sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

בדומה לכך , הטינה שחשים המזרחים כלפי האשכנזים והסטריאוטיפ של האשכנזים כליברלים "מזוייפים , " אף הוא ניזון מהיריבות הפוליטית . פוטנציאל ההתלקחות של הבעייה העדתית רבים סבורים כי באיטיות אך בהתמדה הולכת הבעייה העדתית ומיטשטשת כשסע בחברה הישראלית , ולכן אין היא מהווה בעייה חמורה במסגרת שאר חוליי הדמוקרטיה הישראלית . דעה רווחת זו נשענת על מספר ראיות : השילוב החברתי והתרבוךני מתקדם במהירות,- תרבות ההמונים המשותפת הופכת את כל ילידי הארץ לדומים ; הרשתות של חברים ושכנים נעשות יותר ויותר מעורבות ; אחוז הנישואין המעורבים הגיע לכדי רבע מכלל הנישואין החדשים הנערכים מדי שנה ; ההבדלים בשיעורי הפריון ( ולכן גודל המשפחה בעתיד ) השתוו ; באופן כללי ישראלים מאותה רמה כלכלית חברתית חושבים ומתנהגים בצורה דומה , ללא הבדל עדתי ; בקרב המזרחים יש שיעורי ניעות חברתית ואינטרסים מעמדיים שונים י רבים מהם הצליחו בחברה הישראלית , אם כי קיומו של רובד עני גדול , המוריד את ממוצע ההישגים של המזרחים , מעיב על ההצלחה \ אין שום אפליה או דעה קדומה עדתית בעלת משמעות העלולה לעכב את הקידום של מזרחים בעלי מוטיבציה גבוהה , העובדים קשה ומשקיעים בקריירות ארוכות טווח . השילוב העדתי נמצא בשלב מתקדם ברמות של המעמדות הבינוני , הבינוני גבוה והאליטה . יתירה מכך , מנקודת ראות זו מודגשת העובדה כי המזרחים עצמם אינם חשים קיפוח עדתי , אינם בעלי זהות עדתית ואינם תומכים בתנועות וברשימות עדתיות לבחירות . מימצאים מסקר מ 1988 מראים עד כמה חלשה הזהות העדתית בישראל . הנשאלים היהודים התבקשו לציין לגבי כל אחת משמונה הזהויות הבאות אם היא חשובה או לא חשובה עבורם אישית : מגורים במולדת ( ולא בפזורה , ( לאום , מעמד כלכלי חברתי , שייכות לרוב ( היהודי ) או למיעוט ( הערבי , ( אזרחות , דת , דתיות ועדה . הרוב הגדול של הנשאלים ראה את כל הזהויות כחשובות—פרט לזהות העדתית ; רוב שנע מ 94 % בנוגע לחיים במולדת עד ל 68 . 6 % לגבי דתיות . רק מיעוט של 32 . 6 % ) 28 . 8 % מהמזרחים 26 . 490 " \ מהאשכנזים ) ציינו שעדה חשובה עבורם . כאשר הנשאלים נאלצו לבחור את שלוש הזהויות החשובות ביותר עבורם מתוך שמונה הזהויות , פחות מ 3 % מקרב המזרחים או האשכנזים בחרו בעדה . ההשקפה המטעימה ירידה בעדתיות רואה את הרגיעה היחסית ביחסי העדות כמיבחן מוחלט של צידקתה . אין בארץ מהומות עדתיות הכרוכות באובדן רכוש ונפש . תנועות מחאה עדתיות היו קיצרות מועד ולא בדלניות במטרותיהן . שום ממשלה בישראל לא נפלה בשל מחלוקת עדתית . על פי קני מידה בינלאומיים השסע העדתי בישראל הוא מתון ונטול השפעה . אך למרות כל האיפיונים הללו נראה כי לבעייה העדתית כושר התלקחות מהיר והיא אינה מרפה מסדר היום הציבורי . מהומות ואדי סאליב ב , 1959 תנועת הפנתרים השחורים של , 1971 הנימה העדתית החריפה של מערכת הבחירות לכנסת ב , 1981 המחאה העדתית בעקבות פרשת אבו חצירה בשנים , 1984-85 אי השקט העדתי בליכוד במהלך מאבקו הכושל של דוד לוי להגעה לעמדת הנהגה בשנים , 1991-93 והפרשה הממושכת של השר דרעי מש"ס , אם להזכיר רק מספר הפרות של הרגיעה העדתית , גרמו הלם ופחד בציבור בעוצמה שהיתה ללא כל יחס להיקף הקטן של האירועים הללו . נראה שעוצמת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help