהודים . בלב המחלוקת היהודית ערבית מצויות ארבע תביעות לשינוי , המועלות על ידי הערבים והנידחות על ידי היהודים . להלן נדון בהן אחת לאחת . צביונה היהודי ציוני של המדינה בעולם המערבי , ישראל היא מקרה ייחודי של דמוקרטיה אתנית יציבה ( פרט למקרים ההולכים ומסתיימים של צפון אירלנד כ"יישות פרוטסטאנטית" ודרום אפריקה כ"מדינה לבנה . ( " דמוקרטיה אתנית היא מדינה דמוקרטית המזוהה עם אחת מקבוצות האוכלוסיה ונועדה לשרת אותה . הדומינאנטיות האתנית הממוסדת מתנגשת בהכרח עם דמוקרטיה פוליטית , המבוססת על עקרון השוויון בזכויות ובשירותים לכל האזרחים . ישראל סוטה באופן מובהק מהדגם המערבי של דמוקרטיה לא אתנית ( הן ליברלית — המושתתת על שוויון פוליטי בין אזרחים ; והן — consociational — n ^ xn ^ ionp המבוססת על שותפות בשלטון של קבוצות אתניות ) בכך שהשליטה האתנית ( היהודית ציונית ) ממוסדת במדינה . צביונה האתני של ישראל ברור כיום לכל . המדינה מצהירה על עצמה במולדתו של העם היהודי . השפה השלטת היא עברית , ומעמד הערבית נחות . מוסדותיה של המדינה , חגיה הרישמיים , סמליה וגיבוריה הלאומיים — כולם יהודיים בלבד . קיים בה חוק שבות המקנה אזרחות מיידית ובלתי מותנית לעולים יהודים , אך מונע את זכות השיבה מהפליטים הפלסטינים . הסוכנות היהודית והקרן הקיימת לישראל נהנות ממעמד מיוחד במדינה , למרות שהמטרה הרישמית המוצהרת של מדיניותן הסוציאלית , הקרקעית וההתיישבותית היא קידום האינטרסים של היהודים בלבד . זאת ועוד , שיקול חשוב במדיניות החוץ של ישראל הוא שלומם , רווחתם ותרבותם היהודית של יהודי התפוצות . העדיפות של היהודים בישראל מתבטאת בדרכים רבות ושונות , והם מעוניינים , ברובם , לשמר מצב זה שבו המדינה מגדירה את עצמה כיהודית וכציונית . ערביי ישראל מכירים בישראל כמדינה ומקבלים את שלמותה הטריטוריאלית , ויחד עם זאת דוחים את צביונה האתני . גישה זו ניכרת בכל המפלגות שרוב פעיליהן ומצביעיהן ערבים : המפלגה הדמוקרטית הערבית , המפלגה הקומוניסטית והרשימה המתקדמת לשלום . לפי סקר דעת קהל , שנערך בקרב ערביי ישראל ב , 1988 רק 13 . 5 % מהערבים שוללים את עצם זכות הקיום של ישראל , בעוד ש 63 . 1 % מתנגדים לזכות קיומה כמדינה יהודית ציונית . נוסף לכך , 91 . 9 % מהמשיבים לא הסכימו לראות בישראל מולדת ליהודים בלבד , ורובם חשבו שהיא מולדת משותפת ליהודים ולערבים ; 82 . 6 % התנגדו לרעיון שישראל צריכה לשמור על רוב יהודי ; 71 . 9 % ( במשאל שנערך ב ( 1985 צידדו בביטול חוק השבות ; ו 67 % סברו כי אין הערבים יכולים להיות אזרחים שווים במדינה יהודית ציונית ואין הם יכולים להזדהות עמה . לשאלה ישירה הנוגעת לציונות , 70 % ראו בה תנועה גזענית ; ובתשובה לשאלה אחרת , 1 % הגדירו את עצמם כציונים , 52 . 1 % כלא ציונים ו 47 . 1 % כאנטי ציונים . שיעור אלה שהגדירו את עצמם כלא ציונים וכאנטי ציונים היה גבוה בצורה ניכרת בקרב האוכלוסיה המוסלמית הלא בדווית , המהווה את רוב ערביי ישראל . ' מנקודת מבט יהודית , דחיית הציונות כאידיאולוגיה ובדפוס המעצב את המדינה , כמוה בשלילת המדינה עצמה . היהודים , הרוצים בישראל כמדינה יהודית ציונית ולא כמדינה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help