sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

היתה קצרה . הצריכה הפרטית והציבורית הוסיפו לגדול אחרי 1980 והיו לכך השלכות חמורות על יציבות המחירים ועל הגרעון המסחרי . למרות זאת , לא הגיעו תקציב המדינה ומאזן התשלומים לנקודת התמוטטות עד שנת . 1983 הגיאות בצריכה ובשוק ההון ( בעידוד ממשלתי ) הגדילה בעקיפין את הכנסות המדינה . חובות חיצוניים מומנו באמצעות הלוואות , סיוע אמריקני והכנסות מעליית הייצוא הבטחתי . בחזית השכר של שנות השבעים ותחילת שנות השמונים הצליחה ההסתדרות לרסן זמנית את העלייה בעלות העבודה ( יותר בתעשייה מאשר במגזר הציבורי . ( לכאורה , מפתיע הדבר , שההסתדרות וממשלות הליכוד ה"ימניות" קיימו שיתוף פעולה קורפוראטיסטי . ניתן להבין זאת לאור העובדה שבלעדי תפקידה הדומינאנטי במיקוח על השכר , היתה ההסתדרות מאבדת את מהות קיומה . הימנעות מהסכמה למדיניות ריסון היתה מסכנת את ההסתדרות , מפני שהממשלה היתה מוצאת דרך לעקוף אותה ולהתדיין ישירות עם בסיסי כוח עצמאיים בתעשייה ובשירותים . בסופו של דבר , נאלצה ההסתדרות לשתף פעולה עם הממשלה כנגד המגזרים הפחות נאמנים לה מבין חבריה , מפני שרובם היו מועסקים בשירות המדינה . יהיה העתיד אשר יהיה , ניסיון העשור האחרון הינו שיעור מאלף ביכולתן של ממשלות בישראל לנצל משאבים שונים ולנקוט בחלופות אסטרטגיות מגוונות , כדי למנוע שיבה למחזור עסקים פוליטי חדש , אפילו בתנאים שבהם ריסון קורפוראטיסטי של העוברים אינו חזק דיו להתמודד עם סיכונים של ערעור המשק . סיכום מדינות מספר —שבדיה , נורבגיה ואוסטריה — שבהן לתנועת העבודה יש די כוח אירגוני ופוליטי כדי לשלוט הן על התנהגות העובדים והן על ניהול המדינה , הגיעו V trade off כין ריסון הפועלים לכין מדיניות ציבורית רצויה להם ( כולל תעסוקה מלאה . ( אך אין להסיק מכאן , שניתן ליצור מערכת משתנים על פי תכונות התנועות הללו ויחסיהן למדינה , ולגבש על פיהם נוסחה , שתאפשר חיזוי לגבי מדינות אחרות ( בנוסח " ככל שהאיגודים יותר קורפוראטיסטיים ויותר קשורים לממשלה סוציאל דמוקרטית , כך יקטנו האבטלה והאינפלציה . ( " מחקר זה על ישראל מדגיש את העובדה שגם התנאים וההשלכות של תעסוקה מלאה ( או אבטלה ) הם ייחודיים מבחינה היסטורית ולאומית . במסגרת הישראלית של שנות החמישים , המעבר לתעסוקה מלאה נעשה חיוני משיקולים של בניית מדינה ופוליטיקה פנימית , ונעשה אפשרי בזכות צירוף ייחודי של גורמים חיצוניים אשר עודדו צמיחה כלכלית . מהניתוח שלנו עולה לקח נוסף , שהוא בעל משמעות רחבה מקודמו , דהיינו , שקיימים מנגנונים רבים ומגוונים ל"ויסות" העובדים . הראינו שהמדינה השתמשה במגוון כלי מדיניות , שמנעו את הצורך בנקיטת צעדים דיפלציוניים כתרופה להשלכות התעסוקה המלאה על יחסי העבודה . כלים אלו כללו התערבות ממשלתית במבנה הריבודי , חלוקת משאבים , פילוח שוק העבודה וקיום יחסים קורפוראטיסטיים עם ההסתדרות . יתר על כן ברגע שהיחסים הקורפוראטיסטיים נעשו כרוכים בכפיפות ההסתדרות למפלגה השלטת ולמחויבות ההסתדרות לבניין האומה ( ולא רק לייצוג הפועלים , ( אזי קיבל הקשר שבין האיגודים למדינה משמעויות שמעבר לגבולות המיקוח הקונוונציונלי על "אמנה חברתית . " הלקח השלישי של מאמר זה הינו חשיפת השבריריות הפוטנציאלית של כל מנגנוני הוויסות . הניסיון הישראלי של תחילת שנות השישים מראה שקורפוראטיזם ובלמים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help