sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

הם שינויים איטיים . הם ודאי לא יוכלו לקרות בדור העולים הראשון . אולם היום כבר ברור שבעיות אלה עברו בירושה במידה רבה גם לדור השני . לכן על אף התקדמות ניכרת ברמת החיים נשאר עד היום הזה פער גדול בין קבוצות עולים אלה לבין הוותיקים והעולים החדשים יוצאי אירופה ואמריקה , ברמת החיים , בהשכלה , וברמתם המקצועית . ( שם , ( 299 ההנחות והמושגים אשר שלטו במדעי החברה הופיעו באותה צורה ממש בדברי המנהיגים הפוליטיים . גם אלה הניחו שהחברה הישראלית בטרם העלייה ההמונית היתה חברה מוגדרת , ומגובשת , השאור שבעיסה של העם היהודי , כדברי שר החינוך ב : 1953 עם קום המדינה מנה היישוב בארץ ששים רבוא ויותר , ואולם המרץ היצירתי הלאומי , העוצמה החברתית הרבה שהיתה גנוזה בו , לא היו כלל וכלל ביחס למספרו , מפני שהיישוב בארץ התגבש מיסודות שהיתה בהם מתיחות יהודית מאכסימלית , שהיתה בהם הרגשת ייעוד , והם היו מושרשים במורשת הדורות של תרבות יהודית ... דמותו של אדם בישראל עוצבה בדורות אלה מתוך הרגשת ייעוד של דורות , מתוך היאבקות מתמדת שבה נשארו רק החסונים ביותר , האיתנים ביותר מבחינה נפשית , המיועדים מבחינה חברתית . ( דברים בכנסת בהצגת חוק חינוך ממלכתי , דינור , ( 27 : 1968 לחברה נבחרת זו הגיעה העלייה ההמוניתחלק גדול של העולים הבאים אלינו ללא ידיעת אלפא ביתא , ללא סימן של חינוך יהודי או אנושי . שניים גורמים לכך י הזמן והמקום . הם ילידי תקופת חורבן והרס בעולם , תקופת מלחמות העולם וירידה חומרית ורוחנית הכרוכה בהזדעזעות מוסדות תבל , והם יוצאי ארצות חשוכות מדוכאות ועשוקות . ( כדברי בן גוריון ב 1950 בפני הפיקוד הבכיר של צה"ל . בן גוריון , ( 34 : 1964 בעלייה זו , על פי כל מנהיגי התקופה , "גנוזים" הכוחות החלוציים של הוותיקים . תפקיד " החברה הקולטת" הוא להוציא כוחות אלה מגניזתם , "להנחיל" לעולים את ערכי החברה הקיימת , ואז יוכלו גם אלה להשתבץ בקיים . כפי שאמר בן גוריון בהמשך דבריוהקליטה הרוחנית של עלייה זו , מיזוגה ועיצובה , הפיכת אבק אדם זה לאומה תרבותית , יוצרת , עצמאית ונושאת חזון —היא מלאכה לא קלה , וקשייה אינם קטנים מקשיי הקליטה המשקית . נדרש מאמץ אדיר , מוסרי וחינוכי , מאמץ מלווה אהבה עמוקה וטהורה לאחים נידחים אלה , להנחיל להם את נכסי האומה וערכיה , לנטוע גלויות מרוחקות ועשוקות בתוך חברתנו , תרבותנו , לשוננו ויצירתנו , לא כגומלי חסד —אלא כשותפי גורל . ( שם , שם ) תהליכי הקליטה הוצגו , אם כן , גם על ידי הסוציולוגים וגם על ידי ההנהגה הפוליטית , כתהליכי השתנות שחייבים לעבור על העולים המזרחים . בעקבות השתנות זו יוכלו אלה " לתפוס את מקומם" במערכת החברתית , כאילו זו עומדת ומחכה להם . התהליך כולו הוצג כתהליך חסר סתירות , חסר יחסים אנטגוניסטיים . ישנם אלה אשר עמדו בו בהצלחה והגיעו לסוף הטוב — " מיזוג , " "אינטגרציה" או —בלשון הסוציולוגים — "פיזור מוסדי , " ויש אשר נכשלו בו , והם "הסוטים . " בכל מקרה הם אלה שצריכים להשתנות , ובמידה ולא השתנו —הם הסוטים . טישטוש זה של הדיפרנציאציה ההולכת ומתגבשת נעשה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help