sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

שסעים מעמדיים , עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל סמי סמוחה חמישה שסעים עיקריים מפלגים את האוכלוסיה של מדינת ישראל : שסע פוליטי , שסע דתי חילוני , שסע מעמדי , שסע עדתי , ושסע לאומי . כל השסעים הללו , ובמיוחד אלה שבין יהודים דתיים ולא דתיים ובין יהודים וערבים ; גורמים למתחים ולסכסוכים העלולים לאיים על היציבות החברתית והפוליטית בישראל . ישראל מתוארת לעתים , ובצדק , כחברה בעלת שסעים עמוקים , שהדמוקרטיה שלה סובלת מעומס יתר של בעיות ותביעות . מאמר זה מתמקד בסוגיות הנוגעות לשלושה שסעים —מעמד , עדה ולאום — ובהשלכותיהם על הדמוקרטיה הישראלית . מעמד האם הכלכלה הישראלית יוצרת די משאבים , בהשוואה לחברות מערביות , כדי לקיים את האמון שרוחשת האוכלוסיה למדינה ? האם אי השוויון והקיפוח בחלוקת המשאבים מהווים בסיס למחלוקת פוליטית העלולה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית ? משאבים ואי שוויון מעמדי הנושא השני בחשיבותו בסדר היום הציבורי , אחרי בטחון המדינה , הוא מבנה ההזדמנויות הכלכליות חברתיות בישראל . קנה המידה המקובל להערכת המצב בארץ הוא המצב הכלכלי חברתי בחברות המערביות . מדדים אובייקטיביים שונים ממקמים את ישראל בקטיגוריה של חברה מערבית למחצה , או חברה הנמצאת בין הפריפריה למרכז . בדירוג של 121 ארצות , שנערך בשנת 1988 על ירי הבנק העולמי , על פי התוצר הלאומי הגולמי ( תל"ג ) שלהן , מדורגת ישראל במקום ה , 22 אחרי הונג קונג וסינגפור , World Bank ) . ( 1990 יש לציין כי ה"תוצר" שבזכותו מדורגת ישראל במקום כה גבוה — בתחתית הקטיגוריה של מדינות בעלות הכנסה גבוהה —כולל זרם אדיר של סיוע חוץ אשר מנפח את התל"ג באופן מלאכותי . ישראל מקבלת את הסיוע הגדול ביותר לפיתוח לנפש בין כל מדינות העולם , כשהיא זוכה לסיוע לנפש הגדול פי שתיים מאשר כל מדינה אחרת . המקור : Sammy Smooha , "Class , Ethnic , and National Cleavages and Democracy in Israel . " In Larry Diamond and Ehud Spnnzak ( Eds . ) Israeli Democracy Under S / ress . Boulder , CO : Lynne Rienner Publishers , 1993 . Copyright 1993 by The Israeli Democracy Institute . Used with permission .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help