sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

מקור אחר של עוצמה פוליטית מזרחית הוא ריכוז הצבעה מזרחית עבור גוש הליכוד . מעריכים כי so % מהמצביעים המזרחים בבחירות 1992 נתנו את קולם לליכוד , ש"ס , המפד"ל , יהדות התורה , צומת , מולדת ורשימות ימין אחרות , בעוד ששיעור דומה של אשכנזים הצביעו עבור גוש העבודה ומפלגות השמאל . ההצבעה העדתית על פי גושים גורמת לליכוד להיות תלוי במזרחים , ומאלצת גם את העבודה לחזר אחריהם . לכך יש להוסיף את ש"ס , המפלגה השלישית בגודלה בכנסת ה , 12 הטוענת בגלוי לייצוג המזרחים , ובתור שכזו יש לה משקל סגולי . העלייה בייצוג הפוליטי של המזרחים והזיקה שבין עדה והצבעה בבחירות הביאו חוקרים מסויימים לפתח השקפה בעניין זה הראויה להתייחסות קצרה כאן . עמדה זו גורסת כי עם המהפך בשנת 1977 הסתיים העידן האשכנזי בפוליטיקה , וכי המזרחים הם הרוב החדש של ישראל , רוב שהביא את הליכוד לשלטון וסייע למסד תרבות פוליטית 12 חדשה . התרבות הפוליטית החדשה שואבת מגירסה מדוללת של ציונות רביזיוניסטית המדגישה כוח , עוצמה צבאית , אדמה , אומה , דם יהודי ואי אמון בסיסי בגויים , Peleg ) . ( 1987 בעלי השקפה זו סבורים ש"ציונות חדשה" זו תואמת את התרבות הפוליטית העממית המזרחית , המתוארת כסמכותית , אתנוצנטרית , קנאית , טרום מודרנית , דתית ואי רציונלית . לדידם , שני תהליכים התרחשו במקביל : מצד אחד , הוותיקים האשכנזים איבדו את הערכים האוניברסליים של עבודה ושוויוניות , ומצד שני , העולים המזרחים דבקו בערכים הפרטיקולריסטיים של יהדותם המסורתית . כתוצאה מכך , נטו המאזניים לטובת הלאומיות והדתיות . ( Cohen , 1989 ) עלייתה של תרבות פוליטית לאומנית חדשה מסבירה את הצלחת הליכוד במשיכת הקול המזרחי ומעידה על כישלון העבודה בהקניית תרבות פוליטית הומניסטית , פרגמטית ומתפשרת לעולי המזרח של שנות החמישים ולילדיהם ( אבינרי , . ( 1983 התוקף של תפיסה זו , הפופולרית בקרב אשכנזים ואנשי שמאל , מוטל בספק . ראשית , העלייה של המזרחים בפוליטיקה לא שמה קץ לדומינאנטיות הפוליטית האשכנזית . רוב מקבלי ההחלטות בדרג הארצי עודם אשכנזים , והם אלה הקובעים את סדר העדיפות הלאומי ללא התחשבות בצרכי המזרחים . הליכוד לא נקט מדיניות המקדמת את מצב המזרחים ואין לו מדיניות חברתית השונה מזו של העבודה . שנית , המזרחים לא הטביעו את חותמם על סדר היום הלאומי ועל השיקולים בקביעת מדיניות . בכל מקרה , לא נכון יהיה לאפיין את התרבות הפוליטית המזרחית כלאומנית , קיצונית ואנטי ערבית , שכן זוהי תרבות לא אידיאולוגית ופרגמאטית . שלישית , המזרחים מעדיפים את מחנה הליכוד משום שהם רואים בו , בצדק או שלא בצדק , אמצעי לניעות חברתית ולהשגת סטטוס . בעיניהם , העבודה אחראית למצוקתם , והיא מייצגת את האשכנזים הנהנים מסטטוס ומפריבילגיות והמתנהגים בהתנשאות ובזלזול כלפי המזרחים . ורביעית , בניגוד לדעה הרווחת בקרב השמאל האשכנזי על הלאומנות של המזרחים , הם מאמינים כי הליכוד מסוגל טוב יותר מהעבודה לנהל משא ומתן לשלום עם הערבים והם יתמכו בכל הסדר פשרה שהליכוד ישיג , כפי שאכן הוכיחה תמיכתם היציבה בשלום עם מצרים . אדרבא , נוכח המסרים הניציים והקיצוניים שהם מקבלים באופן קבוע מן הליכוד , הפרגמטיזם של המזרחים ראוי לציון . ' החפיפה בין הפיצול העדתי והפוליטי מגבירה את אי הסובלנות העדתית . הסטריאוטיפ של המזרחים בנחשלים וכאי רציונליים מקבל חיזוק מהעימות של האשכנזים עם רוב המזרחים במחנה הפוליטי היריב , שלו הם מייחסים אי סובלנות והתחפרות בעמדות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help