sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

לפרספקטיבה רווחת זו במדעי החברה הישראליים התעוררה , החל משנות השבעים , ביקורת נוקבת . בתקופה זו כבר לא ניתן היה להתעלם מן הסימנים לאי שוויון חברתי עמוק , לאי יציבות פוליטית מחמירה , ולמשברים כלכליים ואף צבאיים רציניים ביותר . כתוצאה מכך נוצרו זרמים אינטלקטואליים ביקורתיים אשר הציגו את האליטה של תנועת העבודה באור בלתי מחמיא . בתחום הסוציולוגיה אף התבקשה גישה אלטרנטיבית 3 לאורתודוכסיה התיאורטית הרווחת . בשנות השמונים הפלישה ללבנון , המשך הכיבוש של הגדה המערבית ורצועת עזה והמחלוקת הפוליטית הניטשת סביב סוגיות אלה , נתנו דחיפה נוספת לגישות ביקורתיות . באופן לא מפתיע החל עתה הסכסוך הלאומי לתפוס מקום מרכזי בהסברים הניתנים להיווצרותה של החברה הישראלית ולשינויה . דור חדש של היסטוריונים העלה נתונים והסברים חדשים לתהליכי הסכסוך הלאומי , כאלה שיש בהם אף להעיק על המצפון הישראלי ( ר' . ( Morris , 1988 במקביל , החלו חוקרים ישראלים לגלות עניין ביחס שבין החברה הישראלית והפלסטינית , אותה "שאלה בלתי 5 נראית" בתולדות הציונות . אך למרות ההתקדמות הרבה שחלה במדעי החברה בכלל , לא חלה התקדמות משמעותית כל כך בחקר הכלכלה המדינית בישראל . יתרה מכך , חלק מן העבודות הביקורתיות נוטה לחטוא ברדוקציה פוליטית או כלכלית . ניתן להמחיש זאת באמצעות מספר דוגמאות מרכזיות מן המחקר הביקורתי . כך למשל גורסים חוקרים מן השמאל , ( Yatziv , 1979 ; Carmi & Rosenfeld , 1989 ) כי נקודת התפנית השלילית בהיסטוריה הישראלית היא נטישת היעדים הסוציאליסטיים על ידי הנהגת מפא"י לאחר הקמת המדינה . פרשנות זו לקויה , ממש כמו הפרשנות העצמית הבלתי ביקורתית של תנועת העבודה , הן בהתמקדות באידיאות ו"אנשים דגולים" שאמורים לממשן , והן באידיאליזציה של החברה היישובית . לעומת זאת , מחקרו של צבי זוסמן ( Sussman , 1969 ) על יחסי ערבים יהודים בשוק העבודה היישובי הוא ציון דרך בהתפתחות פרספקטיבה ביקורתית הדוחה בדיוק את שני המרכיבים הללו של המחקר המקובל — אידיאות ואידיאליזציה — ותחת זאת מציגה מחקר מטריאלי המזים , במקרה זה , את טענת ההסתדרות כאילו ביססה שכר שוויוני במשק . יחד עם זאת זוסמן אימץ גם הוא את ראיית הפוליטיקה כאידיאולוגיה ובהתאם לכך הציג את ממצאיו כהמחשה של אילוצים כלכליים המקלקלים את השורה . לפיכך לא היה בידו לפתח הבנה מעמיקה יותר של היחסים בין כוחות השוק לבין פעולה פוליטית . בניגוד לכך , מחקרו החושפני של יונתן שפירא ( Shapiro , 1976 ) על בניית ההגמוניה של מפא"י , הציג פעולה פוליטית מנקודת ראות ריאליסטית . שפירא גורס כי כוחה של האליטה של תנועת העבודה התבסס על מיומנות אירגונית ועל הקמת מנגנונים מפלגתיים בעלי שליטה במוסדות מפתח כלכליים . אך במקום לבחון את התנאים הכלכליים אשר עודדו דינמיקה אירגונית זו , ייחס אותה שפירא לתרבות הפוליטית הקולקטיביסטית שהביאו עימם מנהיגי תנועת העבודה מארצות מוצאם , בעיקר מברית המועצות . ( Shapiro , 1976 : 4 ) גישת הכלכלה המדינית ממלאת את מה שחסר בין גישת זוסמן לגישת שפירא . כפי שמראה גרשון שפיר ( Shafir , 1989 ) היתה זו התחרות בשוק העבודה מצד הפועלים הערבים , אשר דחפה את הפועלים היהודים בני העלייה השנייה להתארגן באופן קולקטיביסטי וליצור ברית היסטורית עם התנועה הציונית העולמית . מצב דברים זה נתן

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help