sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

בצורות רבות . אחת הדרכים החשובות ביותר היתה מיקוד התיאור והניתוח במסגרות כלליות , שהוצגו כמסגרות בלתי אנטגוניסטיות . הסוציולוגים לקחו כיחידת הניתוח שלהם את "החברה הישראלית" ולא את הקטיגוריות האנטגוניסטיות בתוך החברה , כמו קבוצות עדתיות , מעמדות וכר . הכלכלנים דיברו על " צמיחת המשק" או "הענף" ולא על הגורמים אשר הושפעו כצורה דיפרנציאלית מצמיחה זו . ההנהגה דיברה על "המדינה" כמסגרת אוניברסלית אשר על פי הגדרתה מתייחסת בצורה שווה לכל אלה הנכללים בתוכה . על ידי קביעה כזו של היחידה הניתוחית , הוסטה המודעות מיחידות אנטגוניסטיות , ועוד יותר חשוב — מהתפתחותם של יחסים אנטגוניסטיים . באופן זה ניתן היה להניח איזה שהוא "כלל" אשר יעדיו נהפכים , על ידי תרגיל הגדרתי , ליעדיהם של כל אלה הכלולים כתוכו . כתוצאה מכך , ניתן היה לפתח ניתוחים על פי קריטריונים של "טובת המדינה , " "צרכי המשק , " או "פונקציות חברתיות , " ולהוציא מכלל דיון את המקום המרכזי אותו תפסו אינטרסים סותרים . טישטוש זה של ניגודים חברתיים שירת בראש ובראשונה את אלה שהיו מעוניינים בהמשך המצב הקיים , בהיותו מקדם את האינטרסים שלהם . דרך חשובה נוספת לטישטוש תהליך הדיפרנציאציה מצוייה בהסבר שניתן לבעיות הקליטה של העולים המזרחים . באופן עקבי ביותר , התמקד "הסבר" זה אך ורק באיפיונים של העולים עצמם —כפי שנתפסו על ידי המנהיגים והחוקרים —ולא ביחסים בין העולים המזרחים לבין גורמים אחרים במערכת . כתוצאה מכך , הוצגו העולים כ"אשמים" במצבם , וכל עול השינוי עליהם . העובדה כי מצבם היווה חלק ממערכת יחסים הוצאה מכלל דיון . הביטוי אולי המגוחך ביותר של גישה זו ניתן על ידי גולדה מאיר באומרה כי — " העולים הביאו איתם את האפלייה . " גישה דומה נמצא בעבודתה של רבקה בר יוסף על המרוקאים , ( 1970 ) שנכתבה בעקבות אירועי ואדי סאליב . גם היא ראתה את שורש בעייתם של המרוקאים באיפיונים שהם "הביאו איתם . " בין יתר הדברים , היא "זיהתה" את האיפיונים הבאים : ניתוק מהתנועה הציונית , אי הבנה לגבי טיבעה של התנועה הלאומית , חוסר הכרה של הליכים דמוקרטיים וכיו"ב . היא פתרה עצמה מכל התייחסות למבנה הכלכלי והפוליטי , בו היו מצויים בוואדי סאליב בחיפה של שנות החמישים , ולקיומה של שיכבה כלכלית ופוליטית , אשר נבנתה מנחיתותם ותלותם של העולים המזרחים . מיקוד הדיון הציבורי בשאלות ה"קליטה" — ומאוחר יותר "סתימת הפערים" — במזרחים ובתכונותיהם וכישוריהם , וההתעלמות משאלת אופי מערכת היחסים ההולכת ונוצרת בין המזרחים לבין האשכנזים , הוציאה את אלה האחרונים מכלל חקירה וניתוח . האשכנזים הסתתרו מאחורי המושג "החברה הישראלית" — וכיוון שזו נתפסה כמודרנית ומתקדמת , הרי שבמשתמע הוצגו האשכנזים כמגלמים את ערכי המודרניות , התעשייה המתוחכמת , הטכנולוגיה , המדע , הדמוקרטיה וכיו"ב . העמדת הדברים בצורה כזו היסוותה חלק מן התהליכים ההיסטוריים הממשיים —וכך תרמה לעיצוב וחיזוק חלוקת העבודה העדתית . ראשית , הוסוותה העובדה שרוב האשכנזים בישראל באו ארצה מחברות אשר , בדומה לארצות המוצא של המזרחים , היו בפריפריה של המערכת הקפיטליסטית העולמית , ואשר נכנסו לתהליכי תיעוש ופיתוח טכנולוגי מדעי באותו זמן , לערך — ולכל היותר דור אחד מוקדם יותר . שנית , הוסוותה העובדה שהחברה היישובית לא עמדה—כפי שראינו במהלך העבודה — בדרגת פיתוח דומה לזו של חברות המרכז במערכת הקפיטליסטית העולמית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help