sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

של 150 % במספר ועדי העובדים בשנים . 1965-1960 בו בזמן התפוררה שליטתה הישירה של מפא"י על הוועדים . ב 1964 דיווחו יותר מ 80 ^ 0 מחברי ההסתדרות על הצבעה בלתי מפלגתית במקומות העבודה . נשארו אומנם מפעלים עם מנגנוני הסתדרות חזקים ומתואמים , ותעשיות הסתדרותיות בהן המפלגה שמרה עדיין על נוכחות מודגשת ונמרצת . אך אפילו שם אילץ הלחץ מלמטה את נציגי מפא"י להתנגד למדיניות השכר ההסתדרותית או לפחות לעמוד מן הצד כשאחרים —ועדי פעולה מפעליים — מיצגים את העובדים במקום העבודה . העלאות שכר עקב תוספות שהושגו במשא ומתן עם ועדי העובדים היו נפוצות במיוחד במפעלים גדולים . שם חל גידול במעורבותם של עובדים מן השורה , ושיעור השביתות הפראיות עלה מ 25 % ב 1960 לממוצע של 60 % בשנות התעסוקה המלאה . ( 1965-1961 ) חידוש נוסף היה בהכוונת המאבק כנגד שליטתה של מפא"י , דהיינו , נגד מגזרי ההסתדרות והמדינה . אי השקט במגזר הציבורי פרץ בשל אי שוויון בין המגורים ( שנבע מן היעילות היחסית של הקפאות השכר בשרותים הציבוריים , ( ובשל הבדלים תוך מגזריים ( עובדים אקדמאים ומנהלים התלוננו שמבנה השכר שטוח מדי . ( עובדים אקדמאים רכשו את המיומנות להשתמש ביתרונם היחסי בשוק העבודה , ואיימו להינתק מן ההסתדרות כדי לקרוא תיגר על מדיניות השכר הרשמית . גם הממשלה היתה פגיעה ללחץ כזה , משום שחששה מניכורם הפוליטי של עובדי המדינה וגם משום רגישותה לרצון הפקידות הגבוהה . התלונות הבין מגזריות והתוך מגזריות הלכו והצטברו . בתחילת שנות השישים עמדה הממשלה מול זעמן של שתי קבוצות מתחרות בשירות המדינה : המסה הגדולה של פקידים ועובדי כפיים , והאליטה המנהלית והאקדמאית . הוקמה ועדה ציבורית לבדיקת הנושא , שכתוצאה ממנה נוצר מנגנון של "ועדות סיווג מחדש , " שאישר העלאות שכר ניכרות לעובדים בלתי מקצועיים . מאידך גיסא הובטח לאקדמאים החזר רטרואקטיבי של היתרון היחסי הקודם שלהם . התוצאה היתה גידול מאסיבי בשכר , שנמשך בשנים 1966-1965 והטיל מעמסה אדירה על התקציב . הפרשה חשפה בבירור את החולשה הטבועה בריכוזיות הקורפוראטיסטית הקיצונית , ואת היעדרה של שליטה הסתדרותית יעילה בחבריה , שבנו לעצמם בסיס עוצמה כלכלי ו / או אירגוני משלהם . התפתחויות פוליטיות מאיימות . חוקרי הפוליטיקה הישראלית מסכימים בדרך כלל שההצלחה הראשונית של מפא"י מבוססת על תמיכתם הלא צפויה של העולים מעדות המזרח בשל תלותם החומרית במנגנון מפא"י הסתדרות . אך בשנות השישים הגיעו כבר מרבית העולים לרמת חיים סבירה , הצמיחה הכלכלית פתחה בפניהם הזדמנויות לקידום עצמאי , החלה צומחת מנהיגות מקומית ( במיוחד בשלטון המקומי ) והפקידות הציבורית נעשתה פחות פרטיקולאריסטית . הנסיבות הללו — ולא רק התעסוקה המלאה היו הסיבות למרידת חברי השורה . הדבר הורגש כבר בבחירות להסתדרות ב , 1965 בהן מפא"י שמרה אך בקושי על הרוב המסורתי שלה , אפילו לאחר הקמת מערך אלקטורלי עם יריבתה משמאל . אין פלא , איפוא , שהשרים הכלכליים של מפא"י הרגישו חוסר אונים ולא יכלו עדיין למנוע את התפוצצות השכר שהזכרנו לעיל , מה גם שהתביעות הועלו בשנת בחירות . שני גורמים נוספים , שעד כה הקלו על ההגמוניה של מפא"י , היו הנהגה חזקה ואחדות פנימית , מצד אחד , וכן החולשה והפיצול הפנימי באופוזיציה ה"ימנית , " מצד שני . שני גורמים אלו כבר היו חלשים בזמן הבחירות לכנסת ולהסתדרות ב . 1965 בן גוריון וקבוצת צעירים שאפתניים עזבו את מפא"י והקימו את רפ"י . מנחם בגין ומפלגת חרות עובו את המדבר הפוליטי , התאחדו עם המפלגה הליברלית של המעמד הבינוני

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help