sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

מעמדית . חברת העובדים שולטת ברבע מהכלכלה וקיומה דוחק את ההסתדרות לעמדה בלתי אפשרית של היותה בה בעת מייצגת עובדים ומעבירה . יתרה מזאת , ההסתדרות טוענת לייצוג של כלל השכירים , ולא רק של הפועלים , ולכן היא נאלצת לפשר , במדיניותה הכוללת , בין האינטרסים המנוגדים של מעמד הפועלים והמעמד הבינוני , ובין כל אלה לבין האינטרס שלה עצמה כגוף קפיטליסטי . בכך שיש לה חזקה על ייצוג עובדים ( חזקה שאין היא מממשת אותה כראוי ) חוסמת ההסתדרות את אפשרות הצמיחה של תנועת פועלים או של שמאל סוציאלי אמיתי . יצויין כי לאחרונה מנסה ההסתדרות ביתר שאת להציג את עצמה כמגינת העובדים , אך ספק אם חל שינוי של ממש בעמדתה . שביעית , הבולטות של השסעים הפנימיים האחרים גם היא מאפילה על אי השוויון המעמדי . הקונפליקטים בין לא דתיים לדתיים ובין יהודים לערבים הם חמורים דיים בכדי לשכך את השסע המעמדי . למעשה , הציבור הרחב תופס מעמדות במונחים עדתיים . הדאגה לגבי אי שוויון מוגבלת כמעט באופן מוחלט לפער החברתי כלכלי בין מזרחים לאשכנזים . לדידם של רבים אי שוויון פירושו פער עדתי בהזדמנויות ובמשאבים , והבעייה העדתית הינה למעשה בעיית אי שוויון מעמדי בין העדות . רווחת אף נטייה חזקה להתעלמות ישירה משני סוגי אי השוויון הללו —המעמדי והעדתי —בדרך של ייחוסם לנחשלות תרבותית . לבסוף , אין שום ספק שלסכסוך הישראלי ערבי תפקיד מרכזי בהקהיית ההבחנות המעמדיות והמתיחויות המעמדיות בקרב היהודים . זהו , ללא ספק , הציר המרכזי שעליו סובבת הפוליטיקה המפלגתית . הסכסוך החיצוני מחזק זיקות כלל חברתיות , מטפח פטריוטיזם ומסיט את תשומת הלב מאינטרסים צרים יותר . עדתיות האם להבדלים בין העדות בחלוקת המשאבים הכלכליים , בכוח פוליטי ובהשפעה תרבותית , השלכות העלולות להשפיע על הדמוקרטיה הישראלית ? ( Smooha , 1987 ) אי שוויון נתונים רבים מעידים על פערים במשאבים בין העדות . לאשכנזים יש יתרון בולט בהשכלה . בשנת 1991 היו להם , בממוצע , 2 . 8 שנות לימוד יותר מאשר למזרחים . אך הפער היה יותר חמור בקצות סולם ההשכלה : בקרב ילידי חוץ לארץ היו 1 . 4 % מהאשכנזים חסרי השכלה לעומת 16 . 4 % מהמזרחים ; 39 . 9 % מהאשכנזים , לעומת 14 % בלבד מהמזרחים , היו בעלי השכלה על תיכונית או אקדמית , 13 ) או יותר , כיתות . ( הגיל הממוצע הצעיר יותר של המזרחים לא רק שאיננו מסביר את הפער הזה , אלא אף מראה שהפער למעשה גדול עוד יותר . מתברר שבעוד שילידי ישראל האשכנזים עולים בהישגיהם על הוריהם , הישגי ילידי ישראל המזרחים גרועים כמו אלה של הוריהם . משמעות מיוחדת יש לפער העצום בחינוך הגבוה , שקובע את ההצבה העתידית בכלכלה של בני שתי העדות . חרף הכפלת אוכלוסיית הסטודנטים מאז , 1967 וחרף כל התוכניות להגדלת שיעורי הלמידה של המזרחים , באוניברסיטאות מובילים עדיין האשכנזים ביחס של ארבעה לאחד . הפער בחינוך עוד גדול ממה שמשתקף בנתוני שנות הלימוד , משום שהחינוך הניתן למזרחים הוא לאיכות נמוכה יותר . קיים פער ניכר , הנע ממחצית עד סטיית תקן אחת , בביצוע של ילדים מזרחים ואשכנזים במיבחני הישג שונים , לרבות מבחני משכל . ( 1 Q )

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help