sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

המשבר ביחסי יהודים וערבים בראשית שנות התשעים נראה כי היחסים בין יהודים לערבים הגיעו למשבר , וכי דפוסי הדו קיום , ששררו ביניהם עד . 1967 כבר אינם תופסים . דומה שהנחות היסוד של השלטון ושל הציבור לגבי האזרחים הערבים בישראל הן : ( א ) שהם מיעוט עויין , שיש לפקח עליו : ( ב ) שעליהם להכיר תודה על הקידמה הרבה שנפלה בחלקם מאז < 1948 ( ג ) שעליהם להסתפק בזכויות פרט ולא לתבוע מעמד של מיעוט לאומי ; ( ד ) שהם מהווים קבוצה ערבית חדשה , מובחנת ומנותקת מהעם הפלסטיני ; ( ה ) שעליהם להשלים עם היותם מחוץ לצומתי הכוח וקבלת ההחלטות במדינה . בעוד שערביי ישראל דוחים הנחות אלה ורוצים לעצב מערכת יחסים חדשה בינם לבין המדינה והרוב היהודי , הרי היהודים בישראל חוששים מאי יציבות ומאובדן שליטה כתוצאה מתזוזה במעמד אזרחי ישראל הערבים . בשורשו של המשבר המתגלע ביחסי יהודים וערבים מונחת הסתירה המהותית בין המאפיינים הדמוקרטיים של ישראל לבין המאפיינים היהודיים ציוניים שלה . דמוקרטיה וציונות הם שני עקרונות המנחים את החברה הישראלית —אך הם נוגדים זה את זה . את המחיר על המתח שבין עקרונות אלה נאלצים לשלם ערביי ישראל . המשבר הנוכחי ביחסי יהודים ערבים התעצם החל ממחצית שנות השבעים , כאשר התבלטה ביתר שאת הסתירה בין העקרונות הדמוקרטיים לבין העקרונות הציוניים של המדינה . בדרך כלל מוצעים שני הסברים להתפתחות 3 ( א ) המתיחות בין יהודים לערבים החמירה בשל הקצנה ערבית . הקצנה זו היא תולדה של ההאצה הרבה במודרניזציה ובפלסטיניזציה שלהם מאז . 1967 מאז הולכת וגוברת עויינות הערבים למדינה . ( ב ) היהודים מתנגדים לכל שינוי ופשרה , ואחרי 1967 הפכו לדתיים יותר , ניציים יותר , לאומניים יותר וסובלניים פחות . עקב כך נעשתה ישראל למדינה פחות פתוחה , המתעלמת מתביעות סבירות של הערבים ליתר השתלבות ושוויון . הגם שיש שמץ של אמת בשני הסברים אלה , שורשי המשבר טמונים במישור אחר . מודרניזציה ופלסטיניזציה הם רכיבים בתהליך מקיף יותר של פוליטיזציה . בתהליך זה נעשו ערביי ישראל מודעים יותר למעמדם הנחות , בקיאים יותר בכללי היסוד של המערכת הפוליטית , ופעילים יותר במאבק לשינוייה . יש להדגיש שתהליך זה לא גרם לערבים לרצות לפגוע במדינה או להינתק ממנה , אלא גרם להם דווקא לרצות לנסות לשפר את מצבם בתוכה . ככל שגברה בקירבם ההכרה שניגזר עליהם לחיות כמיעוט של קבע במדינה יהודית , כך הם נעשו נחושים יותר להאבק על מעמדם בתוכה . אין הם מוכנים עוד לקבל את הדפוסים הנוכחיים של דו קיום עם רוב יהודי בנחיתות מתמדת . בדומה לכך , ההרעה ביחס היהודים לערבים אינה נובעת מהתגברות הלאומנות וחוסר הסובלנות של היהודים , אלא דווקא מהדמוקרטיזציה הגוברת של המדינה — בגבולות הקו הירוק — במהל ך שנות השבעים והשמונים . עם המעבר של ישראל ממשטר נוקשה של מפלגה דומינאנטית אחת לשיטה פתוחה של פוליטיקה תחרותית , צצו על הבימה הפוליטית קבוצות מקופחות כדי לקדם את ענייניהן המיוחדים . ערביי ישראל נמנים עם קבוצות אלה . מצבם לא הורע , כאמור , עקב התגברות התרבות הפוליטית האתנוצנטרית והקיצונית בישראל , אלא בשל כך שהתרבות הפוליטית הישראלית אינה רגילה לתביעות קבוצתיות מסוג זה , אפילו לא מצד המזרחים , או , להבדיל , מצד הקבוצות מן המעמד הבינוני שתמכו בתנועת שינוי בבחירות . 1977

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help