sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

שלישית —וחשוב מכל—הוסוותה העובדה שהמודרניות של האשכנזים הולכת ומתאפשרת , הולכת והופכת עובדה , הודות לעלייתם של המזרחים ה"מסורתיים" המספקים את כוח העבודה הנחוץ לפיתוח הכלכלי המזורז . באותן שנים ממש בהן הפכו מזרחים לפועלים חקלאיים שכירים עונתיים , לפועלי בניין פשוטים , ולפועלי ייצור בלתי מקצועיים בתעשייה , הפכו אשכנזים ותיקים — וחלק גדול מן העולים החדשים —למנהלי עבודה , לפועלים מקצועיים בעלי קביעות , לפקידים עובדי "צווארון לבן , " ולבעלי מפעלים קטנים ובינוניים , השיפור במעמדם , והדרישות שנבעו מן הפיתוח המואץ , איפשרו לבניהם ללמוד בתיכון ובאוניברסיטה , ולהפוך לטכנאים , מהנדסים , ופקידים בכירים , העומדים בראש המערכת הכלכלית , מדינתית , מדעית וטכנולוגית . דהיינו , המערכת האידיאולוגית , אשר מיקדה את הדיון במאפיינים של המזרחים , עזרה להעלים את העובדה ש"מודרניותם" של האשכנזים אינה חל ק ממורשתם ההיסטורית מימים ימימה , אלא מערכת דפוסי פעולה המושגת , במידה רבה , תודות למיקומם של המזרחים בתהליך הפיתוח הכלכלי —מיקום שיוחס , כאמור , ל"מסורתיות" שלהם . הניתוחים והתיאורים כוונו להסיט את הדעת מנקודות הקישור הקונקרטיות שבין העולים המזרחים והוותיקים האשכנזים . העולים הם ה"מסורתיים , " "עשוקי התרבות , " ה "פרימיטיביים , " והוותיקים הם ה"מודרניים , " בעלי "הייעוד החברתי . " בנקודה זו של תוויות מופשטות נעצר הדיון . הקורא או המאזין נשאר עם סטריאוטיפים המרחפים בחלל חברתי . הוא מנוע מלראות שהגורמים השונים אכן נפגשים בדפוס שיטתי של דומינאנטיות ותלות . המפגש בין ה"מסורתי" וה"מודרני" הוא המפגש בין המעסיק והפועל ; הפעיל המפלגתי והמצביע הפוטנציאלי ; המובטל ומזכיר לישכת העבודה ; תושב המעברה ופקיד הסוכנות ; תושב עיירת הפיתוח וראש המועצה ; המורה והתלמיד . העדרה של קונקרטיזציה זו איננו מקרי . הוא מסיט את תשומת הלב מקיומה של מערכת יחסים תלותית שיטתית , וכתוצאה מכך , מחליש את הסיכוי כי תעלה דרישה לשינוי יחסים אלה כתנאי לפתרון " בעיות הקליטה . " דרך נוספת לטישטוש היסוד הדיפרנציאלי בתהליך קליטת העלייה היתה הסטת הדיון לרמה "סובייקטיבית . " הדיון התמקד ברגשותיהם ותפיסותיהם של העולים מתוך הנחה , לעתים קרובות בלתי מוצהרת , כי תפיסות אלה אינן תואמות את המציאות , אלא הן פרי עולמם הסובייקטיבי של העולים . דוגמה לכך היא ההתעלמות בכל הניתוחים הסוציולוגיים מהעובדה , כי עבור רבים מהעולים המזרחים היתה העלייה לארץ כרוכה בירידה אבסולוטית ברמת החיים ובתנאי החיים , אם בתנאי מגורים , או בתעסוקה , או בתזונה . ההתייחסות היחידה לאיזו שהיא "ירידה" היתה במושגים סובייקטיביים , שינוי במעמדם של העולים ביחס לשאר האוכלוסיה , אשר גרם להם להרגיש כאילו חלה ירידה של ממש במעמדם . לא רק שקביעה זו לא היוותה תיאור מהימן של מה שקרה , אלא היה בה גם זילזול בעולים בעצם ההנחה , שלא ייתכן כי בארצם ה"עשוקה" היה להם טוב יותר מאשר במעברה , בערים הנטושות , בכפרי העבודה או בעיירות הפיתוח . היו גם זילזול והתנשאות בטענה , כי האדם עצמו אינו מסוגל להבחין בין הרמה הסובייקטיבית והאובייקטיבית . לרמה זו של דיון היו גם השלכות אופרטיביות חשובות . אם בעיות הקליטה נבעו מ"צורת התפיסה" של העולים המזרחים , הרי יש לשנות את התפיסה ולא את המציאות הנתפסת . ואכן מסקנה זו נקבעה באופן מפורש בסיום הדו"ח של הוועדה הבינמשרדית לבדיקת מצב המעברות ב — 1954

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help