sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

את הנטישה ההמונית של האשכנזים את מעמד הפועלים ואת חדירתם למעמדות הגבוהים . רוב המזרחים שוכנו במקומות יישוב שבהם ניתנו שירותים ירודים . חלק מהם נשלח לעיירות הפיתוח החדשות שסבלו מאבטלה רבה ומתעסוקה ללא קידום . אלה שיועדו להקמת מושבים חדשים קיבלו אמצעים ומיכסות ייצור לא מספיקים , כך שלא היה לאל ידם להתחרות עם המושבים הוותיקים המבוססים . העולים החדשים המזרחים היו חלשים מכדי שיוכלו להתנגד לתיעולם לשכבות הנמוכות ולהפלייתם לרעה בהקצאת המשאבים . בין חולשותיהם בלטו השכלה פורמלית נמוכה , משפחות גדולות , חוסר נכסים , העדר חלופה בצורת מדינה אחרת שאפשר להגר אליה , העדר רשת כלשהי של קרובים וחברים מקרב הוותיקים ובעלי עמדות הכוח , וכן ניסיון מועט בהתארגנות ובפוליטיקה מודרנית . הנהגת תנועת העבודה שלטה על כל מרכזי הכוח וקבעה את המדיניות שיצרה ריבוד עדתי . היא גם הפיצה את התפיסה לפיה העולים המזרחים הם דור מדבר אבוד , המאיים על הדמוקרטיה והתרבות הישראלית . צרכיהם הוצגו כמועטים והם היו אמורים להכיר תודה על כל מה שניתן להם . אם כי לא היה ברור אם הם עצמם מסוגלים לעזוב את תרבותם ולרכוש את תרבות הוותיקים , הרי מילדיהם ציפו להיטמע לגמרי בחברה הישראלית . לפגיעה החמורה של מדיניות האפלייה נוסף העלבון הקשה של האידיאולוגיה הפטרונית והסטריאוטיפים המשפילים . צירוף מיוחד במינו זה של צרכי המדינה הדחופים , מדיניות מפלה , וחולשות המזרחים , הוא הגורם להיווצרות מבנה ריבודי מעמדי עדתי מגובש . מסיבה זו חשים המזרחים עד היום טינה לתנועת העבודה והם העתיקו את תמיכתם הפוליטית בשנת 1977 ממחנה העבודה למחנה הימין . מנקודת מבטה של תנועת העבודה המדיניות של שנות החמישים היתה בלתי נמנעת : יישומה שירת את המטרות הלאומיות וסיכל את האיום על הדמוקרטיה והתרבות הישראלים . הריבוד העדתי הממוסד בקרב היהודים מהווה בעייה רצינית . הוא גם ניצב כאות כשלון של הציונות והמדינה היהודית , שיש להן מחוייבות מוצהרת להשגת שילוב עדתי מלא . תרבות למזרחים ולאשכנזים יש כיום תרבות יסוד משותפת המורכבת מדת יהודית , לאומיות יהודית , שפה ותרבות כתובה עברית , דפוסי התנהגות ישראליים מקומיים , מעין "אתיקה פרוטסטאנטית ישראלית" ( הכוללת שימת דגש על כישורים , הישגיות , עבודה קשה , השקעה ותחרותיות , ( וכמה השפעות מערביות אחרות ( אתוס דמוקרטי , תרבות משפטית אנגלו סאכסית , חומרנות , סגנונות חיים של המעמד הבינוני ותרבות המונים . ( תרבות ישראלית זו היא מערבית למחצה . היא לא מערבית במשפחתיות החזקה שלה , במרכזיות של שיקולים לאומיים וקולקטיביסטיים בחיי הפרט , בהחשבה של יחסי אנוש ושכנות , בתפיסת החוק כהגבלה בת מיקוח ולא כל כך מחייבת , ובחדירה היתרה של הדת לחיי היחיד והציבור . למרות שהתרבות הישראלית משותפת לשתי העדות , הן שונות בתרבות המישנה שלהן . ההבדל המכריע ביניהן הוא שמירת הדת . המזרחים מיוצגים פחות בקרב החרדים מחד והחילונים מאידך ; יש להם מינהגים דתיים משלהם והם מפרשים ומקיימים את המיצוות באופן פשרני ומעשי יותר . משפחותיהם גדולות יותר , מלוכדות יותר והיחסים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help