sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

לבן" לשיכבה של אשכנזים , אשר בתנאים אחרים היו חייבים להכנס לקטיגוריות תעסוקתיות של "צווארון כחול" —או להמשיך בתוכן . תהליך זה של דיפרנציאציה תעסוקתית עדתית מודגש במיוחד במקרים בהם אופי השתלבותם של המזרחים בכלכלה ובחברה הביא ישירות ללידתם או לגידולם של שירותים ציבוריים ספציפיים , כגון רווחה וסעד , חינוך מקצועי וחקלאי —נוסח הקביעה הידועה , שהעניים תורמים לחלק מן העשירים בכך שהם מספקים להם תעסוקה . ( Gans , 1972 ) נפנה ראשית לשירותי הממשל . נעסוק רק ב"סיביל סרוויס" הממשלתי , ולא במינהל הרשויות המקומיות , הן בגלל מרכזיותו של הראשון , והן בגלל קיום נתונים רבים עליו . גור עופר מציין במחקרו על השירותים בישראל כי גידולו העיקרי של ה"סיביל סרוויס" בישראל —הן אבסולוטית והן יחסית — התרחש בין השנים 1949 ל , 1952 דהיינו , בשנות העלייה ההמונית . לאחר מכן היה גידול קטן נוסף עד ל , 1955 כאשר שיעור עובדי הממשל לגודל האוכלוסיה בארץ הגיע לשיאו . בין 1949 ל 1955 הוכפל השיעור עובדי ממשל / אוכלוסיה . ( Ofer , 1967 : 140 ) עופר מציין כי יש לייחס את הגידול לשני גורמים : ראשית , התגבשות הממשל היהודי החדש על פי השקפה חברתית וכלכלית התואמת מדינת סעד ; שנית , הנטייה של ממשלות להתמודד עם בעייה של תוספות כוח אדם ואבטלה על ידי ניפוח המנגנון הממשלתי ( שם , שם . ( במקרה של ישראל מקור תוספת כוח האדם , כמובן , בעלייה ההמונית . מה שאין עופר מפרט הוא איזה עולים נהנו יותר מן הניפוח הזה של המנגנון הממשלתי . נתונים על ההרכב העדתי של עובדי המדינה מצויים במחקר השוואתי שנערך על ידי נציבות שירות המדינה והמתייחס לשלוש נקודות זמן : יוני , 1953 מרס , 1955 ומרס 1960 ( משרד ראש הממשלה , . ( 1961 המחקר כולל נתונים על עובדי משרדי הממשלה , להוציא מספר קטיגוריות . מן המחקר עולה כי מתוך 24 , 157 עובדי המדינה הנסקרים ב , 1953 רק 14 . 3 % היו ילידי אסיה ואפריקה ; ב 1955 עלה שיעורם ל 116 . 2 ב 1960 הגיע ל 21 . 4 ( שם , . ( 25 המחקר מביא גם נתונים לגבי שיעור השתתפותם של מזרחים במשרדים הממשלתיים השונים . מתוך הנתונים לגבי 1961 עולה כי המזרחים התחלקו באופן דיפרנציאלי בין המשרדים השונים . ברוב המשרדים היה שיעור השתתפותם נמוך מן השיעור הכללי ובכמה מהם נמוך בצורה משמעותית : מסחר ותעשייה , ( 9 . 5 % ) משרד החוץ , ( 10 . 3 % ) משרד הביטחון . ( 10 . 1 % ) משרד החינוך והתרבות , ( 10 . 9 % ) משרד החקלאות . ( 11 . 296 ) לעומת זאת , במעט משרדים היה שיעור ייצוגם גבוה : משרד הבריאות , ( 24 . 896 ) משרד התחבורה , ( 23 . 696 ) משרד המשפטים , ( 26 . 4 % >) משרד הדואר , ( 27 . 396 ) משרד המשטרה ( 29 . 396 ) והרכבת ( 35 . 496 ) ( שם , . ( 23-22 בארבעה מתוך אותם משרדים — בריאות , דואר משטרה ורכבת—היה שיעור גבוה מן הממוצע של בעלי השכלה יסודית ופחות מיסודית ( שם , ( 34 וכן שיעור גבוה מן הממוצע של עובדים בדירוג של פועלים ( שם , . ( 39 סביר להניח כי הקטיגוריות חופפות , וכי שיעור המזרחים שבדירת הנמוך באותם משרדים היה גבוה . המפקד של 1961 מציג , לכאורה , תמונה שונה , שכן על פיו שיעור השתתפותם של מזרחים ב"שירותים ממשלתיים" 30 . 296— —הוא כשיעור השתתפותם הכללי בכוח העבודה ( מחושב על פי למ"ס , 1963 : לוח . ( 39 אלא שפירסומי המפקד כורכים את הקבוצה "שירותים אדמינסטרטיביים ממשלתיים" —זו הקבוצה אליה מתייחס הסקר הנ"ל של נציבות שירות המדינה — עם שאר שירותים ממשלתיים . בדיקת סיווג הענפים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה כי בין אלה האחרונים , המשטרה הינה הגוף

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help